From zero to a hero

(origineel bericht op be-more.nl)

From zero to a hero

Verschrikkelijk rustig, deze eerste schooldag voor de kinderen. Als er anders dertig om je heen rennen en schreeuwen … Alleen de vrouwen zijn vandaag op de farm. En een meisje, dat gister net is aangekomen.

Het meisje heeft in de vakantie bij haar moeder gelogeerd. En die moeder wilde dat ze niet meer naar school ging, maar thuis bleef om op de baby te passen. Dus wat heeft die moeder gedaan? Ze heeft heel gemeen het schooluniform van het meisje in een afgesloten kast gedaan.

Meisje in tranen vanochtend, omdat ze zonder uniform niet naar school kon. Gelukkig heeft de flexibele vrijwilliger voor alles een oplossing: ik heb vanochtend juf gespeeld en gerekend en geschreven met het meisje.

Vanmiddag waren de rollen omgekeerd. Vanmiddag heb ik les gehad. In levenswijsheid. Van de Nelson Mandela van de farm. Hij is 16 en runt de community.

Hij is als vierjarig kind van de straat geraapt en nu de beste van de klas. Hij vertelde me dat Nelson Mandela zijn grote voorbeeld is en dat hij zelf nu ook de kinderen probeert voor te leven wat goed leven is.

Hij laat ze kijken naar programma’s over wat verslaving met je doet. Hij geeft ze elke dag voetbaltraining om ze van de straat te houden. Hij geeft ze engelse les om te proberen ze vooruit te helpen in het leven. En hij geeft ze levenswijsheid mee.

Hij zegt: het leven is net als een auto. Je wilt graag dat er vaart in komt, maar je zult eerst moeten schakelen. Van de een naar de twee, van de twee naar de drie etc. En soms moet je even terugschakelen. Maar uiteindelijk kom je in die vijfde versnelling.

Zijn lijfspreuk is: From zero to a hero.
Hij kan het. Zeker weten.

(origineel bericht op be-more.nl)