als er iemand nog geld heeft voor madagaskar hoor ik dat graag. dan kan ik daar rustig verder uitzoeken waar ik geld kan halen maar dan overleef ik de eerste dagen tenminste
ik zit daarvoor namelijk al eeen maand in afrika dus is niet zo prettig als ik een maand lang met 1000 euro op zak loop. maar wat geld van madagaskar is wel makkelijk. en dan zoek ik daar wel een plek waar ik met pinpas of credit kaart geld kan halen.
Ik heb geloof ik nog voor iets van eur 10 liggen, maar het is absoluut niet nodig om Ariary mee te nemen. Op het vliegveld zijn verschillende wisselkantoortjes en die geven een goede koers (in ieder geval beter dan de banken buiten Tana).
Als ik jou was zou ik gewoon een paar honderd euro in cash meenemen en die op het vliegveld wisselen.
ik had mijn bericht al aan gepast probleem is dat ik daarvoor al een maand in afrika rondreis en dus niet voor 2 maanden lang euro’s kan meenemen. dat word iets teveel van het goede
Ah ok.
Of je voor zeg eur 100 ariary meeneemt of gewoon eur 100 maakt natuurlijk niet uit. Ik weet niet of je op het vliegveld kunt pinnen (niet op gelet, misschien weet Wendy dat wel). Ik denk wel dat je ook traveller cheques kunt wisselen (maar meestal is de koers dan slechter).
bedankt voor de info zal even wachten of wendy nog reageerd.
ik ga 3 weken naar madagaskar. dus zit eeen beetje met het geld. maar inprincipe heeft u gelijk dat het niet uit maakt of ik euro’s of ariary’s een maand bij mijn heb.
denk dat ik dan maar gewoon 100 euro contant bewaar voor madagaskar dat meteen omruil op vliegveld en dan heb ik daarna paar dagen om iets teregelen met pinpas of creditcard.
Heb je goed op deze thread gelezen dat je met je gewone pinpas niet kan pinnen in Madagascar. Alleen met creditcard kan je pinnen. Met Mastercard alleen bij BNI banken en met Visa overal.
Dus helaas is cash euro’s meenemen het voordeligste, maar ook onveilig reizen en kans op stelen.
Als je 100 euro meeneemt, dan heb je genoeg om de kosten van je eerste dag te betalen (taxi naar Tana, hotelovernachting, eten). Dan kan je de volgende ochtend met creditcard pinnen bij de bank.
ik ga niet met 2500 euro op zak lopen in uganda haha. wil de rest van mijn reis ook nog kunnen maken
ik ga wel gewoon een bni bank zoeken meteen de eerste dag waar ik dan met mijn meastro creditcard geld ga halen voor 3 weken. heb namelijk geen moeite om met 800 euro telopen. dat durf ik nog wel aan.
Er zijn ook nog wat andere opties:
Wij hebben Ramartour onze reis laten regelen en die via de bank betaald, dus we hadden niet zoveel cash nodig.
En evt zou je ook af kunnen spreken dat iemand geld voor je overboekt via Western Union of zo. En ik denk dat traveller cheques ook zou kunnen.
ik ga met een reisorganisatie. dus de hotels zijn al betaald wat heel veel scheeld. (wat ook betekend dat als ik echt een probleem heb dat ik vast wel iets kan lenen van een reisgenoot.)
ik ga alleen 2 reizen achter elkaar maken waar door ik toch nog wel 2000 euro kwijt ben aan eten drinken excursies enzo. maar ik heb begrepen dat in tanzania en kenia wel geld te halen valt. dus dan kan ik gewoon 500 euro cash mee nemen en die proberen te bewaren voor madagaskar.
en wendy zegt dat meastro card het bij 1 bank wel doet. dus moet die gewoon meteen zien te vinden als ik daar ben en dan gewoon in 1x veel geld halen. dus ik ben wel gerustgesteld haha.
Ik zag ik een ander forum dat je met Shoestring gaat. Ik weet niet hoeveel eerder dan de groep je aankomt in Madagaskar, maar als het niet veel scheelt (en je dus met hun vanaf het vliegveld naar het hotel gaat), moet je er niet vanuit gaan dat je tijd hebt om te pinnen! Het hotel zit nl niet in het centrum, dus ik ga ervan uit dat je daar in de buurt niet terecht kan en de volgende dag is hier ook echt geen tijd voor! (en de dag van aankomst is er ook geen tijd om op eigen houtje naar het centrum te gaan). Ook de rest van de reis is er maar een keer dat je er miss tijd voor zou hebben (de avond voor de treinreis), maar ik weet niet hoe ver het daar vanaf het hotel af kan (dat is wel in het centrum).
Shoestring zegt niet voor niets dat je het cash mee moet nemen, er kan de eerste ochtend gewisseld worden in het hotel, maar je gaat niet langs een bank!
