Hoeveel geld mee naar Madagascar?

Hoi allemaal,

Ik ga komende donderdag voor 4 weken naar Madagaskar met mijn vriendin. We lezen veel verschillende dingen over pinnen en de hoeveelheid euro’s die je mee zou moeten nemen. De bovengenoemde informatie is allemaal wat ouder dus ik vroeg me af of iemand mij kan helpen aan wat meer up to date informatie.

• Met mastercard zou je bij BNI terecht kunnen, alleen in de grote steden. Ik kan zelf echter nergens een lijst vinden van welke steden.
  • Kan je dan met Visa wel op meer plekken terecht?
  • Kunnen we in Tulear pinnen? Ik denk dat we vanaf daar binnenlandse vluchten gaan nemen die dus aardig wat gaan kosten
  • Wat zouden jullie meenemen aan ‘zakgeld’ voor 4 weken Madagaskar (dan zonder binnenlandse vluchten, maar met hotels, eten, bezoek aan nationale parken, excursies etc want we gaan niet georganiseerd)

Heel erg bedankt!

HOi Lisanne,

in Tulear kan je geld pinnen met je Mastercard en er is een BNI. Met Visa kan je bij alle banken pinnen. Jammer dat er geen lijst is van BNI banken. ALs je de vluchten lokaal koopt bij AirMadagascar kan je bij hen ook met je Visa betalen. Ik weet niet of je bij hun verkoop kantoren ook met Mastercard terecht kan.

Het lastige is dat de dorpen bij de nationale parken vaak geen bank hebben, omdat de parken natuurlijk niet bij de grotere steden zijn en je waarschijnlijk liever in de natuur bent dan in de stad. Je moet dus voldoende geld op zal hebben om bij de parken je hotel, eten en park bezoek te kunnen betalen. Bij de meeste hotels kan je ook niet met creditcard betalen. Zeker niet de middenklasse hotels.

Het is erg moeilijk om een budget aan te geven voor 4 weken, want het hangt erg af van de hotels waar je gaat verblijven en hoe je je transporteert van A naar B en of je bijvoorbeeld een dag of meerdere dagen in een nationaal park gaat hiken/kamperen.
Hotel kamer middenklasse: 25 euro per kamer
eten per dag: 15 euro per persoon (plus 1 of 2 euro per dag voor water)
entree park 1 dag: 10 euro per persoon
gids voor het park hangt af van het aantal uren: ongeveer 4 euro per uur
taxibrousse of auto vervoer?

Ik hoop dat dit je een beetje op weg helpt. Fijne vakantie.

Wendy

Hallo!
Ik zie dat het een wat ouder bericht is, maar vroeg mij af hoeveel jullie hebben uitgegeven of wat is gemiddeld?
Kan iemand mij dit vertellen?

Wij willen met zijn 2en een auto met chauffeur huren. Hoeven geen luxe hotels, dus middenklasse en soms wat minder of meer is prima.
Wij willen in 3 weken reizen en dan het liefst west/zuid/ oost.

Het liefst willen we zelf de route helemaal uitstippelen of is het beter en goedkoper als een bureau dit doet?

Hebben jullie suggesties voor een betrouwbaar bureau/ chauffeur.

Ik zelf heb al behoorlijk wat reiservaring, maar allemaal Azië en makkelijk alles zelf te regelen. Maar ook daar moet je soms lang wachten etc. Dat hoort juist bij het reizen.

Groet Carla

Hoi Lisanne,

Mastercard kan inderdaad alleen bij de BNI. Visa kan bij elke bank en je kan maximaal 400.000 per keer pinnen (€120)
Er zijn zowiezo alleen banken in grote steden en niet in dorpen en dus meestal niet bij de Nationale parken, want die zitten natuurlijk niet in de stad en daar geef je in verhouding meer geld uit, omdat je daar entree en gids kosten heb en in de stad vaak alleen slaapt en eet

In elke grotere stad is een BNI of andere bank: Tana, MoraManga, Tamatave, Antsirabe, Fianarantsoa, Tulear, Morondava etc.
De binnenlandse vluchten kan je ook met Visa betalen direct bij AirMadagascar en hoef je niet te pinnen bij de bank. Ik denk wederom alleen betalen met Visa, maar dat weet ik niet zeker.

