Galapagos eiland hoppen zelfstandig of alleen met gids en via reisburo?

Wij zijn ervaren zelfstandige reizigers en hebben al veel gezien.
Dit jaar gaan wij zelfstandig met een huurauto Ecuador verkennen.
We zijn gewend in zware omstandigheden auto te rijden.

Aansluitend willen we een week gaan eiland hoppen op de Galapagos.
Bijvoorbeeld 3 eilanden bezoeken waarop Hotels staan in 7 nachten.
En vandaar uit wellicht wat dagexcursies.

Is dat zelfstandig te doen? Of moet alles verplicht met een gids?
Ik zie dat `hotels los te boeken zijn via Expedia e.a., maar kan je daar ook zonder gids komen?
Er is toch ook public transport (ferry’s en speedboten) tussen de eilanden?

Wie kan mij meer vertellen?

Ja, je kan op het centrale eiland komen en vanuit daar naar andere eilanden en deze bezoeken. Maar dit kost veel tijd. De echte bezienswaardigheden op de onbewoonde eilanden kan je niet zonder gids komen. Dit is streng met regels gereguleerd.
De hotels kan je bereiken zonder gids. Op de eilanden waar je land zijn taxi’s.

Welke eilanden precies zonder gids bereikbaar zijn weet ik niet exact maar de bewoonde eilanden zeker wel. Weet wel dat het reizen van eiland naar eiland zonder gids overdag moet en je dan veel tijd kwijt bent. Ga je met een boot tour dan reis je 's nachts wanneer je slaapt en heb je de dag om te genieten en zie je dus meer verschillenden eilanden en hun eigen landschappen. Overweeg dit goed.

Wij zijn reizigers die altijd een auto huren, weinig hotels van te voren vastleggen en ook met een eigen geplande route hier structureel vanaf wijken en nooit iets regelen via een reisbureau, maar wij waren blij dat we in Ecuador een boottour hadden geboekt met gids.
Rondrijden in Ecuador is goed te doen zolang je maar bewust bent dat een vrachtwagen in de bergen ook in een bocht kan inhalen, mistig of niet (eigen ervaring ;-))

Veel plezier met voorbereiden. Vergeet niet Guamote op de marktdag te bezoeken en te overnachten in Inta Sisa. Veel minder toeristisch als Otavalo en eindig met een overnachting in Papallacta in een hotel met warm water bronnen voor de deur.

Ik ben 3 jaar geleiden daar gaan eilandhoppen. Geweldig! Ik ben op 3 eilanden geweest. Die boottocht tussen de eilanden duurt een paar uurtjes. Na aankomst regelde ik telkens een activiteit. De langere dagtours deed ik dan de 2e dag. Verder kan je ook heerlijk zelf dingen ondernemen. Zo was 1 van de gaafste dingen een fiets huren en op een afgelegen strandje met snorkelspullen het water in. Schildpadden en zeehonden om ons heen!
Ik heb ter plekke nog gekeken voor een last-minute cruise. De goedkoopste (ik was toen 7 maanden op wereldreis dus had een beperkt budget) cruises deden alleen de eilanden aan die ik zelf ook makkelijk kon bereiken. Vandaar mijn keuze.
Mocht je meer info willen, laat het maar weten!

Dag, bedankt voor je reactie. Dit is precies de informatie die ik zoek. Ik wil niet op een boot slapen, omdat ik snel zeeziek ben. Daarnaast wil ik niet onnodig georganiseerde dure tours boeken. Vanuit Guayaquil willen we een ticket boeken naar 1 van de hoofdeilanden en dan nog een keer van eiland veranderen met een boot. Tussendoor ook trips boeken voor de dag na aankomst naar onbewoond eiland met gids. Als je een specifieke route kan aanbevelen, zou dat geweldig zijn.

Bedankt voor je reactie, dit is heel informatief.

Hoi Gerard,

Wees wel voorbereid op de boottochten tussen de eilanden: ik ben niet snel ziek te krijgen, maar had het hier toch wel behoorlijk zwaar en dat is dan nog zachtjes uitgedrukt. Zorg voor een pilletje vooraf, een plastic tas o.i.d. voor het geval dat en probeer een gunstige plek in de boot te krijgen. Ik zat het liefste in het achterste gedeelte buiten. Beetje frisse lucht en een escape naar buiten.

