WiFi in BC en Alberta

Hallo,
Wij gaan over een ruim half jaar naar BC en Alberta. We hebben een netbook aangeschaft met WiFi en willen natuurlijk hiermee op het internet.
We willen dan met Skype en/of Voip contact onderhouden met het thuisfront. (niet te vaak natuurlijk)
Is het daar makkelijk om op het net te komen( met open hotpoints), en zo ja, waar is dat het beste te doen.

Hoi bert,

Wifi in Canada is ideaal. Ik heb nog geen hostel of hotel gezien zonder verbinding. Verder heeft (praktisch) elke koffieshop Wifi (meestal gratis). En ik verwacht dat bibliotheken en andere plaatsen dit ook wel zullen aanbieden. In Montreal zijn er zelfs publieke hotspots op pleinen enzo. Ik weet niet of dit overal zo is. Verder heb je als je in een beetje druk bevolkt gedeelte zit altijd wel ergens een onbeveiligd netwerk waar je op in kan loggen om internet te gebruiken. Sterker nog, ik schrijf deze reply op een onbeveiligd netwerk van de buren…

Veel plezier tijdens jullie reis btw!

Grtz,
Koos

Om het nog sterker te maken, afgelopen zomer in Nova Scotia in een buitengebied sta ik voor een computershop en probeer ik verbinding te krijgen en… jawel op een onbeveiligd netwerk van die computershop. Ja als het daar lukt lukt het overal wel, ook nooit problemen gehad.

Cor

Waarom willen we dan nog GSM, als alles via internet kan!:wereld:

Geen probleem.

Afgelopen zomer zowel in Nieuw Zeeland als in BC en Vancouver Island alle telefoontjes naar het thuisfront met Netbook en (gratis) Wifi van hotels gedaan met gebruik van VIOP van xs4all (zit zonder meerkosten bij Internetpakket). Zij leveren ook een applicatie hiervoor voor op je laptop/netbook zodat je feitelijk met Internet verbinding maakt met je eigen (virtuele) telefooncentrale. Naar huis bellen was gratis (interne verbinding) en naar vrienden het locale tarief (2 ct/min.). GSM meegenomen voor noodgevallen, maar niet gebruikt.

:confused:
Even ter info: mij is blont…hoogblont… dus langzaam schrijven…

Dusssss ik neem mn laptop onder mn arm waar WIFI opzit… ik klap mn stoeltje uit, zet t voor de camper die op een RV Park (met WIFI) staat… ik doe mijn kleppie open en ik kan verbinding maken met het internet???

Hoe regel ik WIFI op mijn, nog extra aan te schaffen, mini-laptop?
Of zit het al ingebouwd? Moet ik nog iets anders aanschaffen, mij ergens op abonneren of iets dergelijks? Iemand enig idee wat de kosten zijn?

Hoi Assi,
ben jij bevoorrecht met je blonde haar, ik ben zo kaal als deze smily :confused:.
Zover ik weet zitten in die kleine notebook’s altijd een draadloze internetverbinding (Wifi). Op een RV park, camping of hotel heb je vaak ook een wifi verbinding. Je moet dan meestal naar het kantoortje lopen om binnen het bereik van deze verbinding te komen. De verbinding is vaak gratis en onbeveiligd, soms krijg je een paswoord gratis of tegen een kleine vergoeding en dan een beveiligd netwerk.

Cor

1 like

Gebruik zelf meer dan een jaar de Samsung NC10 met volle tevredenheid voor Internetten en zelfs (gratis) bellen onderweg (VOIP van XS4all) via WiFi. Afgelopen zomer ook in Canada.

Draadloos internet bestaat uit verschillende onderdelen.

Om te beginnen heeft de camping een internetverbinding nodig met draadloos toegangspunt (als ze zeggen dat ze WiFi aanbieden, zitten deze twee dingen goed).

Vervolgens heb je zelf een computer (al dan niet een laptop) nodig met draadloze netwerkkaart. Tegenwoordig is dit standaard om mee te leveren. Sla desnoods de specificaties na, maar je mag ervan uit gaan dat je eraan voldoet.

Op de camping kun je dus je laptop openklappen (wellicht moet je binnen een bepaalde afstand van de receptie en/of gemeenschapsruimte zitten), het juiste netwerk aanklikken en je bent verbonden!

Sommige campings hebben een extra beveiliging ingesteld. Je kan zonder wachtwoorden verbinding maken met het netwerk, maar zodra je je browser (Internet Explorer of FireFox) opstart wordt je automatisch naar een inlogpagina geleid. Bij aankomst op de camping dus vragen of er eventuele wachtwoorden nodig zijn.

Dit alles lijkt omslachtig, maar het werkt net zoals de KPN Hotspots.

1 like

Oooooohhhhhhh wát geweldig… ik geloof dat ik het begrijp :tongue:
In 3-voud uitgelegd op verschillende manieren… :hihi:
Notebook/laptop met wifi kopen… dicht bij de bron gaan zitten en klaar is dit blontje :hihi:
Góh wat fijn dat het zo makkelijk is.

@Cor, soms is kaal handiger dan blont…:tongue:
@Jurjen, ik was een beetje confused omdat een vriendin van mij tijdens vakanties in Frankrijk (midden in het boerenland) een tijdelijk contract afsluit met KPN met een usb-stick oid… en daar zitten nogal wat kosten aan verbonden…
Géén idee wat KPN Hotspots zijn :confused: Ik had je gewaarschuwd: blont.
Maar het gaat goed komen… ik schaf een laptop met WIFI aan en verder wordt het daar gewoon uitvogelen

Allen: dank!

Die USB-stick is een ‘internet-dongle’ (stunten de GSM-providers enorm mee op dit moment). Lijkt me enorm duur om dat in het buitenland te gebruiken (desnoods een Canadese stick halen, maar ook die zijn duur daar).

Wat betreft die KPN Hotspots: ga naar een willekeurig NS Centraal Station of La Place (V&D) restaurant en probeer daar eens te internetten. :smiley:

Jurjen, goede tip dan kan ik onder het genot van een lekkere hap bij La Place mn nieuwe laptop uitproberen! He wat een rotexcuus! :slywink:

Hallo Canadavrienden,

Het verhaal over WiFi in BC en AB is nu aan het uitlopen op de soorten en merken van netbooks.
Dit was in eerste instantie niet de insteek maar toch…
[Edit door forumbeheerder: bij deze opgeschoond!]

Gebruiken jullie ook een WiFi zoeker, los van de netbook??

groeten

bert en miny

Ik heb nog nooit een WiFi finder gebruikt, van te voren rekening houden met waar je naar toe wilt als je perse een internetaansluiting wilt.

In Edmonton heb je hier in ieder geval een overzicht van de lokaties met gratis WiFi: http://www.free-wifi.ca/locations.php
Wat betreft Vancouver en omgeving, zie: http://www.theprovince.com/maps/wifi.html
Een landelijk overzicht kun je vinden op: http://www.wififreespot.com/can.html

[Het topic is opgeschoond van een laptop/netbook test terug naar WiFi in BC in Alberta.]