Voor prijzen van nationale parken en routes kan je kijken op www.parcs-madagascar.com.
Dit hebben ze anders ingedeeld vorig jaar en sommige parken zijn nu €20 entree ipv €10, zoals Isalo. Dan komen er nog gidskosten bij en dat hangt af van hoe lang je het park in wil. Een volle dag of twee dagen met kamperen.

Daarom is het zo moeilijk om te zeggen hoeveel geld je mee moet nemen.
Als je bv 3 dagen gaat hiken in Andrigitra heb je porters, tenten, eten en een gids nodig en entree kosten en dat gaat oplopen.

Hier een lijstje:
Hotel kamer midden klasse: 25 euro per kamer (nog steeds hetzelfde)
eten per dag: 15 euro per persoon (plus 1 of 2 euro per dag voor water)
entree park 1 dag: 10 of 20 euro per persoon (hangt van het park af)
gids voor het park hangt af van het aantal uren: ongeveer 5 euro per uur

Als je met taxibrousse gaat zijn dat de kosten niet. Het kost €3 van Tana naar Antsirabe en dat is 3 uur in de bus.
Een auto huren met chaufuer vanaf €60 per dag, inclusief de chauffeur enzijn onkosten voor slapen en eten, exclusief benzine.

Ik kan je helpen met een route opstellen en een auto voor jullie regelen.

Denk in totaal:

• €15 slapen per dag
  • €15 eten per dag
  • parken/ reservaten / gidsen = €250 (voor 3 weken)

Fijne reis, Wendy

Geef aub even aan of dit lijstje een beetje klopt als je terug bent om andere reizigers te helpen

Dank je wel Wendy. Wij gaan even puzzelen. We zullen zeker nog een terugkoppeling geven.
Groet Carla

Heeft iemand meer informatie over hoeveel geld er mee moet en op welk budget ik moet rekenen?

Het plan is zelfstandig rondreizen met cotisse/taxibrousse. Basic hotels met een nacht of 3/4 wat luxers. Eten ook beetje basic maar af en toe wel een ‘gezellige’ plek om te eten.

Wat is hiervoor jullie inschatting voor 3 weken? Misschien wil ik vanuit Tana wel 3/4 dagen
met chauffeur naar baobabs etc. Hoeveel kost dit ongeveer per dag?

Alvast bedankt voor de info!

Sent from my SM-A310F using Wereldwijzer mobile app

O ik reis trouwens samen met mijn vriend, maakt wel verschil qua budget gok ik:)

Hoi kim,

Afgelopen september geweest voor 3 weken en wij waren met zijn tweeen in totaal (excl ticket) 2600,00 kwijt aan hotels, eten/drinken, entree parken/gidsen en benzine auto. Dus €1300 pp. Wij hebben dus auto gehuurd en de taxibrousses zullen vast goedkoper zijn dan de benzine. Uitgesplitst weet ik alleen nog dat de
Hotels 400 pp waren in totaal voor 3 weken Variërend van basic tot gemiddeld.

Het viel ons reuze mee. Wij hadden meer gebudgetteerd nl. Eten en drinken is echt niet duur. Wanneer je nog meer tips wilt, hoor ik het wel.
Groetjes carla

QUOTE=Kiiiiiiim;1181102]Heeft iemand meer informatie over hoeveel geld er mee moet en op welk budget ik moet rekenen?

Het plan is zelfstandig rondreizen met cotisse/taxibrousse. Basic hotels met een nacht of 3/4 wat luxers. Eten ook beetje basic maar af en toe wel een ‘gezellige’ plek om te eten.

Wat is hiervoor jullie inschatting voor 3 weken? Misschien wil ik vanuit Tana wel 3/4 dagen
met chauffeur naar baobabs etc. Hoeveel kost dit ongeveer per dag?

Alvast bedankt voor de info!

[/QUOTE]

Het leven is super goedkoop in Madagaskar.
Eten kost je zo’n 15€ per dag pp.
(Tenminste, in 2015)
Hotels goedkoop (20€?). Bussen al helemaal goedkoop, 1,50€ lange rit? Alleen rijden ze heel onzeker, je weet nooit wanneer ze vertrekken.
Baobab Avenue is geweldig met de zonsondergang, heb daar de allermooiste foto van de reis gemaakt :slight_smile: was met mijn privé gids dus weet niet hoeveel dat kostte.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Wereldwijzer Reisforums