geld geld geld

Voordat wij naar Madagascar vertrokken hadden we geen idee hoe het precies zat met de kosten die we zouden maken en hoe het zat met geld en zo. Nu weet ik daar wel wat van en ik wil mijn ervaringen graag met jullie delen.

Allereerst het geld. Voor een euro krijg je (april 2010) ongeveer 2700 ariary.
Dat wil zeggen: als je op het vliegveld wisselt. Er zijn daar een paar wisselkantoortjes. De tarieven liggen niet zoveel uit elkaar. Je betaalt geen vast bedrag aan kosten. Wel was het zo dat je voor biljetten van eur 50 en hoger een iets betere koers krijgt dan voor kleinere biljetten of munten.

Behalve op het vliegveld heb ik ook nog een keer gewisseld bij de Societe Generale in Manakara. Die hadden een koers van 2576 ariary voor een euro (wat wel een interessante muntencollectie opleverde).

Het grootste bankbiljet is 10.000 ariary dus als je voor 300 euro wisselt krijg je meteen 81 bankbiljetten in handen. Overigens zijn biljetten van 10.000 niet altijd even goed uit te geven (ook al is het nog geen 4 euro).

Ik heb in de 23 dagen dat we rondgereisd hebben een geldautomaat gezien (in Morondava). Hier kon je zowel met visa als eurocard pinnen (heb ik overigens niet geprobeerd). Betalen met credit card was ook op een plek mogelijk, maar is dus redelijk beperkt. Visa is qua acceptatie de beste keuze.

En wat kosten dingen zoal?
Een schotel in een hotely kost iets van ar 5.000. In een wat luxer restaurant betaal je voor een hoofdgerecht vaak iets van ar 8.000 tot 10.000. Voorgerechten liggen ook in die range of er net iets onder, maar dat hebben we nauwelijks gedaan (om de een of andere manier heb je wat minder zin in sla als je ergens anders een paar uur van tevoren iemand sla hebt zien wassen in de rivier).
Toetjes zijn iets van ar 1000 (banaantje) tot ar 5000. Ook dit hebben we zelden gedaan.

Fles bier (65 cl) of literfles fris (cola, fanta, …) in een restaurant is ar 2.500-4.000 evenals 1.5 liter water. Die fles water was bij een winkeltje aan de straat tussen de ar 1200 en 1600 en bij benzinepompen rond de 1200.
Geimporteerde wijn is ongeveer dezelfde prijs als in NL. Soms hebben ze ook lokale wijn die voordeliger is. Verder is ook rum niet duur (hangt erg af van de plaats waar je bent).

Een tros bananen is rond de ar 1000 (hangt natuurlijk ook af van de plaats, grootte van de bananen en tros etc).

Verblijf: weet ik niet precies, want we hadden een pakketreis. Echter een paar keer heb ik wat prijzen bij de receptie gezien. Voor een middenklasse hotel betaal je iets van eur 30-40 per kamer. Natuurlijk kan het ook goedkoper. We hebben ook een hotel gehad wat ar 22.000 kostte als ik het me goed herinner. Dat was nog steeds met prive sanitair, maar kwalitatief allemaal net wat minder. En als je wilt kan het nog goedkoper. Er zijn plenty hotelletjes waar je een slaapplek kunt vinden met gedeeld sanitair en zo. Ik heb geen idee van de prijzen daarvan, maar dat ligt vast onder de 10 euro per kamer.

vervoer: ook hierover kan ik niet zoveel zeggen. In ons pakket zat een auto met chauffeur. Voor taxi-brousse betaal je vast naargelang afstand. De trein van Fianarantsoa naar Manakara kost (1e klas) volgens de website van de spoormaatschappij iets van eur 10.
Een liter benzine is ar 2990 (dus iets van eur 1.10)

edit: had deze link over het hoofd gezien, die ook een stuk van de info hierboven bevat:
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=66109