(origineel bericht op be-more.nl)
Friendship
Dinsdag zijn we aangekomen in Addis Ababa. Helemaal op tijd volgens ons tweede reisschema. We kregen een dikke knuffel van Marije (de regiocoordinator in Ethiopie) bij aankomst. Toen zijn we razendsnel naar ons hotel gebracht om bij te slapen, want ongeveer 4 uurtjes later zouden we aan onze trip naar Awasa beginnen. Als ik er aan terug denk, was de reis naar Ethiopie (&Awasa) stiekem best wel vermoeiend.
In Ziway mocht ik voor het eerst kennis maken met de lokale specialiteit hier “Injerra”. Dit is een soort zure pannekoek waarop groenten, vlees en sauzen worden gelegd. Volgens de Lonely Planet is je meeting with Injerra like a first kiss.
Injerra eet je met je rechterhand en als je iets niet lust, spuug je het gewoon op de grond! Vandaar dat het aan te raden is om je tas op een stoel te zetten. Aan het spugen kan ik niet echt wennen, maar injerra is soms best lekker. Onderweg vertelde Marije ook waarom het land veel Jamaicaanse invloeden heeft, zoals de kleuren geel, groen en rood: In Jamaica had het al een hele lange periode niet geregend. Toen Haile Selassie met zijn vliegveld de grond raakte in Jamaica, begon het te regenen. Selassie werd zo een nationale held in Jamaica, waarop hij aanbood dat de mensen uit Jamaica altijd welkom waren in Ethiopie. En zo kwamen er velen naar Ethiopie en hoor je Bob Marley soms op straat.
Zeven uur later kwamen we aan in Awasa! Joepie! Ons hotelletje heeft een hele gezellig tuin met veel begroeiing, gekleurde hekjes en lampjes. In mijn kamer is geschilderd in de kleuren groen, rood en geel. Het heeft een tweepersoonsbed met klamboe (die niet helemaal beschermd tegen de muggen), een kledingkast en een badkadkamertje met douche (met alleen koud water), wc en wastafel. We hebben nog gelukt, want een kamer van andere vrijwilligers heeft geen water. De kamer deel ik met Ria met wie ik ook samenwerk op het project.
Het project heeft een veel te lange en moeilijke naam: … Church. Pastor John is een hele lieve man die de protestantse kerk en zijn projecten coordineert. Om met hem te praten hebben we hulp van Moses, onze vertaler tussen het Armhaars en Engels & tevens de vrijwilligerscoordinator voor de komende weken. <em>De kerk zorgt voor de armen en wezen in de gemeenschap.</em> Dit doen ze door een school waar 300 kinderen les krijgen, een tuin waar 34 families werken om van de gewassen te leven en kippen te doneren aan arme families in de community. We hebben de afgelopen dagen een tour gehad door de community, een bezoekje gebracht aan de gedoneerde kippen en gewerkt in de tuin. Morgen gaan we kijken waar we kunnen helpen op het schooltje, maar dat komt vast en zeker goed. De kleinste klas bestaat namelijk uit 48 kinderen en de grootste uit 60 kids! Dit project is erg leuk en heeft in ieder geval potentie om samen te werken met Be More! (omdat de komende maand een pilot is, zijn we wat voorzichtig met het vertellen van zekerheden)
Naast drie dagen meelopen met dit project, geniet ik ook echt van Awasa en de Ethiopische cultuur. Ons vervoersmiddel in en rondom Awasa is een bajaj (tuk tuk). Soms is het eens worden over de prijs een heuze opdracht, maar na een paar dagen weten we gelukkig de juiste prijzen. Ook de Armhaanse les van gisteren, die overigens ontzettend leerzaam was, zal helpen in de communicatie met de bajaj-drivers. Verder geniet ik ook van de mensen hier; ze zijn allemaal zo uniek en verschillend van elkaar. Ik snap niet waarom de Grieken dit land Ethiopie hebben genoemd, wat <em>Land of the Burnt Faces</em> betekent. Er zijn hier echt mooie mensen! De mensen hier zijn ontzettend trots en hebben een bijzondere uiting van vriendschappen. Je komt hier gerust twee mannen tegen die hand in hand lopen of om elkaar heen hangen. Dit is echt <em>vriendschap,</em> want homoseksualiteit is niet geaccepteerd hier. Het is zo mooi om deze uiting van vriendschap te zien. Kunnen we dit aub ook invoeren in Nederland?
Op mijn facebook kun je een aantal foto’s vinden:
<em>Lots of love from Awasa!</em>
p.s. Bedankt voor alle lieve berichtjes op mijn eerdere weblog! Het is erg fijn om iets uit Nederland te horen! Ik lees het allemaal (alleen niet altijd tijd om op iedereen persoonlijk te reageren, sorry!)