Gebruik van internet

Wij gaan vier weken naar canada en willen graag weten of we via skype met thuisfront kunnen bellen? Is dit ook gratis? Waar vind ik Internetmogelijkheden? Is dit alleen in internetcafe’s of kan dit ook bij bijv. grote bedrijven? Heb hier nog geen ervaringen mee.

Hoi Monaliza,

Ben je van plan je eigen laptop mee te nemen? In de meeste hotels / hostels etc, maar ook veel koffiehuizen / eetgelegenheden etc. kun je meestal gratis van hun draadloze internet gebruik maken. Als je van Skype gebruik maakt kun je gratis naar andere Skype gebruikers bellen. Wil je naar een vaste telefoonlijn bellen dan betaal je wel kosten, maar deze zijn voor zo ver ik weet niet heel erg hoog.

Neem je niet je eigen laptop mee dan zul je aangewezen zijn op internetcafe’s. Ik heb eigenlijk weinig ervaring daarmee omdat ik er nooit kom. Wel weet ik dat sommige internet cafe’s hun computers uitrusten met headsets etc en skype / msn hebben.

In de grote steden heb je bijna overal wel gratis internet. Er zijn speciale stichtingen die dit soort netwerken opzetten en onderhouden. Québec, Montréal, Toronto en Ottawa/Gatinau zijn al gedekt, Vancouver is in testfase (dit alles op basis van het WiFiDog-initiatief). Ook buiten deze organisaties wordt meestal een WiFi-verbinding open gezet voor bezoekers van bars, cafés, restaurants, bakkers, bibliotheken, etc. Soms alleen even gratis registreren op een hotspotwebpagina, vaak is het direct verbinden en gaan!

Skype-to-Skype is gratis. Skype naar vast kost 1,7ct per minuut (excl. BTW). Kijk voor meer info op www.skype.com, download het programma en je ziet vanzelf hoe je kunt opwaarden voor Skype-naar-vast (kan via iDeal, dacht ik, anders creditcard).

Even voor de skypekenners:

Hier vind ik de tarieven voor onbeperkt bellen via skype naar mobiel:
http://buy.skype.com/paymonthly/
Er staat 'n vanaf prijs, maar kan nergens het werkelijke tarief aanklikken.