Galapagos En Jungel

Hallo,

ik ga in aug/sept. naar Equador en Peru.
ik heb al wat tips qua talen scholen in Quito gelezen maar hebben er mensen ook tips voor de Galapagos??
Ik wil daar graag een week heen maar ik begreep dat je dat echt van te voren moet boeken.

Wat zijn jullie ervaringen? goed of slecht… allebei intressant!
Ook qua jungeltochten in het noorden van Equador. Is dat te doen of erg gevaarlijk??

thanks!!

De Galapagos zijn belachelijk duur. Een uitstekend en spotgoedkoop alternatief is Isla de la Plata, voor de kust van Puerto Lopez (lekker kustplaatsje). Op een dagexcursie heb je bovendien vaak kans om walvissen te zien. Op La Plata veel exotische dieren (o.a. vogels), alleen zijn er geen reuzeschildpadden. In Puerto Lopez veel goedkope accommodatie en restaurants.
Noordoost-Ecuador (Oriente) is soms linke soep ivm invallen guerrilleros uit Colombia; deze ontvoeren wel eens personen en nemen ze mee naar Colombia. In het zuiden van de Oriente is het wel veilig. Leuke plaatjes: Limon en Mendez; de rit over onverharde bergweg Cuenca-Limon is bijzonder spectaculair. Ook de rit in het noorden van Ibarra (of Otavalo) naar San Lorenzo erg fraai.

Thanks!

Nou vond ik juist die schildpadden zo mooi!..
Maar in ieder geval bedankt voor de tips, ik zal ze zeker gebruiken!
Mocht je er meer hebben… graag!!! :rolleyes:

Hoi Mriekmriek,
Ja, de schildpadden zijn natuurlijk de belangrijkste attractie van de Galapagos, maar het is ECHT schrikbarend duur om op de Galapagos te komen. Ten eerste betaal je als buitenlander een paar honderd euro entree voor het Nationaal Park dat de Galapagos vormt. Ten twee varen er geen ferries, dus moet je vliegen vanuit Quito of Guayaquil. Met slapen, eten/drinken, en excursie(s) ter plaatse denk ik dat alles bij elkaar paar dagen Galapagos al snel neerkomt op een kleine 1000 euro. Die dagtocht naar dat andere eiland (officieus “the poor man’s Galapagos”) kost iets van 30 of 40 euro, inclusief vervoer, entree eiland en lunch. Bij Puerto Lopez liggen bovendien nog twee andere Nationale Parken (vasteland), ook met veel beesten, maar ook hier geen schildpadden. Het duurste hotel in Puerto Lopez rekent 15 dollar voor een mooie kamer/ warm water in douche; er zijn echter ook hostels en cabañas waar je voor rond de 5 dollar terecht kunt.
Als je gaat rondreizen in Ecuador: erg mooi is de provincie Esmeraldas in het noordwesten (veilig qua Colombianen). Rond stadje Esmeraldas dorpen met prachtige stranden, en in het uiterste noorden (rond San Lorenzo) spectaculaire moeraskust. Houthakkersgebied met ruige atmosfeer. In heel Esmeraldas wonen overwegend Equatorianen van Afrikaanse origine.
Cuenca en Riobamba zijn twee lekkere, niet al te drukke hangplekken in de bergen. Loja in het zuiden schijnt ook erg goed te zijn (ken ik zelf niet). Ten noorden van Quito zijn Otavalo en Ibarra erg leuk. De sfeer in de Andes is heel anders dan langs de kust; en het is er ook behoorlijk fris.
In het oosten ligt de snikhete Oriente, voorportaal van het Amazonegebied. Baños goeie startplek om af te dalen (leuk toeristisch plaatsje). De busritten door de zuidelijke Oriente zijn erg mooi, overwegend onverharde wegen. Verrassend hebben zelfs 6,7 dollar hotelletjes in de Oriente bijna overal warm water in douche; is in bergen ook zo, maar aan kust veel minder.
Het eten in Ecuador is erg lekker en goedkoop. Aan de kust: uitstekende vis, garnalen, ceviche etc. 2-4 dollar. In bergen internationale keuken (o.a. Argentijnse barbecue en pizzatentjes). In de Oriente is het een beetje behelpen met eten, maar er is altijd wel ergens een dagschotel voor 1-2 dollar verkrijgbaar. En mocht je roken: vraag altijd eerst naar de spotgoedkope Monte Carlo-sigaretten (Colombiaans merk). Die worden zelden “uitgestald” maar zijn op verzoek vaak wel leverbaar. Ze kosten 0.60 dollar per pakje (20).

Groeten van Bertusx

Hoi,
Ik ga zelf ook naar Ecuador, Peru en Bolivia en wil ook wel graag naar de Galapagos. Mensen die ik ken hebben me ook aangeraden om, als je geld uit wil sparen, naar Isla de la Plata te gaan.
Tijdens mijn zoektocht op internet ben ik o.a. bij de volgende site uitgekomen, zij kunnen alles voor je regelen, ook bijv. je talenschool en georganiseerde jungletochten.
Kijk eens op http://www.ecoletravel-ecuador.com
Wat betreft de Galapagos kom je inc. alles niet onder de €1000,- uit :frowning: Ik kies dus waarschijnlijk voor Isla de la Plata, want schildpadden heb ik in Suriname al gezien. :wink:
veel plezier met je voorbereidingen… :smiley:
groetjes,
Liesbeth

Originally posted by flesje@01-03-2004, 19:18:25
** Hoi,
Ik ga zelf ook naar Ecuador, Peru en Bolivia en wil ook wel graag naar de Galapagos. **

He flesje!
wanneer ga je op reis en heb je al geboekt?

Ik heb mijn reis al geboekt en ik vertrek 27 Mei naar Quito, om met drie weken spaanse les te beginnen, daarna ga ik reizen en vrijwilligerswerk doen!!! :smiley:

Hoi Mriekmriek,

Tja, weliswaar is Galapagos redelijk aan de prijs, maar dit vind ik tot dusver het allermooiste wat ik ooit gezien heb op deze aarde!! Wij zijn in maart 2000 op Galapagos geweest. Via Guayaquil (overigens is dit niet een geweldig leuke stad) kun je eenvoudig een vliegticket regelen. Entree Galapagos was destijds 100 USD. Je vliegt dan naar Puerto Ayora en daar kun je zelf een excursie boeken, dit is een beetje afhankelijk van het seizoen. Wij betaalden (toen) 55 USD per persoon per dag en gingen 8 dagen geheel verzorgt op reis met een boot. We hebben echt ongelooflijk veel verschillende dieren gezien (manta, schildpadden, pinguins, haaien, zeeleeuwen, leguanen etc etc etc).

Als deze reis is afgelopen kun je je in Puerto Ayora nog best een tijdje vermaken. Het is namelijk een erg leuk stadje waar je voor heel weinig geld een hotelkamer boekt, en weer vlakbij enorme schildpadden kunt zwemmen enzo.

Galapagos is echt supertoppie !

Groet Erwin