Foto's Myanmar reis

Heb net een mooie vierweekse reis door Myanmar achter de rug. Als je hiervan wat foto’s wil zien gebruik dan de volgende link: http://www.flickr.com/photos/wereldreiziger/sets/72157639479468885 (of kopieer de url). Als je op de eerste foto klikt kun je bij de drie puntjes rechtsonder ook een slightshow starten.

Veel kijkplezier en mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het graag.

Hay

Prachtige foto’s

Mooi! Wij willen ook naar mm deze zomer.

Via Wereldwijzer app

Wow ! Knappe foto’s !

mooi!!

Hoi Hay,

Mooie foto’s zeg! Wat vond je de hoogtepunten uit je reis? Welke plaatsen en excursies of must sees kun je zeker aanbevelen? Ook met name de nog niet zo toeristische plaatsen? Ik ben benieuwd! Ik ga volgende maand naar Myanmar.

Groet, Inge

Hoi Inge,

Had bewust een keuze gemaakt om in bepaalde plaatsen/regio’s mijn tijd te nemen, ben dan ook niet in Yangon, aan het strand of in het zuiden geweest. Mijn route zag er als volgt uit: (Bangkok) - Mandalay - Bagan - Inle Lake - Kalaw - Lashio - Hsipaw - Kyaukme - Pyin-Oo-Lwin - Mandalay - (Bangkok).
In en vooral rondom Mandalay is veel meer moois te zien dan je misschien zou verwachten: in Mandalay mooie, houten kloosters en Mahamuni Paya (echter de vrouwen mogen niet langs het meest heilige deel lopen waar de mannen het goud opbrengen), rondom Mandalay: U Bein brug (zowel bij zonsopkomst als zonsondergang), Inwa en Mingun.
Bagan is ook heel speciaal, neem de tijd en fiets rond, ook tussen de tempels door daar zijn gewoon mensen aan het werk op de velden. Ga ook hier zowel bij zonsopkomst (wel het mooiste) als zonsondergang. Ik had daar het geluk dat er die processie van de jongetjes was die in het klooster gingen.
Het Inle Lake vond ik (in het noorden) heel erg toeristisch, zeker als je een standaard tour neemt. Maak hier je eigen schema, vertrek vroeg (nog bijna geen toeristen) en ga b.v. naar een van de 5 day markets verder in het zuiden. Je betaalt wel wat meer (maar misschien max. 5.000-10.000 Kyat per boot, 5-10 USD) Buiten het toeristisch deel in het noorden (floating gardens, workshops) vond ik het wel erg mooi. Hier kun je ook een fiets huren voor 1 USD per dag en een gedeelte rondom het meer fietsen, als je wilt met de fiets het meer oversteken en via de andere kant terug. In Nyaung Shwe is ook een mooi (teak)houten klooster, als je in deze plaats verblijft kan ik je van harte Princess Garden Inn aanbevelen, je kunt dit makkelijk per mail zelf boeken, erg mooi zelfs met zwembad, betaalde daar 40 USD voor een kamer.
Het gebied rondom Kalaw is heel wat toeristischer dan het gebied rondom Hsipaw. Als je van hiken houdt kan ik je de regio Hsipaw van harte aanbevelen, ook hier een erg goed guesthouse Lilly the Home wat je makkelijk zelf per mail kunt boeken (ik betaalde 30 USD). De regio rondom Kyaukme is zelfs nog minder toeristische daar heb je vaak een toer combinatie van (achterop de) motor en hiken zodat je in gebieden verder weg komt. Ik kwam daar in dorpen waar ze nog vrijwel geen toeristen hadden gezien. Ook de trein van Kyaukme naar Pyin-Oo-Lwin via het Gokteik Viaduct vond ik zeer de moeite waard. Koop een kaartje voor ordinary class voor 2 USD en ga aan het raam aan de rechterkant tussen de gewone bevolking zitten (de toeristen zitten gewoonlijk first class).
Maar misschien wel het mooiste van Myanmar is de uiterst vriendelijke bevolking, neem de tijd om rond te kijken als ze b.v. op het veld het werken zijn, of in een dorp, of voetballende monniken en vraag of je een foto kunt maken, het is mij nog niet overkomen dat dit werd geweigerd (wel waren sommige mensen te schuw, maar deze laat je dan natuurlijk in hun waarde).
Bij de beschrijving van de foto’s kun je overigens zien waar deze zijn gemaakt, anders moet je dit even aanzetten bij opties.

Veel plezier met de voorbereidingen,

Hay

Prachtige foto’s!
Niet alleen die van Myanmar, maar ook van je vele andere reizen! Ik krijg gelijk zin om een volgende reis te plannen :smiley:

Die van Uganda zijn echt geweldig! Waar had je deze reis geboekt?

