Wat moet ik zien in 17 dagen myanmar

Wij willen rond de kerst en oud en nieuw een individuele rondreis maken in Myanmar.
Wat moeten we gaan zien?
Ik lees veel te veel om in 17 dagen te doen.
Moeten we naar het noorden en naar het zuiden?
Waar kun je het ongerepte Myanmar nog zien?
Welke organisatie kunnen jullie mij aanraden.

Hoi Geertje, wolleke schijnt zeer veel van Myanmar te weten, zie dit topic: www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=103360

Wij hadden via Outsight geboekt in 2012. En dit is toen goed gegaan. Wat te zien? Zeker Bagan. Kyaikto is ook een aanrader. Inle Lake voor het nog een beetje authentieke Myanmar.

Hallo Geertje,
Deze zomer waren we in Myanmar.
Niet zo lang, maar bijzondere ervaring!
Vanwege regentijd ons beperkt tot Mandalay en Bagan en omgeving, waar het weer prima was. Hoewel rivier wel buiten zijn overs getreden.
Weet niet wat voor toerist je bent/ jullie zijn.
Wij zijn “planners”, maar wel altijd individueel. Alles op eigen houtje bekijken.
In ieder geval in Mandalay is een gids voor bepaalde dingen echter wel fijn.
Ook omdat de meeste interessante plekken buiten de stad zelf liggen (hoewel we Mandalay zelf boeiender vonden dan bv in Lonely planet gesuggereerd wordt).
Heb heel wat research verricht op internet voor goede gidsen. Sommige moeilijk te vinden, en niet antwoordend, anderen zeer nadrukkelijk op internet aanwezig.
Heb voor meerdere gidsen gekozen omdat ik niet kiezen kon en verschillende mensen graag wat klandizie gun. Het is tenslotte geen rijk land…
Ze waren alle drie uitstekend. Maar o.a. vanwege een zeer onterechte negatieve recentie op internet zou ik in ieder geval Soe Paing aanraden in Mandalay. Voor contact en adres zie se asia website forum. Of kijk bij yourguidetomanadaly . Niet zo professioneel gedaan die website, maar de man is echt een aanrader. Vriendelijk, bescheiden, interessante verhalen, goed engels en redelijke tarieven.

Hoi Geertje.
Wij zijn in oktober 2 weken naar Myanmar gegaan, via Bangkok. Wij hebben ons alleen beperkt tot Mandalay/Bagan/Inle. Wellicht heb je wat aan ons reisschema:

dag 1/2 KLM nachtvlucht Amsterdam - Bangkok
dag 3 Air Asia vlucht Bangkok - Mandalay
dag 4 Mandalay (sightseeeing stad)
dag 5 Mandalay (Mingun/Sagaing/Inwa/U Bein Bridge)
dag 6 boottocht Mandalay-Bagan (aanrader!)
dag 7 Bagan (e-bike gehuurd)
dag 8 Bagan (e-bike gehuurd)
dag 9 minibus Bagan - Kalaw
dag 10 2-daagse trekking Kalaw - Inle Lake
dag 11 2-daagse trekking Kalaw - Inle Lake (incl. boottocht over Inle Lake)
dag 12 Inle Lake (boot- en fietstocht)
dag 13 minibus Inle Lake - Mandalay
dag 14 Air Asia vlucht Mandalay - Bangkok
dag 15 Bangkok (ochtend: fietstocht)
dag 16 KLM vlucht Bangkok - Amsterdam

Hoi Geertje,

Wij waren vorig jaar in Myanmar en deden alles zelf. Het is een land waar je makkelijk zelf kunt reizen. Ik zou je in die 2 weken aanraden om in ieder geval naar Bagan, het Inle Lake (Ook naar Indein!) en Mandalay en omgeving te gaan. Meer van het gebaande pad kun je naar Hsipaw gaan( in het noorden) vanuit Mandalay. Wij maakten er een leuke treinrit en een gave trekking waarbij we sliepen bij lokalen. Als je meer wilt lezen, dit is de link naar mijn pagina met heel veel tips over deze reis!
https://www.myfootprints.nl/destinations/onze-wereldreis-2015-de-route-door-myanmar/

