Gambia in oktober

Mijn vriendin en ik willen graag voor 14 dagen naar Gambia, in hotel Senegambia Beach. De periode die wij hiervoor uitgekozen hebben is ongeveer 7 - 21 oktober. Zou iemand mij kunnen vertellen of dit een goede periode is? Vooral aangezien we dan net aan het einde van het regenseizoen zitten. Hoe is het weer nu precies in oktober? Ik lees namelijk wat wisselende berichten met betrekking tot de hoeveelheid neerslag in die periode. Daarnaast zou ik graag willen weten of het toerisme (en bijbehorende horecagelegenheden/trekpleisters) rond die periode weer aantrekt, ik ben namelijk te weten gekomen dat in het regenseizoen (vooral augustus/september) de horecagelegenheden veelal gesloten zijn. Iets waar ik ook erg benieuwd naar ben, zijn de bezienswaardigheden/excursies in de omgeving. Is een 14-daagse reis niet teveel of is die ruimschoots te vullen ‘activiteiten’ of uitstapjes? Als laatste zou ik graag nog willen weten of iemand eerder in het Senegambia Beach hotel is geweest en of dat een goede keuze is, de 4*-classificatie buiten beschouwing gehouden?

Een heel berg vragen, dus ik hoop dat iemand de tijd kan (wil) nemen om deze te beantwoorden.

Groet,

Pepijn

Sinds anderhalf jaar wonen wij in Gambia we hebben dus ons eerste regenseizoen achter de rug.
Op zich is het in de periode waarin jullie op vakantie willen erg mee gevallen met de regen maar… het was wel vreselijk heet en benauwd.
Persoonlijk vind ik het de moeilijkste tijd van het hele regenseizoen omdat alles je te veel is. Bij het optillen van je arm breekt het zweet je al uit. lol2

Deel van de horeca is nog dicht, ik moet wel zeggen dat er volgens mij wel wat verschuiving in is want ondanks dat het off seizoen is nu is het nog steeds redelijk druk overal.

Het Senegambia ken ik alleen van af en toe een dagje zwembad als we er even tussenuit willen maar ze hebben een geweldig zwembad aan zee en de bediening is erg vriendelijk.

Of 2 weken te lang is voor je kunnen jullie alleen zelf bepalen.
Houd er wel rekening mee dat je in het gebied waar jullie zitten veel te maken kunt krijgen met hustlers en bumsters. ( iedereen wil je vriend, gids of weet ik veel wat zijn) Gebruik je verstand en trek je eigen plan.

Probeer wat meer de kleinere dorpjes in te gaan, de mensen zijn erg vriendelijk en pas daar leer je het echte Gambia kennen.

Veel plezier.

1 like

Hallo Pepijn en welkom op het forum!

Wat Rakunda zegt klopt helemaal. Je zit aan het einde van het regenseizoen. Een bewolkte dag en ook regen zal je vast meemaken, maar erg veel zal het niet zijn. De luchtvochtigheid is wel nog erg hoog, dus zweet je de hele dag door. Kwestie van het Gambiaanse tempo aannemen en alles 2 tandjes minder snel doen.
Het Senegambia Beach hotel is nog altijd onze favoriet. Grote voordeel is dat je aan de Senegambia strip zit in Kololi. Daar vind je de vele restaurantjes en kun je voor weinig heerlijk uit eten en genieten van het leven op straat. Erg leuk en gezellig.
Voor het hotel vind je een soort huisje/stand waarin allemaal gecertificeerde gidsen te vinden zijn. Met hen kun je goed op stap gaan en nee, 2 weken is geen overbodige luxe. Een week is echt wel te kort… Je wilt toch ook de nodige dagen lekker relaxen aan het strand en zwembad?
Als je op voorhand een goede gids wilt, stuur me dan even een privé bericht. Ik heb een hele goede en betrouwbare voor jullie. Velen zijn al met hem op stap geweest. Je krijgt dan ook direct een lijstje van me met veel gemaakte trips en prijzen. Hij zal je, zoals Rakunda ook voorsteld, het echte Gambia laten zien en niet alleen de toeristische trekpleisters…
Een enkeling zal zijn restaurant in oktober nog gesloten hebben, maar dat zal niet veel meer zijn. Voordeel van jullie hotel is wel dat je dus aan de strip zit. Heb je geen last van, maar wel voordeel vanwege de ruime keuze! In het Senegambia Beach hotel is overigens gratis Wifi in de lobby. Kan je nog eens naar huis mailen en/of je social media checken :wink:

