'Gang rape'

(origineel bericht op be-more.nl)

‘Gang rape’

Vandaag was een hele vreemde dag. Vanochtend hadden alle staff leden een bijeenkomst over budgettering. Hierdoor waren wij alleen nog over met de stagiaires en een andere Duitse vrijwilliger die hier een jaar blijft. De jongens waren de met stagiaires weg naar het park. Wij waren bezig in het winkeltje om hier een beetje op te ruimen en na te denken over een bepaalde structuur voor de winkel. De winkel kan je vergelijken met een soort van winkel van sinkel maar dan is de kwaliteit anders.

Rond lunch tijd kwamen de jongens terug. Een van de jongens die altijd zeer toegankelijk is en zelfs naar ons toe komt om een praatje te maken keek heel apart uit zijn ogen en zijn shirt dat hij enkele weken geleden nieuw heeft gekregen was kapot gescheurd. Ik vroeg hem wat er was gebeurt maar hij gaf géén antwoord. Toen wist ik al dat er iets niet klopte, maar wat er precies gaande was krijg je door de Zulu taal niet direct mee.

<strong>Incredable</strong>
<strong></strong>
Toen de jongens met de begeleiding vanuit het park terug liepen werd een van de jongens door oudere straatjongens/mannen gepakt. Deze wat grotere jongen van ons wist gelukkig uit de handen van de oudere straatjongens te komen maar helaas werd een andere kleine jongen wel gepakt. Hoe hij zich precies heeft weten te ontsnappen weet ik niet maar zijn kleren waren hierdoor verscheurd. Wat blijkt nu: De oudere jongens van de straat die deze kleine jongens, onze jongens van de opvang, dus willen pakken kwamen waarschijnlijk net uit de gevangenis en hebben drugs gebruikt. De drugs die ze hier gebruiken doen rare dingen met je gedachten. De oudere jongens waren met meerdere en hadden onze jongens ook een soort van omringd. Het blijkt dus dat deze oudere jongens de kleinere jongens van de straat gebruiken voor, hoe de mensen het hier omschrijven, als ‘gang rape’. Mijn mond viel open en mijn haren gingen overeind staan. Nu pas merkte ik van dichtbij wat deze jongens meemaken of waar ze vandaan komen. Eigenlijk kan ik ook nog steeds niet geloven dat zoiets echt gebeurt maar je zag aan de jongen dat hij er helemaal vanaf was en ook niet meer tegen ons praatte. Het is dan ook heel lastig om deze jongen gerust te stellen en hem aandacht te geven.

<strong>Het vertrouwen komt</strong>
<strong></strong>
Wat ik steeds meer merk is dat de jongens je steeds meer gaan vertrouwen en interesse tonen. Vandaag heb ik ze allerlei foto’s op mijn camera en telefoon laten zien. Een van de jongens wilde met mijn camera weglopen om iets te doen, maar zover moet je ze niet vertrouwen. Uiteindelijk kwam hij ook weer terug om bij mij verder te kijken. Ze waren ook nieuwsgierig naar mijn telefoon. Wat kost zoiets? Wat moet je per maand betalen? Daar ben ik verder niet op ingegaan omdat dit natuurlijk ook verkeerde gevoelens kan opwekken maar hen daarbij wel uitgelegd dat je de prijzen in Nederland niet kan vergelijken met hier.

<strong>Opvang voor vanacht</strong>

I Care heeft uiteindelijk besloten deze jongens vannacht naar een opvang te brengen zodat ze vanavond veilig zijn. Je ziet dan ook meteen dat deze jongens daar blij om worden. Maar waarom ze normaal niet naar opvang gaan ben ik nog niet achter. Gelukkig hadden we aan het einde van de dag nog even contact met de jongen en gaan we morgen de hele dag naar het park om daar samen met de jongens allerlei activiteiten te doen. Ben benieuwd hoe morgen de dag gaat verlopen maar heb vooral veel zin. Nu eerst bijkomen van vandaag.

(origineel bericht op be-more.nl)