Fiji Islands

Viti Levu, met de hoofdstad Suva, en het kleinere Vanau Levu zijn de grootste eilanden. Samen vormen ze ruim 80% van Fiji’s grondgebied. Hier woont ook het merendeel van de bevolking. Beide eilanden hebben een vulkanische oorsprong; in het binnenland tref je nog verschillende kraters, die overigens al lang uitgedoofd zijn, want van vulkanische activiteit is al lang geen sprake meer. Op Viti Levu is echt van alles te beleven. De stad Nadi bijvoorbeeld is zeer levendig met een drukke markt en dito winkelstraten. De stad heeft een uitgesproken Indiase sfeer, gevolg van de vele Indiërs die hier tijdens de Britse overheersing zijn terechtgekomen als werkers in de suikerindustrie. De hoofdstad Suva is moderner en heeft interessante gebouwen, een belangrijke haven en een mooie botanische tuin. Maar ook het bergachtige binnenland is de moeite zeker waard. Fiji is vooral ook bekend en geliefd om zijn vele kleine, afgelegen koraaleilanden die van een pure schoonheid zijn. Het zijn ware paradijsjes, waar het regenwoud, vol uitbundig groen en wilde orchideeën, tot aan het strand en de warme diepblauwe zee reikt.
De eerste Europeanen die met de Fiji-eilanden in aanraking kwamen, waren Abel Tasman in 1643 en James Cook in 1774. Aan het eind van de 18e eeuw waren de eilanden verdeeld in verschillende groepen, waarvan de inwoners elkaar frequent in de haren vlogen en maar weinig macht bezaten. Een situatie waar de Britten handig van profiteerden; in 1874 werd Fiji een Britse kolonie en dat is zo gebleven tot het moment van onafhankelijkheid in 1970.

De bevolking van Fiji is van zeer gevarieerde afkomst. Ongeveer de helft van de bevolking hoort tot het Melanesische ras. Aangezien Fiji op de grens tussen Melanesië en Polynesië ligt, is de cultuur van de archipel meer gerelateerd aan die van Polynesië. Indiërs, wiens voorouders rond 1900 naar Fiji zijn gebracht om te werken op de Britse plantages, vormen ongeveer 45 procent van de bevolking. De inwoners van Fiji zijn voor het grootste deel Christenen, maar ook het Hindoeïsme heeft een grote aanhang. “Bula” betekent “welkom” in de taal van de Fiji-eilanden. Deze groet hoor je dan ook overal en hij is altijd welgemeend, want de bewoners zijn vriendelijk en gastvrij van aard. Tradities spelen een belangrijke rol in het dagelijks leven. Zo zijn er de ‘meke’ (ceremoniële zang en dans), het vuurlopen en de ‘kava’-ceremonie, waarbij een sterke drank van plantenextracten wordt gedronken, omkleed met rituelen. Als je het binnenland intrekt, kan je een bezoek brengen aan de kleine, traditionele dorpjes en meer leren over het traditionele leven in deze nederzettingen. Je zult zien dat de inwoners van Fiji zeer hechte gemeenschappen vormen. Een zogenaamde ‘chief’ staat aan het hoofd van elke gemeenschap en wordt door de bewoners met respect behandeld.

Nad i (spreek uit Nandi) is de drie na grootste stad en gateway van Fiji. De stad is aan de westkant gelegen van Vitu Levu en heeft meer dan 10.000 inwoners. De meeste mensen zijn van Indiase afkomst. Voor hen is de belangrijkste plek om te bidden de Sri Siva Subramaniya Temple aan de oostkant van de stad.
Vanwege de ligging t.o.v. de luchthaven ( 9 km ) is Nadi vooral belangrijk voor toeristen. Je vindt er vooral veel hotels, restaurants, uitgaansgelegenheden en souvenirshops.
De stad zelf is vooral warm en droog. De stranden zijn een bezoek waard, vanwege het ontbreken van massatoerisme .Ook in de omgeving zijn er voldoende bezienswaardigheden. Zo kan je een bezoek brengen aan de suikerrietvelden in de omgeving van Nadi. Ook is de bergachtige omgeving een aanblik waard, hoewel de wegen er naar toe ruig en modderig kunnen zijn. Daarom zullen autoverhuurbedrijven niet erg blij zijn als je een ritje maakt naar dit afgelegen gebied.

