Fotograferen in India

Hoi allemaal,

Ik ga komende zondag naar India en zou graag (lastminute) jullie ervaringen willen horen over fotograferen in India. Vragen jullie ALTIJD vooraf of je een foto/portret mag nemen? En moet je dan ook altijd betalen? En zo ja hoeveel Rupees dan? Ben gewoon benieuwd en wil de mensen daar niet beledigen.

Thanx!

Merlijn

Ik vraag het wel als ik iemand er specifiek op wil zetten maar heb zelf de gewoonte niet te betalen… vooral aan indiers, die vragen ineens 10 euro voor een foto… beetje buiten proporties als je bedenkt dat een paar honderd miljoen mensen voor minder dan een dollar per dag leven. vooral van te voren vaststellen of het wat kost… maar het kan gebeuren dat ze achteraf toch om geld gaan vragen - ondanks van te voren anders afgesproken. Dan gewoon niet betalen…

Mijn ervaring is dat de Indiers juist heel graag op de foto willen en er niets voor hoeven te hebben. Stiekum een foto nemen is er meestal niet bij, is het meestal te druk voor. Gewoon vragen en negen van de tien keer vinden de mensen het leuk om op de foto gezet te worden.
Houd er ook rekening mee dat de Indiers jou ook graag op de foto willen zetten.