Hallo,
Wij overwegen om in april 2011 enkele dagen Fukuoka te bezoeken en 1-2 weken benutten om de wijde omgeving te verkennen. Is er een mogelijkheid om buiten de stad een apppartement te huren en hoe vind je dat? Zijn er andere goede ideeën voor budgetvriendelijke logeeradressen? Is er een site waar autoverhuurders of camperverhuurders te vinden zijn? Op welke site kan ik openbaar vervoer informatie (in Engels) vinden?
Wat voor weer kunnen we in die periode verwachten?
Bedankt vor je hulp.
Aart Steenbergen.
Best Aart,
Met deze link:
kun je al heel wat informatie over accomodatie, openbaar vervoer en autohuur vinden in het engels.
Je hebt het over appartementen, maar als hostels ook iets voor jou is: op dit forum wordt dikwijls verwezen naar http://www.hostelworld.com/ (heb ik zelf geen ervaring mee).
Ik heb zelf op mijn reis in Japan gebruik gemaakt van het openbaar vervoer. In Japan is deze van zeer hoog niveau. Alles rijdt er stipt op tijd. Als je veel wilt gaan ‘treinen’, dan zijn er diverse voordeelpassen in de omloop (zie ook eerstgenoemde website).
In april is het weer in Japan prettig. Niet te koud, niet te warm en niet vochtig. Het is de tijd van de kersebloesem. Wat dat betreft heb je een goede periode uitgekozen.
succes met de planning.
Aart,
aanvullend op het bericht van hjo:
http://www.japan-guide.com werkt samen met Toocoo! car rentel voor autohuur,
tevens heb ik recentelijk een topic over autohuur in Japan geopend, hier zijn al een aantal antwoorden op gekomen waarin ervaring met autohuur wordt beschreven, hierin kun je kijken en indien gewenst nog verdere detail vragen stellen.
www.hostelworld.com heb ik gebruikt van gemaakt, via hen kun je hostels in Japan boeken, een hostel in Japan is niet een jeugdherberg maar meestal een professioneel gerunde organisatie waar niet alleen jongeren slapen maar ook Japanse families, stelletjes, zij verhuren ook prive kamers waarbij je gebruikt maakt van de gedeelde douches.
Japanners zijn heel proper, dus vieze douches / toiletten kom je absoluut niet tegen, de hostels waar ik heb geslapen waren brandschoon en 's nachts ook rustig.
Hier kun je je ook nog orienteren op de verschillende typen van accommodatie in Japan: Accommodation in Japan
Vooral een Ryokan raad ik aan om minimaal een keer te doen, Ryokans zijn in het algemeen tradionele huizen / verblijven waar je verblijft met ontbijt en diner inbegrepen, het is niet goedkoop (circa Eur 80-100 per persoon, per nacht) maar een ervaring die je niet meer vergeet.
Daarnaast gebruik ik altijd de Lonely planet van Japan waar goede tips (accommodatie, openbaar vervoer, campings, hostels, reisplannen) in staan, als je wilt gaan backpacken. De omgeving van Fukuoka is daar zeer voor geschikt (vulkanen, bergen, nationale parken).
vr.gr. Ton
April is een van de beste en mooiste periodes wat betreft weer, slechts overtroffen door mei. Voor goedkope appartementen moet je zoeken op weekly of monthly mansions. Dat is wat ze tijdelijke bemeubelde appartementen noemen. Ik heb er zelf geen ervaring mee en de meeste zijn alleen voor Japanners, maar wellicht vind je iets via Google.