Mijn route en aanbevelingen (even gekopieerd uit mijn reisdagboek):

Donderdag had ik mijn vlucht naar Galapagos! Eind van de middag kwam ik aan op Santa Cruz, 1 van de bewoonde eilanden. Ik heb nog gekeken voor een last minute cruise, maar vond het echt te duur. Je kunt 5 of 8 dagen op een boot. Bij de 8daagse cruise kom je echt op eilanden waar je anders niet kan komen. De 5daagse doet een paar afgelegen plekjes aan, maar ook vooral plekken waar je zelf met dagtrips naartoe kunt. Ik begon te twijfelen of het het wel waard zou zijn om zoveel geld te stoppen in een cruise. Heb toen besloten om zelf te gaan eilandhoppen. Dan kon ik zelf dagtours doen vanaf de verschillende eilanden en was er ook nog geld om te duiken!

Vrijdag heb ik met 2 meiden uit mijn hostel een taxi genomen naar een plek met allemaal reuzenschildpadden. Mijn hemel, die beesten zijn echt HUGE!

Zaterdag gedoken. Haaien gezien en allemaal mooie vissen.

Zondag een boot genomen naar Isla Isabela, een ander bewoond eiland. Het water is behoorlijk wild en heel wat mensen worden ziek op deze boten. Maar 2 uur later kwamen we aan op een fijne plek, rustiger dan Santa Cruz.

Maandag hebben we een tour genomen naar een vulkaan op dit eiland. Een hele mooie grote krater met een diameter van meer dan 10km en allemaal lavagesteente. Beetje een landschap van een andere planeet. Indrukwekkend.

Dinsdag hebben we een snorkeltour gedaan naar Los Tuneles. Dat is een prachtig gebied met lavatunnels. Je kunt hier snorkelen en dit is de plek waar ik voor het eerst dichtbij een schildpad kwam. Op de boot hebben we ook nog orka’s gezien! Behoorlijk speciaal, de gids ziet ze maar een enkele keer per 2 maanden. Ik had tranen in mijn ogen, zo mooi en speciaal vond ik het!!!

Woensdag hebben we in de ochtend de boot terug naar Santa Cruz genomen en in de middag de volgende boot naar Cristobal, het derde eiland waar ik heen wilde.

Donderdag hebben we snorkels en een fiets gehuurd en zijn we naar wat stranden geweest. Hier hebben we veel leguanen en zeeleeuwen gezien. Ook konden we weer zwemmen met een schildpad, en deze keer was er helemaal niemand anders dus ik heb ongeveer 20 minuten boven hem gehangen. Mega groot! Zijn hoofd ongeveer zo groot als het mijne en van kop tot staart bijna mijn lengte. Verder was mijn doel vandaag om een “blue footed booby” te vinden. Dat is een vogelsoort met een ietwat vreemde naam :wink: Waren we net 10 minuten onderweg, zag ik hem zitten!

Vrijdag zijn we gaan duiken. We zaten op een kleine boot met weinig mensen en hadden samen een divemaster. Veel persoonlijke aandacht en ik voelde me een stuk beter dan bij de vorige duik. We zouden MISSCHIEN bepaalde dieren zien, dus ik rekende nergens op. Zitten we net een paar minuten onder water, komen er allemaal zeeleeuwen met ons zwemmen!!! Super leuk! Ze zijn heel speels. Komen op je af en draaien rondjes. Ik heb genoten! Dit was by far mijn mooiste duik ooit. Zo speciaal! De tweede duik was bij een scheepswrak. Sterke stroming en minder dieren, maar alsnog heel leuk. Ik ben verbaasd over de overtreffende trap hier op Galapagos. Elke dag nieuwe verrassingen en ik ben telkens verbaasd over alles wat gebeurt en wat ik zie. Paradijsje!!!

Zaterdag de boot terug naar Santa Cruz. Weer een reisziektepilletje genomen en de tocht overleefd.

Zondag terug gevlogen naar Quito.

Nog even een toevoeging Gerard: wat ik zo gaaf vond op alle eilanden is dat je echt overal dieren ziet. Tijdens een chill momentje op Isla Isabela bijvoorbeeld allemaal hele mooie grote roodgekleurde krabben, op de pier van Santa Cruz liggen de zeehonden naast je. Je wordt overal verrast. Echt geweldig! Verder vond ik de sfeer daar heel ontspannen, hele fijne temperatuur. Echt genoten. Het voordeel van een cruise is dat je je 's nachts verplaatst en dat je bij de uitgebreidere varianten ook echt op afgelegen plekken komt. Ik vond het eilandhoppen zelf helemaal prima. Heb meer dan genoeg gezien en gedaan, op eigen tempo.

Veel plezier met de voorbereidingen!

Mijn dank is groot!

Ha Gerard,

Misschien heb je nog iets aan dit artikel dat ik heb geschreven over de verschillen van het bezoeken van de Galapagos in een cruise, in een georganiseerde land tour of wanneer je alles zelf regelt: A quick guide to exploring the Galapagos Islands - Adore Ecuador Travel

Alvast veel plezier op reis en ik hoor het graag als je nog vragen hebt!

Groetjes,
Margot

Dank!