Galapagos en vogels

Hallo, zoals de titel al aangeeft ben ik van plan om over twee of max. drie jaar naar de Galapagos Eilanden te gaan, dus ik ben nu al wat aan het rondkijken.
Ik ben zeer geïnteresseerd in vogels, en daarvoor is deze eilandengroep natuurlijk zeer geschikt, met in totaal 67 (onder)soorten die nergens anders ter wereld voorkomen.
Ik heb al gemerkt dat de meest gangbare manier van reizen daar een 8-daagse cruise is. Maar die schepen doen natuurlijk niet elk eiland aan, en vele vogelsoorten komen op slechts één of enkele eilanden voor.
Nu is mijn vraag: is het mogelijk om langer op de eilanden te blijven (bijv. 2-3 weken) en in die tijd alle nodige eilanden aan te doen om iedere soort te zien?

mvg, Niels

je kunt dat daar regelen, dat is geen probleem.
bekijk de kosten wel vooraf, die kunnen namelijk aardig oplopen.

Bedankt voor de reactie, heeft u misschien ook tips over hoe ik dat zou kunnen aanpakken? Zoals gezegd vind ik eigenlijk enkel info over cruises (misschien zoek ik helemaal verkeerd)
bijvoorbeeld: is het mogelijk om op een eiland een hotel te boeken en van daaruit dagelijks een individuele trip te doen naar een ander eiland? Ik geloof dat er altijd een gids bij moet zijn, dus hoe gaat dat precies in zijn werk?

mvg, Niels

Beste Niels,

Je kunt naar de eilanden reizen en daar kun je een cruise boeken. Je mag alleen maar onder leiding van een gids naar bepaalde plekken. Galapagos is een wereld erfgoed. Je kunt drie eilanden zelf bezoeken. Dat zijn Santa Cruz, San Cristobal en een heel klein deeltje van het grote Isabela. Alle andere door het NAtionale Park aangewezen bezoekersplekken kun je alleen per cruiseboot bezoeken. Er zijn een paar plekken waar dagtochten heen gaan, maar dat is beperkt.
Ik heb recent (terug sinds augustus) 15 maanden op de eilanden gewerkt, dus als je nog meer wil weten, voel je vrij te vragen.

Bedenk wel dat de flora en fauna van de eilanden sterk onder druk staat door het toenemende toerisme naar de eilanden, lees mijn weblogs maar eens: http://jacinthacastora.wordpress.com

Hartelijke groet,
Jacintha.

ik heb geen toevoegingen meer na het goede antwoord van Jacintha

Beste Niels,

Mijn vader is een groot vogelliefhebber en is afgelopen maart van dit jaar op de Galapagos eilanden geweest. Hij heeft in zijn weblog geschreven over deze ervaring, wellicht heb je er iets aan. http://hansenjantsje.waarbenjij.nu/Reisverslag/?Ecuador/De+Galapagos+13-20+maart+/&subdomain=hansenjantsje&module=site&page=message&id=3368758.
En wellicht zou je hem kunnen mailen met vragen hierover. Ik denk dat hij het enorm leuk vind om erover te vertellen. Mocht je dit willen mail me dan even dan vraag ik het aan hem.
Groet, Rixt

In aansluiting op de vraag van Niels zou ik graag willen weten of er een specifiek seizoen is waarop de vogels op hun mooist zijn. Vaak is dat in het broedseizoen. Bijvoorbeeld de rode keelzak bij de mannelijke Fregatvogels. Dit is weliswaar geen endemische soort maar toch is het leuk om zo’n vogel op zijn mooist te zien. Graag info.

Alvast bedankt Henri

In je postbus van reisforum zitten wat e-mails.

Iedereen heel erg bedankt voor de antwoorden!

U ook bedankt voor de uitvoerige mails, jammer genoeg heb ik nu nog examens, maar zodra die afgelopen zijn zal ik mij er zeker eens in verdiepen.

Groeten, Niels

Wij zijn een week op de Galapagos geweest en op een enkel eiland na is de tijdslimiet, die je op een eiland in het bijzijn van een toegewezen gids, door bengt beperkt.
De natuur is schitterend en helemaal als je een vogelliefhebber bent. Helaas is het niet allemaal betrouwbaar. Wij hadden geboekt bij een Nederlandse organisatie die goed aangeschreven staat. Het landarrangement was prima maar over de Galapagosreis daar ter plaatse niets meer te zeggen heeft. We kregen een gids die erg kortaf en directief was, leek wel een strafkamp. De bemanning had vrouw en kinderen aan boord en de gids zijn vriendin. De sfeer in de groep was prima maar vanuit de bemanning behalve de kok kwam alles erg zakelijk en afstandelijk over. Dus informeer je goed over de boot die je neemt en er zijn hele goede organisaties 4 sterren boten die goede recenties hebben.
Er zijn maar enkele eilanden die bewoond worden en waar je kunt overnachten, met goede accomodaties,alle andere eilanden zijn onbewoond. Niet alle eilanden zijn vrij toegankelijk. Hieronder een site van een goed aangeschreven organisatie.
http://www.chalingacruises.nl/4-sterren-galapagos-cruises.
We hoorden ook dat de hele grote cruise schepen ook weer beperkingen hebben. Er mogen per dag maar een gelimiteerd aantal toeristen aan wal van een eiland, is het aantal te groot dan is het niet mogelijk dat je allemaal aan land kunt. Er worden permits afgegeven voor aantal personen en dagdeel en wanneer je op het eiland bent en een andere groep staat ergens dan mag je niet met je groep erbij komen omdat het aantal dan te groot wordt. Wat wel fijn is dat je dus geen massa mensen hebt die ergens staan en de rust zo ook bewaard blijft. We hebben nooit het gevoel gehad dat het erg druk was.
Alles is aan hele strenge regels gebonden, ook het wandelgebied.
Het is er wel schitterend, we hebben heel veel reizen meegemaakt maar dit was wel een van de hoogtepunten, vogels die niet weg vliegen, is uniek. Wij waren in juli, augusutus, de Fregatvogels hadden een mooie rode ballon prachtig, sommmige hadden jongen, de Jan van Gent hadden jongen dus dat was ook bijzonder. Roofvogels en zeeleeuwen bleven zitten, terwijl je er zo langs loopt, In een woord geweldig. We hebben met haaien en schildpadden gezommen, de onderwaterwereld is uniek, op kniehoogte in zee met robben gespeeld en ook schildpadden en haaien gezien. Je krijgt er niet genoeg van.
Dat zal vast en zeker een geweldige reis voor je worden!!
Gr Dorie