First time backpackers. Hulp gevraagd voor 3,5 week thailand!

Beste lezers!

Mijn naam is sjors en ik ben 22 jaar oud. Begin April ga ik op wereldreis
met mijn vriendin voor 4 maanden. Na een jaar hard gewerkt te hebben
hebben we het eindelijk rond.

Dit zijn de landen die we aandoen:
Thailand-Maleisie-Singapore-Australie-Nieuw zeeland- Fiji- Hawai en
Amerika.

We beginnen deze reis in Thailand voor 3,5 weken en moeten sowieso
zuidelijk trekken richting Singapore waar we onze vlucht hebben naar
Sydney.

Mijn potentiele reisplan is het volgende:

9 april - 14 april : Bangkok
Wellicht te lang voor in deze stad aangezien we eind april nog 2 nachten
in bangkok verblijven. We willen hier de toeristische plekken bezoeken.
Zoals de drijvende markt, tijgertempel. En de highlights van bangkok. Om
eerlijk te zijn denk ik dat 7 dagen in bangkok TE lang is omdat er nog
zoveel andere plaatsen te bezoeken zijn.
Suggesties zijn van harte welkom!

14-15 april : Nachtbus/trein Chiang mai
We weten niet wat beter is. Graag jullie ervaring!

15 - 18 april : Chiang mai
Wat ons hier heel erg aanspreekt zijn de olifantenparken en de nachtmarkt.
Ik kijk vaak op tripadvisor over wat er is te doen in een stad maar kom
vaak alleen op dingen die amerikanen hebben bezocht.
Hebben jullie nog een tip voor een must see?

18 - 21 april : Chiang rai

Ik heb gehoord dat hier waanzinnige dagtours zijn te doen en dat ook vanaf
hier het 3 landenpunt makkelijk is te bereiken.

21-28 april: Onbekend

De enige week van onze reis in thailand die nog niet is ingedeeld. We
moeten alleen zorgen dat we de 28ste weer terug zijn in bangkok. Ik zat te
denken aan een weekje op een hutje op het strand in de buurt van bangkok.
Wellicht een eiland als ko chang. Of juist veel stops maken op de weg
terug naar van chiang rai naar bangkok. Suggesties zijn meer dan welkom!
Ik ben heel erg benieuwd wat jullie zouden doen!

28-30 april: Bangkok

Mijn moeder besloot zelf ook om naar thailand te gaan. Die ga ik opzoeken
voor 2 dagen alvorens ik naar het zuiden trek.

30 april - 3 mei : Phuket/Patong

Met name voor de tour waar de opnames van the beach zijn gemaakt. Zat hier
ook alweer te twijfelen tussen krabi en phuket.Lees verschillende verhalen
en weet niet welk eiland nu leuker is. Dit is tevens onze laatste stop in
thailand.

3 - 5 mei : Langkawi/Georgetown

Onze tour zit er voor thailand weer op en we trekken hierna verder na
kuala lumpur en singapore.

Als je tot zover bent gekomen met lezen dank ik je hartelijk. Wellicht wat
meer informatie over ons zodat je beter tips kunt geven.

*Ons reisplan staat niet geheel vast en is afhankelijk van goede tips en
aanbevelingen.
*Zitten tussen backpack en flashpack in. We hebben genoeg budget om niet
elke nacht in een slaapzaal te hoeven slapen.
*Willen niet alleen bezig zijn met reizen van punt a naar punt b

Dankjewel!

Bij keuze tussen trein en bus zou ik persoonlijk de trein kiezen, dan kun je nog wat rondlopen. In de nachttreinen in Thailand heb je echte bedjes. In een bus zijn het denk ik toch vooral neergeklapte stoelen waarvan ik niet weet of je wel lekker op je zij of buik kunt liggen. Maar misschien zijn er ook wel luxere nachtbussen hoor. Maar zelf vind ik treinen vooral gewoon leuker. :slight_smile:
Hier volop info over de treinen: www.seat61.com > Asia > Thailand.

Een maandje (denk ik uit jullie plan te begrijpen??) voor Australië is weinig, dus maak scherp je keuzes van wat je wel en niet wilt zien. Datzelfde geldt denk ik voor Nieuw Zeeland, maar daar ben ik zelf niet geweest. Van de meeste mensen hoor ik dat je 6 weken nodig hebt om het op relaxed tempo te zien.

Ik hoop dat jullie inderdaad gelijk hebben met het flashpacker-idee en goed in de gaten hebben hoe duur Australië bijvoorbeeld is. Op mijn 22e moest ik absoluut in slaapzalen slapen en kamperen in Australië, en dan nog vloog het geld mijn portemonnee uit. Ik moest zelfs 3 van de 4 maanden werken in Australië om überhaupt te overleven.
Dus ik hoop dat jullie inderdaad duizenden euro’s gespaard hebben. (Ongeveer €75 per persoon per dag schijn je nodig te hebben in Aus…)

Veel plezier!

Een kookcursus in Chieng Mai is erg leuk, en veel mensen kiezen ook voor een trekking vanuit Chieng Mai, Chieng Rai of Pai.

Verder zou ik beslist ook de tempels van Ayuthaya bezoeken. Sommigen kiezen ervoor dat als dagtrip vanuit BKK te doen, maar ik ben er twee keer 2-3 nachten geweest. Heerlijk om een fiets te huren!

Hoelang hebben jullie om van Langkawi naar Singapore te komen? Ga je vliegen of overland?

Hey cecilia!

