Hallo mensen,
Als alles loopt zoals het zou moeten ga ik in September voor het eerst naar Gambia (Senegambia Beach Hotel). Ik weet dat het in het regenseizoen is maar dat is nu eenmaal niet anders, het is de enige maand waarin ik op vakantie kan en de kans dat heel mijn vakantie in het water valt is niet heel groot, de meeste regen valt toch ´s nachts als ik lig te slapen. Wel heb ik even wat vragen.
Wat is de temperatuur ´s avonds in september, moet ik een extra trui meenemen?
Ik ga daar pas op zoek naar een gids, ik reis alleen, kan ik veilig een gids nemen die met mij op de locale manier reist? Het lijkt mij namelijk niet verstandig om zelf de busjes te pakken en zien waar ik uitkom, beetje avontuur is leuk maar ik wil wel lekker in mijn ´eigen´ bedje slapen Ik wil niet massaal met andere toeristen in een bus van Arke gepropt worden en zo iets zien. Eigenlijk wil ik iemand ´inhuren´ die samen met mij reist en alles laat zien. En mij dan ook veel kan vertellen.
De zee… wat voor gevaarlijk spul zwemt daar rond? Ik ken de zee in Turkije en Dominicaanse Republiek, helder dus je ziet alles aankomen en ik ben op mijn dood voor het idee van haaien. Als ze daar zwemmen houd ik het wel op pootjebaden en in het zwembad zwemmen.
In september is het off-season, is er dan wel iets open of alleen de hotels? Ik snap dat lang niet alles open zal wezen op de strip maar wel genoeg om keuze te hebben?
Kleding kopen daar, geen hele garderobe maar meer een bikini, shirt en dat soort spul, doen of meenemen vanuit Nederland? In principe koop ik het liever daar maar is de keuze aanwezig of alleen maar toeristenshirts en bloemenbikini´s?
Vragen te over dus, graag zie ik een antwoord.
Groetjes,
Edith
En nog wat vergeten natuurlijk.
Er is een tussenlanding naar Gambia toe, wordt er uitgestapt of moet je in het vliegtuig blijven? Ik ben een verstokt roker vandaar mijn vraag
Probeer het forum eens verder te lezen, want dit soort vragen zijn al heel vaak aan de orde geweest en dan vind je daar je antwoorden wel.
Echt offseason is het in september niet meer hoor, dan begint het seizoen juist weer een beetje.
Zelf vind ik het dan vreselijk benauwd, maar als je niet anders kunt, houdt het op.
Ik ga ook regelmatig alleen naar Gambia en dat is totaal geen probleem.
Besef qua kleding wel dat je in een islamitisch land bent en dat je dus niet overal in je bikini kunt aankomen. Zul je vast ook niet doen, maar je snapt me wel.
Bij het Senegambiahotel is helaas amper meer strand en echt zwemmen in zee zit er niet in. Het is altijd uitkijken, maar dat moet je natuurlijk overal.
Tussenlanding … hangt ervan af waar die is. De ene keer moet je er uit en een andere keer weer niet. Ik heb gelukkig bijna altijd een rechtstreekse vlucht, bevalt me net wat beter.
Alvast veel voorpret! Het is een prachtig land met prachtige mensen!!!
Lighthouse, bedankt voor je reactie, ik was ook absoluut niet van plan om in een bikini rond te gaan paraderen op straat daar, ik ben in de 40 en die tijd al lang voorbij. Mijn vraag mbt tot de gidsen is meer of het een normale vraag is om iemand in te huren die met je mee gaat op een manier die de lokale mensen ook gebruiken. Welke gidsen en of ze betrouwbaar zijn heb ik uiteraard gelezen.
Benauwd weer vind ik geen probleem, was in de Dominicaanse Republiek ook, kan wel wat hebben en hoef geen topsport te leveren, kan prima in de laagste versnelling alles doen. Maar ik begrijp eruit dat een trui niet echt nodig is.
Ik ben blij te lezen dat het in september niet helemaal off season is.
Tussenlanding staat bij Arke zo gepland, terug is wel rechtstreeks, op het internet heeft men het over een tussenlanding op de kaapverdische eilanden.
Hoi, ik zit zelf nooit in het Senegambia Hotel maar in Kotu en daar ken ik verschillende gidsen / chauffeurs, die mij meestal helpen.
