Ik hoop begin september voor ongeveer 7 maanden naar Latijns-Amerika (Ecuador, Peru, Bolivia, Costa Rica en/of Guatemala) te gaan om te vrijwilligerswerk te doen, spaanse lessen te nemen en te reizen en ik begin denk ik in Ecuador. Een paar vraagjes:
Kan je begin september over het algemeen nog walvissen spotten in Ecuador, of zijn ze dan alweer op doorreis?
Heeft iemand ervaringen met “goedkope” Galapagostours (boot, route, reisbureau)? Ik denk dat het me te duur is, but you never know…
Iemand nog andere tips (hostels, jungletrips, taalscholen, NGO’s)?
Ik wil niet alles vanuit hier regelen, maar me wel vast zo goed mogelijk orienteren, zodat ik een lijst met tips kan maken om mee te nemen.
wat betreft de walvissen kan ik je niet helpen.
Ik weet dat ze daar voorkomen, maar als dat ook in september zo is?
Galapagos is gewoon duur.
Je bent in ieder geval 100 dollar entree kwijt en 330 dollar voor de vliegreis en +/- 600 voor een 5 daagse tour!
MAAR je moet het eens in je leven doen, dus als je er nu bent…
Ik ben bij Lago Agrio in de jungle geweest (ten oosten van quito), een super interessante/leerzame en indrukwekkende trip.
Hoi, vorig jaar ben ik puerta lopez geweest en heb daar ook bultruggen gespot. Ze zitten daar omdat de huid van het jong ( 10 cm dik) te dun is voor de diepe oceaan. Het water bij Puerta Lopez is lekker warm, daar verblijven de bultruggen tijdens de zwangerschap en gedurende de eerste periode na de geboorte van het jong . Ik heb ze half augustus gezien, dus het lijkt me onwaarschijnlijk dat ze in september al weer zijn vertrokken.
Het is zeer de moeite waard om ze te bekijken ook het eiland Isla la puna ( vaak een combie excurtie) is erg interessant.
Met wat geluk zijn er zelfs eind oktober nog walvissen te zien voor de kust van Ecuador. Maak je daar niet druk om.
Zelf vrij lowbudget naar galapagos gegaan. Als je een studentenvisum hebt betaal je maar 25 dollar park entree. Met een ISIC kaart krijg je 20 dollar korting op je vlucht.
Bedenk van te voren goed wat je wil. Boot of landtour. Beiden hebben zo z’n voordelen.
Zelf 5 dagen op een van de goedkoopste boten gezeten (Lolita) om de zuidelijke eilanden te bekijken. Goed eten, kleine cabines om te slapen, kakkerlakken in m’n bed, niet zo’n goede gids en alle dagen zeeziek. Wel een te gekke tijd gehad!!
Daarna 1 nacht (1,5 dag) op Santa Cruz doorgebracht, en de boot gepakt naar Isabela. Geweldig, wat een eiland is dat! Het dorpje is super rustig en mooi. En daarvanuit zijn mooie excursies te boeken. Ga zeker snorkelen in Los Tunelos en naar de Sierra Negra vulkaan. Sla de “baai tocht” over: saai!
Je zei dat je vanuit Quito naar Lago Agrio bent geweest. Ik vlieg in juli naar Quito en de jungle staat ook zéker op onze planning, alleen zijn we nog aan het twijfelen waar we hem in trekken, vanuit Quito, of iets zuidelijker…
Heb je die tocht ter plaatse geboekt? Ik heb hier een nederlandse site ontdekt die de tochten vanuit Nederland regelt, maar dat kost zo’n 300 euro (4-daagse tocht, kano- enzo…, leek me wel héél mooi allemaal, maar toch wat duur). Is het goedkoper het ter plaatse te regelen? Of neemt dat meer tijd in beslag?
@sofie
Ik heb het ook bij een ned organisatie geboekt, die in quito gevestigd zit (dus ook lokale prijzen). Laatst wilde ik ze opzoeken via google, maar spoorloos… het was iets met: …eco… Ik weet nog wel hoeveel ik voor de 5 daagse trip betaalde: 200 dollar. excl. vlucht.
Bij Banos kun je ook in de jungle. Echter kan ik je aanraden om toch bij lago agro de jungle in te gaan omdat dit ver van de bewoonde wereld is. Dit betekend meer kans op dieren.
Vliegen was ook iets van 100 (a 150) dollar.
De reden dat ik gevlogen heb is: veiligheid/comfortabelheid. De weg schijnt heel rottig te zijn naar Lago Agrio. Daarbij grenst het aan Colombia, er willen nog wel eens guerrilla strijders zitten. Zie ook de laatste nieuwsberichten.
Succes met de voorbereidingen en geniet van het mooie Ecuador!!!
Iedereen bedankt voor de reacties! Ik ben er door een kink in de kabel misschien niet in september maar pas ergens volgend jaar… We’ll see, maar ik ga naar Ecuador, vroeger of later, het gaat gebeuren!!!
Of je nu dit jaar of volgend jaar gaat ecuador blijft een prachtig land. Wij hebben op onze reis walvissen gezien bij puerto lopez en dit was eind augustus. Wij waren op reis naar een eilandje voor de kust van puerto lopez. Eilandje is de moeite waard zeker als je niet naar galapagos gaat.
Ik zou galapagos zeker opnemen in de reis route. Het is prachtig. Wel duur. Wij hebben het een beetje duur gedaan omdat ik niet op een kleine boot kan zitten (wordt snel zeeziek).
Martin
spoorloos?? iets met Eco…??
Dat moet Ecole Travel zijn!!
En die is zeker niet spoorloos.
Ik volg nu spaanse les bij ze en heb via hun een boot voor Galapagos geregeld en een trip naar de amazone
hun website: www.ecole-idiomas.com
Een deels Nederlands reisburo met een spaanse taal school in Quito en in de Jungle.
De boten zitten voor de galapagos wel snel vol. Heel soms hangt er in de school een aanbieding voor een vrij gekomen plek maar ik zou alleen daar op gokken wanneer je tijd hebt om op zo´n plaats te wachten of niet heel graag naar Galapagos wilt ( is dat mogelijk???)
vliegen is 150 dollar per vlucht dus $300. dan heb je de $100 entree voor het park en dan de toer. Een 5 daagse toer is ongeveer vanaf $600 en een 8 daagse vanaf $900
Maar met de ongelooflijk lage dollar op het moment valt het dus wel mee…nou ja…een beetje dan
vrijwilligerswerk op de Galapagos is ook te regelen. Oa via Ecole!