Dank je voor je reactie, ik wist niet wat goedkoper was qua bus of trein. Maar na het zien van die site qua treinen lijkt mij de trein inderdaad een stuk comfortabeler.
We hebben alleen in thailand zoveel ruimte om te reizen de rest van onze vluchten staan al vast. Australie zijn we jammer genoeg maar 2 weekjes en we verblijven daar alleen maar op slaapzalen. We gaan daar alleen van Sydney naar melbourne.
We hebben een jaar lang gespaard en zitten op € 10.000 euro om te besteden in 4 maanden. En dat is alleen voor het eten en slapen en tripjes/tours, eigenlijk alles, exclusief de vluchten want die hebben we al betaald.

We hebben in thailand nog een week de ruimte (21 - 28 april) en die weten we nog niet echt in te vullen. Wat nu echt de ultieme thaise expierence is?

Hey jenny,

Zo’n kookcursus lijkt me idd heel erg leuk om te doen! En ik wil echt heel erg graag wildlife zien, wellicht aapjes voeren lijkt me echt waanzinnig. We gaan overland vanaf thailand naar maleisie en singapore. We vliegen 14 mei van singapore naar sydney. Maleisie weet ik dus helemaal niks van en we gaan daar eigenlijk alleen naar kuala lumpur en langkawi. Ik heb gehoord dat maleisie een islamitisch land is en dus de drank nog duurder.

Aapjes voeren? Tja, ik vind dat dat niet hoort… Ze kunnen bijten en zelfs hondsdolheid meedragen.

In m’n vorig post raadde ik Ayuthaya aan. Als je daar overnacht, dan kan je een dagtrip maken naar Lopburi. Een klein stadje met tempels én met aapjes (makaken).

Maleisië is inderdaad islamitisch. Maar om een land nu over te laan vanwege de alcoholprijs !?!!! In Maleisië is een biertje nog altijd goedkoper dan in Nederland. Wijn is denk ik wel duurder. Cocktails met locale boots zijn vaak weer goedkoper. Ik drink zelf geen alcohol, dus ik let nooit zo op de prijzen daarvan.

Hahahahahahaha ik sla het land niet over vanwege de alcoholprijs!!! Ik heb me te weinig in maleisie verdiept en heb de focus meer gelegd op thailand. Vanwege het feit dat ik van vrienden en internet veel meer hoor/zie over thailand. In maleisie ken ik alleen kuala lumpur en langkawi. En een paar andere steden op het andere eiland. Voor de rest heb ik geen benul wat het waard is om te bezoeken in een week tijd.

Qua aapjes en tijgers, olifanten en andere beesten vind ik het leuk dat het een stuk toegankelijker is dan in nederland, om ze te voeren of aan te raken. Klinkt misschien gek maar dat vind ik juist het leukst.

Als je maar geen wilde aapjes gaat voeren. Dat lijkt leuk, net zoals mensen het schattig vinden om duiven te voeren op de Dam, of als musjes eten van hun bord komen pikken in een toeristisch dorp. Maar de gevolgen zijn niet te overzien. Die apen worden dan telkens brutaler en gaan verwachten dat mensen ze voeren, gaan eten en spullen afpakken, en bijten als je dat probeert te voorkomen. En misschien hebben ze wel hondsdolheid.
Bovendien voeren mensen ze vaak eten waar ze ziek van worden. Net zoals mensen altijd brood geven aan eenden; eenden eten dat wel op maar kunnen helemaal niet tegen brood. (En musjes zijn schattig maar schijten wel de hele boel onder; en duiven dragen ziektes over).

Dieren die je kunt aaien, zijn vaak ook speciaal uit het wild gevangen om geld aan te verdienen, heel zielig dus. Als je daar geld aan uitgeeft, houd je het in stand.

Anders is het als het gaat om dieren die juist wees waren, bevrijd zijn uit gevangenschap of zo iets dergelijks.

Kortom denk na, zoek uit hoe het zit, en denk na over de lange termijn gevolgen van je acties.

Hetzelfde geldt voor cadeautjes of geld uitdelen aan kindertjes of mensen: niet doen!! Dat werkt een bedelcultuur in de hand, heeft grote gevolgen voor alle toeristen die na jou komen, en is gewoon denigrerend en respectloos (alsof je sinterklaas of god wilt spelen).
Misschien was je dit ook helemaal niet van plan, maar veel mensen die voor het eerst naar Azië gaan, ontwikkelen opeens de neiging om allemaal pennen te gaan uitdelen aan kinderen enzo (die het doorverkopen voor geld, vechtpartijen om krijgen, en bij alle volgende toeristen gaan bedelen, en die toeristen dus zien als wandelende uitdelers in plaats van ze te zien als mens).

Maar goed, vooral veel plezier gewenst.

Je zou eens een reisgids over Maleisië kunnen lenen bij een bibliotheek, ik hoor wel vaak dat het een heel mooi en relaxed vakantieland is.
Islamitische landen in Azië zijn totaal anders dan in het Midden-Oosten. Maar het kan inderdaad wel invloed hebben bv of je als vrouw wel relaxed in bikini op strand kunt, en 's ochtends vroeg al moskee-gejengel (van die dingen had ik wel last op Java in Indonesië).

Hou er wel rekening mee dat dit de periode is van Songkran (Thai nieuw jaar) en dat het in krung thep en vooral chiang mai heel erg druk is. De treinen en bussen en waarschijnlijk ook een hoop hotels zullen vol zitten.

http://publicholiday.org/calendar/songkran/

Als je een paar dagen in Bangkok geweest bent zou je naar Kanchanburi kunnen gaan, daar 2 nachten blijven en het Erawan Park bezoeken. Daarna met de bus naar Ayutthaya, eventueel Lopburi en dan met de trein verder naar Chiang Mai…

Bobby’s Appartements and Jungletours in NP Kao Yai is erg leuk voor een 3 dagen-arrangementje!Hele mooie jungletochten gemaakt,en ze kunnen fantastisch koken!! :slight_smile: