Een druppel op een gloeiende plaat

(origineel bericht op be-more.nl)

Een druppel op een gloeiende plaat

<strong>“Noem ons een idealist, noem ons een onrealist. Maar wie nergens in gelooft, zal ook nooit iets veranderen.”</strong> Achmea

Sommige vrijwilligers gaan weg uit Zuid-Afrika met het idee dat ze meer hadden willen doen en dat ze meer hadden willen veranderen. Ook sommige familieleden en vrienden van mij vragen zich af of mijn bijdrage geen druppel op een gloeiende plaat is. Voor mij voelt dit (gelukkig) niet zo en ik wil graag de woorden van Eureka aanhalen;

<em>“Africa is a fucked up country. You can’t change Africa. But when you hug one child, you change the life of this child and the people around him/her. So don’t say you haven’t done anything.”</em>

Ik geloof hier voor de volle 100% in. Ik ben niet naar Afrika gekomen om iets te veranderen. Als één persoon dit in zes weken zou kunnen bereiken, dan zou het vast en zeker al eerder gebeurd zijn. Ik ben naar Afrika gekomen om kinderen liefde te geven - iets wat sommige kinderen hier niet kennen. Ik ben gekomen om meer te leren over het land en om de mensen te steunen die hier íedere dag klaarstaan voor andere mensen en kinderen. Om hen een knuffel te geven als ze uit een heftige counselingsessie komen met een kind dat verkracht is, of migraine hebben omdat ze geen slaap hebben gehad vanwege een call out midden in de nacht. Om samen te lachen en om samen te huilen.

En doordat ik dit heb kunnen doen, is al het geld en de tijd die ik er in heb gestopt, het nu al méér dan waard.

<strong>De moed van een 12jarig meisje
</strong>Deze week is er een case binnen gekomen van een meisje dat op de verjaardag van een vriendinnetje was, toen de vader van het vriendinnetje haar meevroeg om ijs te halen. In de auto vertelt hij haar dat zij zijn vrouw wordt en dat ze in de bosjes moeten ‘oefenen’. Terwijl de man naar de bosjes rijdt, springt het meisje uit de rijdende auto. Mensen zien dit gebeuren en nemen haar mee naar Bobbi bear.

Deze zaak is niet ‘heftiger’ dan andere zaken, maar heeft toch veel indruk op mij gemaakt. Allereerst omdat de man die heeft geprobeerd om dit meisje te verkrachten, een bekende is van Bobbi bear. Hij is een pastoor, die ontzettend veel goede dingen heeft gedaan voor de community. Ten tweede, omdat de man dezelfde dag is overleden… En ten slotte, omdat wij ook bij dit meisje hebben gezien wat deze daad met haar heeft gedaan.

Het was ontzettend moeilijk om contact met haar te krijgen. Ze had een muur om zich heen, die we gelukkig stukje bij beetje hebben kunnen afbreken. We hebben haar gevraagd wat voor muziek ze leuk vond en vervolgens hebben we met z’n allen Adèle meegezongen. We hadden een gevoelige snaar geraakt, want ze wil altijd al meedoen aan Idols… Wij waren de jury en hebben haar doorgelaten naar de volgende ronde :wink: Dit meisje liep als een ander kind de deur uit.

Natuurlijk is dit niet voldoende. Wat er met haar gebeurd is, zal ze altijd bij zich dragen. Dit meisje heeft counseling nodig en krijgt dit van Bobbi Bear. Maar wij hebben haar een beetje liefde kunnen geven. Een leuke dag in een ellendige tijd. Afleiding…

<strong>Traditional Zulu wedding
</strong>Afgelopen zondag was het dan zover: een echte Zulu bruiloft! De rit er naar toe was al een echt succes… Twee mensen die met de auto zouden komen, besloten dezelfde ochtend toch maar niet te gaan, waardoor wij met 11 personen, een bruidstaart en een groot cadeau in één auto moesten… Ehh good luck!

Toen wij uit de auto stapten waren we getuige van een bijzonder ritueel; een koe werd geslacht en de verschillende ‘onderdelen’ werden naar binnen gebracht voor het avondeten. Je krijgt natuurlijk echt honger als er mensen met een bloedend karkas met staart langs je lopen :slight_smile:

De bruid en bruidegom zijn al jaren bij elkaar, maar hebben nooit het geld gehad om met elkaar te trouwen. Om te kunnen trouwen, moet de man de familie van de vrouw ‘afkopen’ met een lobola (bruidsschat) bestaande uit meerdere koeien. Daarnaast is het ook van belang dat alles er heel mooi uitziet. Hoe meer bruidstaarten je hebt, hoe hoger je aanzien. Hoe meer blanken mensen er op je bruiloft zijn, hoe hoger je aanzien. We werden dan ook hier weer door iedereen aangestaard en aangesproken…

De bruiloft was in de tuin van de bruid en bruidegom. Ze hadden een hele grote tent neergezet die volledig was versierd met roze en zilvere doeken, bloemen en allerlei andere decoraties. Het was ontzettend bling bling en deed mij een beetje denken aan ‘Barbies bruiloft’…In de meeste gevallen duurt een Zulu bruiloft 3 dagen. De bruid en bruidegom mochten in dit geval, vanwege hun geloof, niet trouwen op een zaterdag. De zaterdag is een rustdag en de hele bruiloft was daarom op zondag en bestond uit meerdere gedeeltes. Allereerst was er het Engelse gedeelte, wat heel herkenbaar bestond uit de geloften, de ring en… de kus!

