Fotocamera voor op reis (Casio Exilim EX-S12?)

Hoi allemaal :smile:

Ik ben aan het kijken voor een makkelijk meeneembaar, maar toch goed fototoestel voor mijn reis door Zuid-Amerika. Ik wil het het liefst ook goedkoop houden (ik weet het, het is wel veel gevraagd). Ik ben nu gestuit op de Casio Exilim EX-S12, welke mij wel een goeie lijkt. Nu weet ik niet zoveel van camera’s dus vandaar de vraag of iemand hiermee, of met een andere goeie, ervaring heeft op zijn reis. Deze heeft 12,1 megapixels, een max. isowaarde van 3200 en een sluitertijd tot 1/2000e. De optische zoom is 3x en hij loopt op een Li-lon-accu? Ik dacht dat dit de belangrijkste dingen waren om rekening mee te houden.

Groetjes Nikki

Welke fotocamera het beste voor iemand is, blijft heel relatief. Ook is het belangrijk om te weten waarvoor je de camera wilt gebruiken: zonsondergangen, jungletochten, actiefoto’s van dieren, stedentrips, je dronken medereizigers van je groep tijdens kroegentocht?

En gaat het dan om wat impressies om je blog bij te houden, of wil je ze op A0-formaat laten inlijsten?

Zie ook dit tweepagina’stellende topic over fotocamera’s.

Helemaal eens met Jurjen, de perfecte camera bestaat niet, dat is heel afhankelijk van je wensen.

Niet echt. 12 megapixels? Het aantal megapixels is bij dergelijke camera’s totaal irrelevant, sterker nog, minder is in feite beter. Vroeger maakte het inderdaad nog wel uit, nu is het een speeltje van de marketingafdeling geworden.

ISO 3200? Klinkt leuk, maar de foto’s die je op die stand maakt zien er niet meer uit. Sterker nog. Op ISO 400 is het bij de meeste compactcamera’s al niet bepaald geweldig meer. Wederom een serieus kenmerk wat door de marketingafdelingen tot onzinnige proporties is opgeblazen.

Sluitertijd to 1/2000? Dat kan elke camera. De realiteit is dat je meestal te weinig licht zal hebben voor zo’n korte sluitertijd.

3x zoom? Kijk, dit gaat tenminste ergens over. Nu zegt die factor alleen nog niet zoveel, maar alleen over de verhouding tussen de minimale en maximale brandpuntsafstand. In dit geval 36mm tot 108mm. Vrij gebruikelijk voor dergelijke camera’s. Die getallen zijn op zich heel simpel: met lagere getallen past er meer op de foto, bij grotere getallen kan je iets dichterbij halen. Hier staat een leuk tooltje om het effect van die cijfers te zien, schuif wat met het balkje onder de foto, en je ziet wat voor foto je als resultaat zal krijgen.

Li-lon-accu? Kan zowel een voor- als een nadeel zijn. Voordeel is dat een accu meestal wat langer meegaat dan batterijen en toch wat compacter/lichter is (wat je uiteraard weer terug ziet in het formaat van de camera). Nadeel is dat een reserveaccu meestal knap prijzig is, en alleen te koop in echte fotozaken. Voor een camera op batterijen hoef je alleen op zoek naar een setje penlites, die zijn altijd en overal wel ergens te vinden.

Waar je dan wel op moet letten? Lastig te zeggen zonder aanvullende informatie. Sowieso zijn de verschillen in dit segment heel erg klein, alle fabrikanten letten erg goed op elkaar. Optische beeldstabilisatie is wel iets om op te letten, dat heeft deze Casio niet. Maar over het algemeen zijn de meeste camera’s gewoon goed, je zal niet snel een miskoop doen. De vraag is vooral of een camera aansluit op jouw wensen.