Hee Hay,

De plannen om Myanmar te bezoeken zijn er… Er zijn echter enkele zaken waar ik aan zal moeten wennen/mee om zal moeten gaan. Althans, dat is mijn verwachting.
Als je jouw foto’s bekijkt, dan krijg je alleen maar meer zin om morgen al te vertrekken.

Normaal ben ik gewend om buiten het seizoen te reizen, en min of meer te kunnen gaan en staan waar ik wil. Normaal gaat het zo: Ik heb een of twee adressen per plaats paraat, en 9 van de 10 keer kan ik in adres 1 al terecht. Echter, in Myanmar lijkt dit systeem onhoudbaar.

Tevens lijkt de prijs-kwaliteits-verhouding van hotels en guesthouses een beetje zoek, zeker als je het vergelijkt met Thailand. Ik poneer slechts een stelling, ik ben weleens in het land geweest, maar heb er nog nooit overnacht. Het lijkt zo, maar jij was er, dus jij kunt zeggen of het ook zo is. Graag hoor ik dat.

Hans.

@ontheroad123. Effe terzijde maar de tour in Oeganda heb ik geboekt bij www.africatravelco.com (kampeersafari met internationale groep op een overlandtruck). Ben vorig jaar ook met hen van Vic Falls naar Kaapstad gegaan. Je moet dan natuurlijk nog wel zelf je vliegticket, aankomst- en vertrekplaats regelen. Maar wat mij betreft een zeer goede prijs- kwaliteitverhouding.

1 like

@hans2007. Overnachtingen zijn in Myanmar zeker behoorlijk duurder dan omringde landen. Ik betaalde tussen de 20 en 40 USD voor een kamer, met eigen badkamer en ontbijt. Het kan inderdaad moeilijk zijn als je ter plekke nog wat moet regelen, maar ik was daar ook december (hoogseizoen), bovendien waren er tot 20 dec nog de SEA Games. Heb dan ook de eerste week laten boeken door een travelagency (Seven Diamond, erg goed en professioneel), enkele plaatsen zelf per mail geregeld (zie hierboven) en de overige plaatsen ongeveer een week vooraf laten bellen/boeken door het hotel waar ik op dat moment was (ze zijn dit gewend, je betaalt alleen de telefoonkosten).
Maar hoe het buiten het hoogseizoen kan ik niet zeggen. Kan overigen de periode rond december wel aanbevelen, alleen blauwe lucht en geen druppel regen gehad (maar daar heb je ook wel wat geluk bij nodig)

1 like

Hee Hay,

Die prijzen daar kan ik mee leven. (Ik zal wel moeten)
Maarrr… ik zoek nog een antwoord op die andere vraag: Okt-nov naar Birma, mogelijk op de bonnefooi, of raadt men dat hier af ?

Hallo Harry,

Ik ben net als Hay afgelopen december in Myanmar geweest. Toevallig heb ik zelfs dezelfde visser als hem op de foto haha. Persoonlijk zou ik het er wel op durven wagen in okt-nov. Zoals gezegd zou het in december hoogseizoen zijn en waren het de SEAgames, maar het viel mij echt reuze mee met de toeristen. Kan zijn dat je misschien een keer niet bij je eerste keus terecht kunt, maar dat heb je in andere landen ook wel eens. Verder zullen de hotels die heel goed aangeschreven staan op tripadvisor en/of agoda ook wel wat sneller vol zijn, dus als je perse ergens wilt slapen dan kan het verstandig zijn om vooraf te mailen of te bellen. Maar als je niet te kieskeurig bent, dan lijkt het mij geen probleem.

Veel plezier met het voorbereiden van je reis. Wij vonden het een geweldig land en de mensen zijn geweldig!

Groetjes,

Christa

1 like

Hee Christa,

Bedankt voor je reactie ! Ik was al twee keer ( Bij Mae Sai en Mae Sot ) de grens overgehopt op een dagpas.
Zeker bij Mae Sot waren de mensen bijzonder vriendelijk en gastvrij, dat is de reden waarom ik ga.
Rond Mae Sot woonden veel Burmezen (vluchtelingen waarschijnlijk) in kampjes, ben in een paar krotjes geweest.
Het was ontluisterend, zo arm, maar ze waren enorm blij dat je hun kwam bezoeken. Bijna door het dolle heen.

Hans.

Prachtige foto’s! Ik heb meteen je andere Zuidoost-Azie foto’s ook maar gekeken. Top foto’s!

Heb ook net Princess Garden geboekt in Nuaung Schwe, op aanraden van kennissen. Ziet er goed uit, 35 Dollar per kamer incl.ontbijt, en heerlijk zwembad! Rechtsteeks gemailed en gelijk mail en bevestiging retour dus TOP!
Wij vertrekken 1 oktober naar Yangon-golden rock-Yangon-Nyuang Schwe(inle lake) - Kalaw-Bagan-Mandalay en als er nog tijd over is ook naar Hsipaw en Pyin-Oo-Lwi.

Fantastische foto’s! Wat is Myanmar (en vooral de mensen) ook fotogeniek!