Ik kan hen vertrouwen, daarom dat ik nu meestal met hen ergens naar toe ga.
Ook voor het Senegambia Hotel heb je gidsen en een taxistandplaats. Houdt nooit de prijzen op de borden aan en maak gewoon eerst een praatje. Dan voel je heus wel aan met wie het klikt en jij een goed gevoel hebt.
Juist met die jongens is het fijn om weg te gaan, want dan kom je ook op andere plekken als met een bus vol toeristen.
Zelf heb ik ook goede ervaringen met Arch Tours (het kantoor is vlakbij het hotel) en Insight the Gambia. Met die laatste organisatie bezoek je projecten in een klein groepje en het geld wordt ook echt gebruikt om die projecten te helpen. Ik heb er goede ervaringen mee (ze hebben ook een nederlandstalige website).
Een trui heb ik altijd bij me, want ik ben er wel eens geweest en toen hadden we zelfs overdag de trui en lange broek aan. Soms kan de wind erg sterk zijn, ook al zit je dan bij het Senegambia Hotel wel weer beschutter. Maar in de avond kan het best wel afkoelen.
Ik had vorig jaar een tussenlanding in Dakar en toen kwamen er ook weer mensen in, die teruggingen naar Nederland. Erg handig was dat niet allemaal, maar ik vond de tijd wel meevallen. We mochten niet uit het toestel, maar dat was ook eigenlijk niet nodig. Op de Kaapverdische Eilanden is het volgens mij verschillend en ik heb ook verschillende berichten over de wachtruimte gelezen. Maar daar heb ikzelf geen ervaringen mee, dus dat kan ik je niet vertellen.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt!
September is het vaak redelijk benauwd door de hoge luchtvochtigheid. Ook s avonds blijft het behoorlijk warm. Wij zijn de eerste keer ook in aug/sept geweest en nooit een trui of vestje aangehad s avonds.
Bikini meenemen uit Nederland. In Gambia weinig tot niets te koop volgens onze smaak. Wel wat Afrikaanse jurkjes maar niet volgens de laatste mode. Als je het meeneemt kun je het daar altijd achterlaten bij de lokale bevolking als je het niet mee terug wilt nemen.
Genoeg keus uit restaurantjes aan de Strip. Gewoon proberen en laat je verrassen.
Je kunt bij het officiele toeristenkantoortje, als je uit Senegambia beach hotel komt ongeveer dertig meter richting de Strip en dan gelijk links op de hoek, allerlei toers boeken. Of anders kan ik je wel het telefoonnummer geven van een betrouwbare gids. Echt een aardige jongeman die je graag zijn land wil laten zien tegen redelijke vergoeding. Stuur me maar een prive berichtje als je dat wilt weten.
De zee is de Atlantische Oceaan. Rekening houden met sterke onderstroom. Let op de vlag bij het strand en bij rode vlag echt niet de zee in gaan. Je kunt beter in het zwembad gelijk bij het strand gaan zwemmen.
Tussenlanding op Kaap Verdie. Je blijft in het vliegtuig en na ongeveer uur vlieg je door naar Gambia.
Veel plezier met de voorbereidingen.
(Wij gaan eind april voor 3 weken, dus wij kunnen er ook weer naar uitkijken ). Groetjes
Wil reageren wat het weer betreft is echt warm en hoge luchtvochtigheid in sept ! Is wel wat open maarniet zoals vanaf nov tot aan april.
Niet zo heel veel toeristen . Wat gids betreft je vind best veel goede jongens bv als je ergens ligt aan het strand .
Op je gevoel af gaan . Wat betreft zwemmen heb er nooit rare dingen mee gemaakt.
Ik ben er totaal 3 keer geweest dec jan puur voor het weer wat betreft de bevolking smiling coast heb ik niet als zodanig ervaren .
Vind ze erg opdringerig en brutaal.
Inderdaad, je moet het allemaal niet zo ernstig nemen ! Heb eens een taxi willen nemen 20 meter naar het hotel omdat men bleef aandringen, heb daarna nooit zoveel positieve reacties van de locals gekregen !
In december ga ik terug, deze keer met Corendon ( vlieguren zijn beter dan Arke blijkbaar )
Verwittig Casey maar al, ik heb zijn kaartje nog en zal hem ook contacteren als ik de juiste data heb