Suva is de hoofdstad van Fiji en een prachtige havenstad, gelegen op een schiereiland. De grote moderne gebouwen worden afgewisseld door de rijke koloniale architectuur.
Suva is een stad van verschillende culturen en heeft ook een uitgebreide variatie van restaurants zoals de Chinese, Indiase, de traditionele Europese en Fijise keuken.

De stad Suva begon zijn historie als een Victoriaans dorp. Nog steeds zie je de huizen en winkels aan het strand, terug uit die tijd. Er zijn ook veel oude typische bungalows in het historische gedeelte van de stad, die in tegenstelling staan tot de moderne kantoren en winkelcentra.
Suva is dan ook de enige stad in Fiji waar de gebouwen hoger zijn dan de palmbomen.

Er is voldoende cultuur en natuur aanwezig op Suva. Zo zijn er door de gehele stad kleurrijke bloemtuinen en wuivende palmbomen. Op zondagen is het de moeite waard om een bezoek te brengen aan de kerk, vanwege de prachtige zangkoren.

Ook zijn er in Suva tours naar belangrijke historische plekken, zoals de Thurston gardens en het officiele verblijf van de president van de Republiek Fiji.

http://www.aroundtheglobe.nl/users/sterkeverhalen/Erik/fotos/fiji_stad.jpg

Ik ben vorig jaar mei naar Fiji geweest en het is er geweldig en niet duur !
Erg lang vliegen maar zeker de moeite waard !

Ik heb mij aangemeld bij www.tribewanted.com om een paar weken op Vorovoro te kunnen verblijven. Met tribewanted heb je de mogelijkheid om van “je eigen” tropische eiland te genieten. Volgend jaar ga ik er heen.

Ziet er goed uit Edoos maar…als je in Fiji bij een familie verblijft (kan je ook nl. boeken en kost weinig) heb je hetzelfde idee.

Als je in Fiji bent en je gaat gewoon naar een klein afgelegen eilandje heb je ook hetzelfde idee en veel goedkoper waarschijnlijk. Vaak kan je gewoon bij families blijven en wordt je gelijk opgenomen in de community.

Ik ben er op een klein eilandje geweest waar bv geeneens stromend water was, we moesten ons wassen met regenwater en toilet doorspoelen met zeewater met emmers allemaal. Superleuk. En er was zelfs een jongen die er al maanden verbleef en ervoor koos om gewoon als Robinson Crusoe op het strand te slapen.

Het idee van Tribal ziet er goed uit maar wat ik wil zeggen is dat voor Fiji heb je geen organisatie nodig om zoiets te beleven. Een ticket er naar toe en je rugzak, beetje durf en je kan voorzelf het zelfde beleven en vele malen goedkoper omdat Fiji ter plaatse vele malen goedkoper is dan dat het door buitenlandse reisorganisaties wordt aangeboden !

Hallo Elfje,
De manier van reizen die je beschrijft ben ik ook gewend en is inderdaad geweldig leuk, goedkoop en leerzaam, maar wat mij aansprak bij Tribewanted was ook het idee om met een stel mensen een eigen eco-dorpje op te zetten vanuit het niets. Razend spannend of zoiets lukt natuurlijk, want het kan op vele punten mislukken. Tot nu toe gaat het in ieder geval uitstekend en de keuzes die de medestamleden en ik maken bij de ontwikkeling ervan blijken inderdaad te werken. Dat is dus ook een uitdaging.
gr.Edo

Ik ga in maart en april naar Fiji, om al vast in de stemming te komen heb ik er een linkpagina voor opgezet. Maar eerst in jan/feb naar NZ.

Mooie aanwinst voor het web zo’n fiji-pagina.

Dank je! Ik ga eerst nog naar NZ, maar op de een of andere manier trekt Fiji meer. Spreekt toch meer tot de verbeelding.

Fijian qua verbeelding…Fiji is niet wat jij ziet op de plaatjes in de reisgidsen en boekjes, zuiverwitte stranden en wuivende palmen ! Het is er veel ruiger en een wit strand vind je maar op 1 plek, rest is geel. Maar je zal het er echt geweldig vinden want het is er echt heel mooi hoor !! (NZ ook !!). Geweldig dat je zo lang naar beide gaat !!
(mag ik mee in de backpack ??)

Je zal in een koffer moeten dan:wink: Ben namelijk van plan daarmee te reizen.
Mijn broertje zit nu 10 maanden in Australie met een backpack. En hij heeft daarvan 3 maanden een reisgenoot gehad die ipv een backpack een koffer met wieltjes had. Schijnt meer voordelen te hebben…
Overigens doe ik NZ per bus. En Fiji…misschien is daar een backpack weer beter.