Hoi Geertje,

wij zijn net terug uit Myanmar (25 november). Wij hebben onze reis (deels) laten organiseren door een reisorganisatie uit Myanmar en wij waren daar heel erg tevreden over. Het programma zoals channed toegestuurd heeft hebben wij ook ongeveer gedaan. Boottocht Mandalay - Bagan is zeker een aanrader, tour rond de steden Mandalay ook. E-biken door Bagan was fantastisch. Inle lake ook prachtig. Het is gewoon een mooi land. Wij zijn verder nog in Yangon, de golden rock en Ngapali geweest,maar wij hadden ook langer de tijd. Ik denk niet dat ik de naam van de organisatie mag vermelden maar als je er eventueel belangstelling voor hebt stuur me dan kun je me pbtje sturen.

Heel veel plezier met de voorbereidingen.
groetjes,
Jeanine

Dag Jeanine,
Ben van plan in februari 2017 Myanmar/Birma te bezoeken voor ca. 2,5 week. Vanuit Bangkok vlieg ik naar Mandalay of Yangoon.
Gezien jou informatie over de reisorganisatie uit Myanmar dat jij tevreden bent, ben ik geintreseerd om mogelijk gebruik te maken, kan jij mij de gegevens naar mij sturen? Wat houdt het programma channed in ? De vraag over visum te doen:

  • via visumburo/Hinorair consulaat van de unie van Myanmar in Breda.
  • in Bangkok bij de ambassade van Myanmar, volgens informatie duurt 2 dagen.
    Kan jij mij hierover adviseren?

Hartelijke groet,
Pat

Hoi Pat
Het visum kun je ook gewoon thuis aanvragen.
Super snel en makkelijk Ik schreef er alles over in deze post: Visum voor Myanmar aanvragen, hoe en waar doe je dat
Groetjes,
Ivonne

Dag Ivonn,

Je site met tips over aanvraag visum is schitterend en duidelijk. Ik probeer informatie voor een goed guesthouse heb jij in Mandalay en Yangoon een advies voor mij?
Ngmaals dank.

Hartelijke groet,
Pat

Dag Geertje,

Het lukt me niet om je een pbtje te sturen. Met de kans dat mijn post weggehaald wordt, wij hebben een deel van onze reis door Myanmar geboekt bij http://www.myanmartravels.net/ Santa Maria tours. Transfer van vliegveld, excursie gouden rots, 3 binnenlandse vluchten, boot Mandalay - Bagan, transport Bagan - kalaw, trekking kalaw, hotel Ngapali. Wij waren zeer tevreden, alles was zoals afgesproken, goed verzorgd, altijd op tijd.

als het deel van de website weggehaald wordt, stuur me dan even een pbtje met je email adres dan geef ik het daar nog een keer op door.
groetjes,
Jeanine

Hoi pat. Niet echt veel adviezen. Wij reisden last minute (onderdeel van een langere reis) en het vinden van hotels in Yangon en Mandalay was super lastig. In Yangon waren de hotels en questhouses poepie duur en in Mandalay sliepen we in het Tiger one hotel. Goed te doen. Als je kunt wacht niet te lang met het regelen van je slaapplek want leuke questhouses/hotels zijn snel vol

Dag Yvonn, Dank voor jouw reactie betreft accomodatie in Yangon en Mandalay. Hoe zijn de guesthouse en hotels(3 ***) schoon, hygienisch? Ik ga medio febr. 2017.

Groetjes,
Pat

Wij hebben geen enkele klach gehad over de hotels in Myanmar. Onze enige klacht is eigenlijk dat ze te duur waren er er te weinig keus was last minute.

