hallo
het is zeer zeker deels hindoetraditie, dat die doden niet verbrand weet ik niet hoe dat komt, maar ik weet niet of jij daar geweest bent in het dorp Letvuan , daar ligt het graf van die Balinese adel(toevaliig heb ik geen foto van) ook op het eiland Tanimbar-kai geheten op de kai eilanden zijn deze mensen hindoeistisch
Volgens de verhalen legende waren deze adel gevlucht uit bali, wel weet ik zoals jij zei dat de balinezen oospronkelijk javanen waren.
hier een stukje uit een molukse site
Kei - Geschiedenis: De Kei-eilanden
1. Inleiding
De Kei-eilanden (of Kai-eilanden), kennen de Keiezen beter onder de naam Ewav en bestaan uit Nuhu Yut (Groot-Kei), Nuhu Roa (Klein-Kei), Nuhu Dullah, de Toyando- en de Kur-eilanden. De Keiezen zijn katholiek, protestant en islamitisch. 1.1 De geschiedenis tot ongeveer 1500 n. Chr.
Over de vroege geschiedenis van Kei is vrij weinig bekend. In ieder geval moeten de Kei-eilanden een al in het begin van de jaartelling voor het eerst bewoond zijn. Vanaf de jaartelling hebben voortdurend bezocht en bewoond zijn door volkeren uit het westelijk en noordelijk gebied van de Indische archipel, die uit die gebieden weggingen in op de vlucht voor de opkomende nieuwe kolonisten of op zoek naar nieuwe woongebieden. Geurtjens (MSC), een missionaris van het Heilig Hart, heeft een aantal verhalen (hij noemt ze ‘legenden’) opgetekend in het begin van deze eeuw, die verwijzen naar de vroege geschiedenis en de ontstaansmythologien van de Kei-eilanden. Van een geschreven geschiedenis uit het verleden is verder amper sprake.
In de periode van de grote heerser van het Majapahit-rijk, Hayam Wuruk, en zijn veroveraar Gajah Mada, wordt in geschriften uit die periode, in de expansie-tochten naar de oostelijke eilanden van zijn Rijk, het eiland Muar genoemd, waar hoogstwaarschijnlijk de Kei-eilanden, in het bijzonder de Toyando-eilanden, bedoeld worden. 1.2. Vanaf ongeveer 1500
Rondom dit jaartal moet de laatste migratiegolf van Keiezen hebben plaatsgevonden. De Keiezen spreken van 5 groepen, namelijk:
- De Bali-Lombokgroep;
- de Luang Leti-Luang Mobes groep;
- De Banda-Goronggroep;
- De Ternate-Tidoregroep;
- De Bugis-Makassargroep.
De opkomst van het islam (omstreeks eind 1300) vanuit Sumatera naar Java betekende de ondergang van het hindoe-rijk Majapahit. Men verschanste zich in het laatste bolwerk Bali (wat overigens tot op heden hindoeïstische is gebleven). Echter de spanningen en oorlogen met de islam-rijken waren dusdanig dreigend, dat velen vluchtten naar het oostelijk gedeelte van de eilanden-rijk.
1.2.1. De Bali-Lombokgroep.
Ter illustratie:
“Het verhaal gaat, dat Kasdew (= Kasta Dewa, de hoogste kaste) uit Bali zich met zijn gevolg vestigde op de Kei-eilanden. Het schip strandde op Nuhu Roa. Zijn boot boorde een inham in het land wat nu nog Sorbait (vgl. Soerabaya) heet. Hij stichtte daar een dorp OhoiVur [Ohoi=dorp & ‘Vur’ komt mogelijk van de naam waaronder Kasdew ook wel gekend wordt, namelijk Halaai Yam Vur (Hayam Wuruk?)]. Kei was “in een chaos” en Kasdew bracht er de ‘adat’.”