Ah ik zat nog te twijfelen haha, had eerst koffer ingetikt en toen veranderd naar backpack !
NZ met de bus kan je inderdaad prima met koffer doen, de bus zet je toch voor het hostel af. Met welke ga je Kiwi Experience of Magic Bus ??

Hmm Als je op het hoofdeiland in Fiji blijft dan kan je gewoon met koffer. Maar als je naar de diverse eilandjes gaat met de boot dan is een backpack handiger, want er wordt mee gegooid met de backpacks van de grote boot naar de kleine bootjes en vervolgens als je met het kleine bootje bij je resort komt moet je weer een stuk door het water lopen om aan land te komen. Je koffer wordt dan door het personeel gedragen hoor. Een koffer werkt ook prima hoor alleen een backpack is daar net iets handiger. Maar dont worry met je koffer gaat goed komen !!

Heel veel succes met je mooie reis !!

Thanks!
Het is een wat minder bekende bestemming, dus leuk iemand te spreken die er zelf is geweest.

En over de verschillende busmaatschappijen ik NZ, daar ben ik nog niet helemaal uit…zal ff in het NZ-forum een topic daarover openen.

Fiji is een hele populaire bestemming als stop over van de US en Europa richting NZ !! Het is er goedkoop en het ligt op de weg. En het is een hele populaire bestemming voor backpackers die een verlopen werkvergunning voor Australie en NZ hebben, dan gaan ze ff naar Fiji en dan weer terug naar OZ of NZ voor een nieuwe vergunning.

Het hoofdeiland (westen en zuiden) en de Yasawa en Mamanuca eilanden (westkant) zijn heel toeristisch. De oostkant en de eilanden aan de oostkant en noorden zijn niet toeristisch.

Ik heb zelf in NZ de Magic Bus gebruikt en prima organisatie !!
Wat ik hoorde in NZ van het verschil tussen de Kiwi Experience en de Magic Bus is dat de Kiwi meer voor de jongeren is die van partyen houden. De Magic Bus is meer voor alle leeftijden en niet zo party party als de Kiwi.

Jawel, alles bij elkaar zal het wel populair zijn, maar op bijv nl-talige forums kom je niet zoveel Fiji-onderwerpen tegen.

Zal ff met de Magic Bus goog(e)len. De Kiwi Experience valt al af denk ik.

Mocht je tips over Fiji willen dan hoor ik het wel !

groetjes en alvast succes met je mooie reis !

Ik las je bericht over de Feejee-experience, omdat het kleinschaliger is ga ik dat idd terplaatse ff regelen. Ben ook van plan de niet-toeristische delen te bezoeken. In het binnenland schijnt het er nog heel primitief aan toe te gaan, ben jij daar geweest?

Ik ben zelf op 2 eilanden van de Yasawas geweest, en ben van Nadi langs de zuidkust naar Suva gegaan. Vandaaruit naar Ovalau en Caqalai.

Ik ben niet in het binnenland geweest omdat ik er geen tijd voor had maar het is inderdaad primitief wat ik heb gehoord. (De dorpjes op de Yasawas zijn ook primitief). Caqalai is ook primitief en Ovalau ook. In Ovalau ben ik een een dorpje geweest midden in de krater die was heel primitief.

Je kan ook bij mensen thuis in een dorpje logeren…daar is ook een website voor.

De eilanden aan de westkust zijn toeristisch, de zuidkust van het hoofdeiland ook. Het binnenland en de noordkust niet. En de eilanden aan de oostkust niet.

Ook zijn de eilanden in het noorden van het hoofdeiland niet toeristisch (wel 24 uur met de ferry…of vliegen.

Maar Fiji is echt geweldig en de mensen zijn er supervriendelijk !!

Het grappige van Fijianen vond hoe ze deden…als je ergens zit (op de rustige plaatsen) en zei dat je wel bv wilde line fishen…dan kreeg je gewoon een mompel te horen verder niets…vervolgens komt diegene uren later naar je toe en zegt dat ie alles heeft geregeld en morgen op pad kan gaan !