Daarna kwam het Zulu gedeelte; de witte jurk en pakken gingen uit en de traditionele kledij ging aan… De vrouwen gingen dansen - met hun benen heel hoog in de lucht - en de mannen deden een dans met speren en oerkreten. Echt geniaal om te zien! Ondertussen kwamen er allemaal mannen op ons af met openingszinnen als “can I have your number for whatsapp” of gewoon gelijk “will you marry me?”

Helaas is de wijk waar het feest was niet veilig als het donker is en moesten wij de bruiloft vroegtijdig verlaten. We hebben echt mazzel gehad dat we naar een bruiloft zijn geweest in de paar weken dat we hier zitten! Een unieke ervaring die niemand ons afneemt :slight_smile:

<strong>Updates
</strong>De 7jarige jongen uit het caravan park gaat nog steeds iedere dag naar school en hij is ontzettend enthousiast. We zijn meegeweest om hem op te halen en het is heerlijk om te zien dat hij uitgebreid verteld over alles wat hij op school heeft gedaan. Ook op school valt het ze op dat hij op zoek is naar veel liefde en aandacht. Je kan zien dat deze jongen een hoop gemist heeft… De school heeft een brief mee naar huis gegeven aan alle kinderen met de vraag of ouders nog kleding voor hem hebben. Waanzinnig dat ze zo bereid zijn om te helpen.

We hebben deze week ook weer een bezoek gebracht aan de 4 meisjes die verkracht zijn door de vader. Het is heel fijn als je meerdere dagen met dezelfde kinderen doorbrengt, omdat je echt merkt dat er een band ontstaat. Ze komen op je afgestormd om je een knuffel te geven en ze willen alle soorten spelletjes doen. Dit keer hebben we een stoelendans gedaan :slight_smile: Donderdag werd in de rechtbank besloten of de vader in aanmerking kwam voor vrijlating op borgtocht en hoe hoog de borg was. We hebben 3 uur gewacht en uiteindelijk is de zaak uitgesteld, omdat er nog meer slachtoffers bij zijn gekomen. De hoogte van de borg is daarvan afhankelijk, of eh… zou dat moeten zijn…

Vorige week zijn we bij een zaak geweest van een man die jarenlang de naam van Bobbi bear heeft gebruikt om geld in te zamelen, wat hij vervolgens in zijn eigen zak stak. De borg voor deze man was op 5000 rand gesteld. Omdat de man de borg niet kon betalen, is de borg verlaagd naar 2000 rand. Welcome to Africa!

<strong>African time
</strong>Veel dingen gaan hier dus echt anders dan in Nederland. Je hebt je er op ingesteld en je gaat mee met de ‘flow’, die soms zo traag is dat je het amper een flow kan noemen. Een talentenjacht die om 08.30 uur hoort te beginnen, begint gemakkelijk om 12.00 uur. De bruiloft die om 09.30 uur zou beginnen ook. Dat betekent dat je als gast bij de voorbereidingen betrokken bent. Iedereen is nog bezig met het ophangen van verlichting, of het schoonmaken van tafels. Je kan blijven wachten, of gewoon meehelpen. Zo ontstaat er wel een band :slight_smile:

Wachten is prima, je went er aan. Het is soms wel frustrerend dat mensen je hier van alles beloven. Vaak moet je 20x dezelfde vraag stellen voor het dan uiteindelijk geregeld is. Aan het begin probeerde ik in mijn blog te beschrijven wat er die week nog ging gebeuren. In één van mijn eerste blogs staat bijvoorbeeld dat we die week gaan schieten; tot op de dag van vandaag is dat niet gebeurd.

Het is wennen, maar ook heel leerzaam. Als er 3x in de week op het laatste moment een afspraak wordt gecanceld, stel je je er op in dat dingen pas gaan gebeuren als de persoon voor je neus staat. Het is altijd handig om een weekfilm in huis te hebben, voor het geval je toch opeens thuis blijft. Of om een plan B te maken en bijvoorbeeld een taxi te nemen naar een leuk restaurant. Ik heb echt meer geduld gekregen en ben nu flexibeler.

<u>Thank you Africa!;)</u>

(origineel bericht op be-more.nl)