Groetjes,
Ivonne

@ channed en ivonneenfrank
Vraagje:

ik ga in april ook twee weken en jullie planning lijkt een beetje op de mijne.
Mag ik hier wat over vragen?
-moet ik de boot manadalay bagan nu al regelen of kan dat daar een dag van te voren?

  • minibus bagan/kalaw goed te doen? of vliegtuig beter idee?
  • kalaw trekking naaR inle lake kan dat in 2 dagen?

iK hoop dat jullie mij met deze paar vragen kunnen en willen helpen.

Wij waren in februari in Myanmar en regelden de boot de dag ervoor. Plek genoeg In april is het normaal gesproken rustiger, dus zal het geen probleem zijn denk ik. Aangezien je maar 2 weken hebt zou ik in jouw geval de boot wel eerder regelen, maar dat is natuurlijk wat je fijn vindt. Wij boekten de (lokale) bus ook de dag ervoor. Van Bagan via Kalaw naar het Inle Lake. Deze bus was vrij vol. De eerste keuze lukte niet en wij moesten toen een dag later op de 2 laatste plekken die er over waren snel vastleggen. Voor ons niet zo erg omdat we 4 weken hadden. Misschien handig om die sneller te regelen?
De trekking in Kalaw deden wij niet, wij maakten een trekking bij Hsipaw.
Wil je meer weten over Myanmar dan staat er ook het e.e.a. op mijn site ( Myanmar - My Footprints) . Nog vragen? Stel ze gerust. Groetjes, Ivonne

Hoi Judith,
Excuus voor dit late antwoord! Ik kijk niet vaak genoeg op het forum blijkbaar :wink:

Hierbij antwoorden op je vragen:

  • boot mandalay/bagan kan je heel goed een dag van tevoren via een reisbureautje regelen. Wij hadden de dag ervoor een tour gepland naar Mingun/Inwa/UBein met een taxichauffeur en die wilde ons wel even langs het reisbureautje brengen om de tickets te regelen. Wellicht kun je het ook via je hotel boeken.
  • minibus Bagan/Kalaw is op zich goed te doen, maar je bent wel een hele dag onderweg (9.00-17.00 uur). Dus van Kalaw zelf hebben wij behalve een wandelingetje 's avonds naar een restaurant, niet veel gezien. De volgende ochtend vertrokken wij vroeg voor de trekking. Als je vliegt heb je natuurlijk de hele middag nog voor Kalaw. Is net waar je voorkeur naar uitgaat.
  • Wij hebben ook de 2-daagse trekking Kalaw-Inle Lake gedaan. Die heeft in principe hetzelfde route als de 3-daagse variant, alleen je doet het eerste stuk met de auto.

thanks

      • Updated - - -

Zijn mount popa en golden rock nog aanraders?

Hoi Judith,

Mount Popa hebben wij niet gezien, maar de golden rock wel. Hoewel je als vrouw amper in de buurt mag komen, vond ik het heel indrukwekkend. (Kan ook komen door de kermisattractie-achtige rit naar boven, in een volgepropte truck, echt fantastisch.) Als je in de buurt bent, zou ik het zeker doen. Het dorpje zelf heeft niet veel te bieden (de guesthouses waren allemaal wat viezig, maar dat was al wel weer een paar jaar geleden), maar er hangt wel een bijzondere sfeer. Misschien kun je het als een dagtrip doen? Lees op internet dat dit vanuit Bago goed te doen, zijn wij zelf niet geweest…

Hoe dan ook: veel plezier!

Laatse vraag; kan ik vliegtickets gewoon daar 1 of 2 dagen van te voren regelen of is dat beter vanuit hier?
Ik ga in april dus niet hoogseizoen, omdat mijn reis niet per dag vast staat lijkt het mij handiger daar te boeken, maar vroeg mij af of dit een beetje goed praktisch te doen is.