Kan bijna niet wachten! Waarschijnlijk bedoel je met die website http://www.fijibure.com Daar vragen ze vanaf 80 FijiDollar per dag all incl. Denk dat een hostel goedkoper is, aan de andere kant ben je natuurlijk wel weer een bijzondere ervaring rijker. Hoe heb je overigens je ‘gewone’ overnachtingen geboekt, met hostelworld?

Ja klopt dat is die site. FJD 80 is iets van EUR 40. Ik heb het zelf niet gedaan omdat ik er te weinig tijd voor had maar het is wel een hele ervaring heb ik van mensen gehoord die het wel gedaan hebben!! En je krijgt bij hun eten, alles etc. Het is wel super basic hoor, maar dat heeft ook weer zijn charme, je moet je nl. ook aan heel veel regels van het dorp etc houden.

Ik had toen ik naar Fiji ging alleen mijn 1e twee nachten geboekt (omdat ik om 03.00 uur in de ochtend aankwam) en de rest heb ik allemaal zelf ter plaatse geboekt. Ik had thuis eerst allemaal accomodaties opgezocht waar ik wel heen wilde, de tel. nrs. opgeschreven, in Fiji een telefoonkaart gekocht en ter plaatse gewoon gebeld of ze plaats hadden. Mijn accomodatie schommelde tussen EUR 20 tot EUR 45 per nacht. Het duurste was de accomodatie op de Yasawa eilanden, EUR 45 per nacht maar daar zaten 3 maaltijden bij dus eigenlijk maak je verder helemaal geen geld meer op daar alleen het drinken en wat chips ofzo wat je er koopt (de maaltijden zijn nl. heel groot dus je bent daar echt vol van…)

Ik had gewoon hostels van hostelworld.com opgeschreven, de eigen websites ervan opgezocht en van www.fijibudget.com en nog veel meer sites. Gewoon alle hostels opgeschreven die me wat leken. Ik ben bv naar Oarsmans Bay geweest en die ligt aan het mooiste strand van Fiji ik zie dat de prijs nog hetzelfde is gebleven.

Een bure in Fiji is een fijiaans huisje van dat stro of riet of een klein normaal huisje.

Ik heb overal in Fiji in een dormitory geslapen, gewoon kamer delen met meerdere mensen, supergezellig en je slaapt er alleen dus…het is er zoo warm dat je vanaf het ontbijt tot laat savonds toch buiten bent.

Ik heb alleen in Ovalau een 1-persoonskamer gehad in een oud koloniaal hotel. Heel leuk en heel goedkoop was maar EUR 20.

Fiji is echt superleuk en er is veel te doen !

Let er alleen op dat als je naar de Mananuca of Yasawa eilanden gaat dat er bv verder niets is dan het resort dus er zijn geen stadjes, geen uitgaansgelegenheden niets…dus ook geen PIN ! Dus voordat je er naar toe gaat moet je voldoende geld in Nadi pinnen ! Je kan bij die resorts ook anders alles wel met je creditcard betalen hoor, dan rekenen ze alles aan het eind af. Werkt ook prima.

Ik vond zelf de Yasawa eilanden mooier, want die zijn veel groter, de Mamanuca eilanden zijn heel klein, je kan bv als je aan de ene kant vh eiland staat de andere kant vh eiland al zien dus ienieminie klein.

Ik ben bv met de boot van Denarau naar Nacula geweest waar Oarsmans Bay ligt dat is een boottocht van 4,5 uur dus onderweg zie je alle eilanden, heel mooi !

Wat ik je ook zeker kan aanraden is Octopus resort op de Yasawas !!

Verder vond ik Caqalai een eilandje weer vanaf het eiland Ovalau aan de oostkust. Dat is een supermooi eilandje, heel klein, superbasic maar heel erg leuk. Een slaapplaats in de dormitory kost er maar EUR 19 incl. 3 maaltijden !

Ik vond Fiji niet duur omdat je in heel veel resorts dus gewoon het eten erbij krijgt voor de prijs en verder geen geld hoeft op te maken.

En Nadi is verder ook niet duur qua eten buiten de deur. En het eten bij bv Nadi Bay Hotel (superleuk hostel) is ook prima en niet duur.

In Fiji ben je alleen altijd veel geld kwijt voor alle boottransfers…want daar heb je er wel tig van nodig !

Caqalai staat gek genoeg niet op mijn kaart, maar via google heb ik het gevonden, echt superklein. De maaltijden incl. is mooi meegenomen. Hopelijk regent het niet al te veel, want het regenseizoen duurt tot Maart geloof ik.