Ik had zelfs meer dan 600 euro bij me. Ik had 600 euro gewisseld en 400 euro in euro’s voor noodgevallen. Uiteindelijk heb ik niets terug gewisseld. Had minder dan 4 euro over na de fooien (gids, chauffeur, hulpje van chauffeur die iedere dag de tassen op de bus tilt) dus heb dat nog bij de fooien gedaan (wel van ieder briefje eentje meegenomen voor in het fotoboek, je mag max 16 euro aan ariary uitvoeren had ik begrepen).
Ik had enveloppen en hersluitbare zakjes bij me. Daar het geld over verdeeld, deel in handbagage, deel in backpack, deel in portemonnee om zo mee te kunnen betalen en een voorraadje in moneybelt. Moneybelt heb ik alleen in Tana gedragen, verder voelde het overal heel erg veilig en was dit dus ook niet nodig. Nadeel is wel dat je een heel erg dik pak geld krijgt en zelfs als het verdeeld is, blijft ieder pak afzonderlijk dik.
Het zat mij ook niet lekker om met zoveel geld op pad te gaan. Maar Madagaskar voelt heel erg veilig en er is ook bij niemand iets gebeurd waardoor ik denk dat het niet zou kunnen. Bij de huisjes aan het strand stond er een beveiliger op het strand als wij aan het eten waren enz.
Maar ik zag dat je daarvoor in landen komt waar je wel goed kan pinnen. Ik zou er een mailtje naar het hotel aan wagen om te vragen of je dat geld kan wisselen. Ze zijn erg vriendelijk en behulpzaam!
Als je toch 2 dagen eerder in Tana bent, dan heb je alle tijd om te pinnen. Of te wisselen, wat je zelf het prettigst vindt. Wisselkoersen in hotels zijn meestal slechter dan bij de bank en nog slechter dan bij Socimad (zo heet het toch, Wendy?).
Ik ben van 13 december tm 18 januari in Madagaskar, en heb zelf bij een uitgeverij van Creditcards gewerkt. Die ervaring heeft me extra achterdochtig gemaakt (fraude etc.), dus ik zit er aan te denken om een prepaid geldkaart mee te nemen met bijvoorbeeld 800 euro er op. Voordeel is dat deze niet gelinkt is aan je rekeningnr dus als hij gejat zou worden, kunnen ze alleen opmaken wat er op staat.
Die prepaid geldkaart wil ik denk ik halen bij het GWK, en die wordt uitgegeven door MasterCard. Is het nog steeds zo dat je alleen in de grote steden van Madagaskar met MasterCard kunt pinnen?
Het klopt dat je alleen in de grotere steden met MasterCard kan pinnen bij de BNI bank. Je kan zowiezo alleen maar pinnen in grotere steden, want de kleinere plaatsen hebben geen bank en/of pinautomaten. Het is een goed idee om een prepaid geldkaart mee te nemen.
Ik ga komende donderdag voor 4 weken naar Madagaskar met mijn vriendin. We lezen veel verschillende dingen over pinnen en de hoeveelheid euro’s die je mee zou moeten nemen. De bovengenoemde informatie is allemaal wat ouder dus ik vroeg me af of iemand mij kan helpen aan wat meer up to date informatie.
Met mastercard zou je bij BNI terecht kunnen, alleen in de grote steden. Ik kan zelf echter nergens een lijst vinden van welke steden.
Kan je dan met Visa wel op meer plekken terecht?
Kunnen we in Tulear pinnen? Ik denk dat we vanaf daar binnenlandse vluchten gaan nemen die dus aardig wat gaan kosten
Wat zouden jullie meenemen aan ‘zakgeld’ voor 4 weken Madagaskar (dan zonder binnenlandse vluchten, maar met hotels, eten, bezoek aan nationale parken, excursies etc want we gaan niet georganiseerd)
in Tulear kan je geld pinnen met je Mastercard en er is een BNI. Met Visa kan je bij alle banken pinnen. Jammer dat er geen lijst is van BNI banken. ALs je de vluchten lokaal koopt bij AirMadagascar kan je bij hen ook met je Visa betalen. Ik weet niet of je bij hun verkoop kantoren ook met Mastercard terecht kan.
Het lastige is dat de dorpen bij de nationale parken vaak geen bank hebben, omdat de parken natuurlijk niet bij de grotere steden zijn en je waarschijnlijk liever in de natuur bent dan in de stad. Je moet dus voldoende geld op zal hebben om bij de parken je hotel, eten en park bezoek te kunnen betalen. Bij de meeste hotels kan je ook niet met creditcard betalen. Zeker niet de middenklasse hotels.
Het is erg moeilijk om een budget aan te geven voor 4 weken, want het hangt erg af van de hotels waar je gaat verblijven en hoe je je transporteert van A naar B en of je bijvoorbeeld een dag of meerdere dagen in een nationaal park gaat hiken/kamperen.
Hotel kamer middenklasse: 25 euro per kamer
eten per dag: 15 euro per persoon (plus 1 of 2 euro per dag voor water)
entree park 1 dag: 10 euro per persoon
gids voor het park hangt af van het aantal uren: ongeveer 4 euro per uur
taxibrousse of auto vervoer?
Ik hoop dat dit je een beetje op weg helpt. Fijne vakantie.