Fiji Islands

Ik vond zelf persoonlijk Caqalai het hoogtepunt van mijn bezoek aan Fiji (en het bezoek aan het dorp op Ovalau).

Caqalai (ze spreken het uit als Thangelai) is ook superklein maar het is er superleuk omdat het zo basic is en heel goedkoop. Er komen niet veel toeristen, echt maar een handjevol.

Bij aankomst verwelkomen ze je met muziek. De dormitory is normaal en schoon. Verder was iedereen er heel gemoedelijk en iedereen liet zijn waardevolle spullen gewoon op het bed in de dormitory liggen.

Het is er wel heel basic want er is geen stromend water. Het regenwater wordt er opgevangen in 2 hele grote tonnen, daaronder zit een klein kraantje en ja daar moet je maar op je knieen proberen je tanden te poetsen of je gezicht te wassen.

De douches zijn 2 vage hokken in het midden van het eiland. Voordat je gaat douchen moet je eerst 2 emmers water vullen uit de ton en ja daar moet je het maar mee doen ! De toiletten zijn ook 2 vage hokken in het midden van het eiland. Voordat je naar binnen gaat vul je een emmer water uit de ton die ervoor staat (zeewater) en daar spoel je het toilet mee door !

'sAvonds zorgt een aggregator voor licht en electriciteit. Om naar het toilet te gaan savonds moet je een olielampje meenemen of een zaklamp !

Om naar het toilet of douche te komen moet je ook nog es voorzichtig zijn want de vallende kokosnoten vliegen je om de oren !

3 x per dag krijg je eten (gewoon lekker eten) en om 4 uur smiddags is het koffie of theetijd. Elke avond is het kava drink avond. Ze zitten allemaal in een kring gitaar te spelen en drinken de hele avond kava, iedereen mag gewoon meedoen !

Ook volleyballen ze savonds vaak. Als je bv een kokosnoot wilt vraag je gewoon en dan klimmen ze voor je in de boom om er 1 te pakken en voor je open te maken.

In het weekend doen ze de lovo, het eten bereiden in de grond op traditionele Fijiaanse wijze ! Superleuk om te zien hoe ze dat doen en je kan gewoon helpen en het is superlekker.

De stranden zijn mooi rondom het hele eiland (je loopt er met 20 min omheen) en het snorkelen is er geweldig.

Ik vond het er super omdat het niet toeristisch is (en je moet er meer moeite voor doen om er te komen), alles er heel gemoedelijk is en heel basic.

Je kan er op 2 manieren komen, vanaf het hoofdeiland of vanaf Ovalau.

Ik ben eerst naar Ovalau gegaan. Vandaar kwamen ze me halen met een vaag motorbootje. Maar ze moesten eerst nog boodschappen doen dus duurde wel ff voordat we vertrokken. Die boottocht kost FJD 30. Is nog wel een eind vanaf Ovalau nl.

Vanaf Caqalai hebben ze me met hetzelfde vage bootje weer naar het hoofdeiland gebracht. Daar wordt je afgezet ergens in the middle of nowhere aan de kant vd weg. Je kan dan de bus pakken naar Suva maar omdat er nog 2 mensen ook teruggingen hebben we samen een taxi naar Suva gedeeld.

Ik kan je Caqalai zeker aanraden.

Ook kan ik je aanraden om 2 of 3 dagen naar Ovalau te gaan ! Dat is zo’n mooi eiland ! Ik heb daar dus overnacht in een koloniaal hotel midden in de oude hoofdstad van Fiji. Het is werkelijk waar een gat maar toch heeft het charme.
Daar was mijn hoogtepunt de tocht met Epi naar het dorp midden in de krater van Ovalau.

Bij het koloniale hotel ligt een schriftje bij de receptie daar kan je je naam inschrijven om te boeken voor Epi’s tour. Epi komt dan kijken of er genoeg mensen zijn en geeft door hoe laat hij komt. Hij of zijn vrouw komen je dan halen en rijden je naar hun dorp. Daar moet je eerst kava kopen (EUR 1) en naar het huis van het stamhoofd en dit aanbieden aan hem om in het dorp te mogen zijn. Epi vertelt vervolgens alles over hun cultuur en de geschiedenis van het dorp. Daarna neemt hij je mee naar zijn huis en krijg je een traditioneel Fijiaanse maaltijd (op de grond en eten met je handen). Daarna neemt hij je mee voor een hele klimtocht naar de top van de oude vulkaan en weer terug. Onderweg vertelt hij alles over de bomen en planten en plukt vruchten voor je. Helemaal geweldig en kost maar EUR 15 voor de hele dag. Savonds brengt hij je weer terug. www.owlfiji.com Daar kan je iets over hem vinden.

Ik vond zelf Ovalau en Caqalai helemaal geweldig omdat er maar een handjevol toeristen is en het is er nog zo puur (en niet zo commercieel als op de Yasawas en Mamanucas)

Om naar Ovalau te komen ben je vanaf Nadi een hele dag onderweg en het is een hele onderneming. (Hetzelfde als je rechtstreeks van Nadi naar Caqalai wil).

Vanaf het Nadi Bay Hotel kan je de Coral Sun Bus nemen (moet je bij het hostel wel reserveren). Zij komen je dan om 08.00 ophalen. Rond 11.30 uur ben je dan in Suva. Daar vertrekt rond 13.30 uur de bus naar de ferry voor Ovalau (of de plaats waar ze je ophalen voor Caqalai). Tussen de alle boodschappen vd markt zit je dan opgepropt in de bus. Vervolgens ga je op een roestige ferry naar Ovalau. Daar wacht weer een bus en ga je naar het stadje. Hier arriveer je dan rond 19.00 uur. Dus een hele onderneming maar heel leuk omdat je onderweg zoveel ziet …en als je geluk hebt zitten er 2 of 3 verdwaalde backpackers in de bus !

Je moet echter in Suva wel zelf het ticket kopen voor de bus-ferry-bus. Dit was iets van 10 euro voor het combiticket.
Dit ticket haal je bij de Patterson Shipping Company. Die zitten ergens in een vaag gebouwtje op de 1e verdieping in een klein steegje achter de hoofdstraat (in het stuk waar de busterminal zit).

Dus de charme van naar Ovalau gaan (en Caqalai) is dat het een hele onderneming is, en je maar 2 of 3 backpackers misschien tegenkomt die hetzelfde wilde plan hebben. Ook moet je dus veel zelf maar regelen. (En niet zoals bv om naar de Yasawas of de Mamanucas te gaan waar alles heel commercieel en makkelijk is geregeld om er te komen en waar echt veel mensen naar toe gaan)

Nog 1 tip. Mocht je die kant opgaan en je wilt weer terug naar Nadi. Neem dan wel de Pacific Express bus in Suva naar Nadi (rood met wit) bij de busterminal. Je bent dan in 3,5 uur in Nadi (als je de normale bus neemt, die stopt overal dan ben je eeuwen onderweg) De Pacific Express stopt nl. onderweg maar op een paar plaatsen.

Onderweg ben ik uitgestapt om te overnachten bij The Beachhouse aan de Coral Coast. Ook een heel leuk hostel.

P.s. je kan als je ff googelt ook een heel schema met de bustijden vinden voor de bussen (Pacific express)! (Wonder boven wonder klopte die ook nog toen ik er was) Dit is handig om uit te printen mocht je gaan “bussen”.

Ik ga m’n hele reis ‘bussen’ waarschijnlijk. Thanks voor je gouden tips!