Groetjes,
Erwin

1 like

Hoi rakunda en Erwin,

Dank voor jullie snelle reactie. Ik wacht nog op de definitieve bevestiging, maar heb vandaag geboekt van 8 tot en met 23 oktober. Erg spannend! De benauwdheid nemen we voor lief, dat hoort er nou eenmaal bij. Al verwacht ik dat het wel minder zal zijn dan in augustus, waar - als ik het goed las - de luchtvochtigheid op kan lopen tot 90-95%? Wat regen is trouwens helemaal niet erg, kunnen we lekker op straat douchen met dat warme weer. :wink:

Jullie hebben het allebei over het échte Gambia en dat is ook precies waar we voor komen. Allemaal leuk en aardig natuurlijk dat we een heerlijk hotel hebben en het strand voor de deur, maar we komen toch echt voornamelijk voor het land zelf en haar cultuur. Het is overigens wel fijn om te horen dat de horeca dan langzaamaan weer aantrekt, aangezien dat je keuze voor wat betreft het eten wat verruimt.

Over de gidsen (excursies) las ik dat je beter buiten het hotel om kunt boeken, aangezien dat voordeliger is en je meer van het echte Gambia te zien krijgt. Links en rechts had ik al wat info opgedaan van goede gidsen, maar ik zou toch echt heel graag wat meer informatie van je willen, Erwin.

Het zal wellicht cliché klinken, maar wij willen ook heel graag een school bezoeken en wat dingen onder de kinderen uitdelen.

Groet,
Pepijn

Zelf zou ik dus nooit voor het Senegambiahotel kiezen.
Twee jaren geleden hebben we hier door overboeking twee nachten geslapen.
Het is een prima hotel, daar niet van, maar de kamer, die wij hadden was echt heel klein en ik vind de locatie dus echt niet fijn.
Het is echt één en al toerisme, zowel op het strand als dat je er aan de straatkant uit gaat. Je stapt gelijk Kololi binnen en om je heen zijn allemaal mensen en verschillende restaurants.
Zelf zou ik dus nooit voor een hotel in Kololi kiezen, ik zit steeds in Sunset Beach in Kotu. Alles heb je daar ook bij de hand, maar het is stukken rustiger. Een natuurgebied vlakbij, zeker prachtig als je van vogels houdt.
En wil je wel naar de drukte van Kololi toe, dan ben je er met een taxi ook binnen vijf minuutjes. Het is zelfs lopend te doen.
Ik ben er één keer in september / oktober geweest, de laatste keren ga ik meestal in februari / maart. Zelf vind ik dat de fijnste tijd, oktober vond ik toch nog wel erg benauwd. Maar soms kun je niet anders en het scheelt wel dat je aan de kust zit.
Een goede tijd toegewenst in ieder geval!

Onze ervaring is dat het in augustus minder benauwd in dan in sept/ okt.
Maar ach de plensbuien hebben ook zijn bekoringen, vooral de flitsen zijn spectaculair.
Wat de luchtvochtigheid betreft, dit klopt wel hoor. Hoogst gemeten bij ons was begin oktober, 96%
Het was voor ons dus wachten op een plensbui dan koelt het weer even een beetje af. Snel wat in huis doen en dan maar weer op je gat zitten en uitdampen lol2

Tip,
Als je wat uit wilt delen op een school, alles is hier te koop, pennen, schriften, potloden, gummen. Koop de dat hier dan help je de winkelier ook een beetje :wink:
Geef het niet aan de hoofdmeester maar aan de kinderen persoonlijk.
De hoofdmeester verkoopt het later meestal weer aan de kinderen of op de markt en zo schiet je je doel voorbij.

Vergeet vooral niet om Tanji eens te bezoeken, zeker als je aan het eind van de middag komt een geweldig spectakel als de boten binnen komen. :foto:

Vorig jaar in oktober (iets later) een week in Gambia geweest. We waren er in mei ook geweest en het virus was nog niet uit het systeem. Trouwens nog steeds niet. De laatste regenbuien waren net voorbij. We vochtig, maar een heerlijke tijd gehad.

Onze ervaringen heb ik toen gepost:

http://www.wereldwijzer.nl/showpost.php?p=727451&postcount=28
http://www.wereldwijzer.nl/showpost.php?p=791052&postcount=1

en ja, het Senegambia is een uitgelezen plek voor beginners (en gevorderden eigenlijk ook) en ja, Abdu Ceesay is een kei.

Veel plezier en doe Abdu de groeten van me.
Hoor graag hoe het is geweest.