Cook Islands

Als fan van de Pacific Islands heb ik na Fiji, Samoa (en Hawaii) in oktober dit jaar de Cook Islands bezocht.

Het hoofdeiland Rarotonga is een klein eiland, met de bus ben je met een uur het eiland rond en met de auto ook, met de scooter doe je er anderhalf uur over. De mensen zijn er supervriendelijk. De valuta is NZ Dollars of Cook Islands Dollars, wordt door elkaar gebruikt.

Rarotonga is precies wat je altijd op de plaatjes ziet in tijdschriften en op tv…geweldige stranden, lagune’s etc.

Ook heb ik het andere eiland Aitutaki bezocht (45 min. vliegen van Rarotonga).

Het eiland Aitutaki is ook klein en vele malen “rustiger” dan Rarotonga.
Maar de lagune van Aitutaki met de vele motus (kleine eilandjes) is werkelijk waar adembenemend mooi !! Zo onvoorstelbaar mooi, alle kleuren lichtblauw, azuurblauw water dat je je maar kan voorstellen. Ik ben niet ergens snel van onder de indruk maar de the lagoon of Aitutaki…is zooo mooi.

Dus mocht iemand het echte Pacific island dream gevoel willen, ga zeker een keer naar Rarotonga en vooral Aitutaki, en neem een cruise op de lagoon in Aitutaki om de mooie lagoon te bewonderen met de eilandjes ! En haal een One Foot Island stempel in je paspoort in 's werelds kleinste postkantoortje op One Foot Island.

Zou je de cookeilanden prefereren boven de Fiji eilanden??? Vanwege de mogelijke staatsgreep denk ik erover om mijn ticket om te boeken van de fiji-eilanden naar de cookeilanden. Als er nou géén staatsgreep zou zijn, vind je dan Fiji of Cookeilanden leuker? Is er ook ander soort publiek?

Uit de boekjes haal ik dat Fiji wat toeristischer is… maar wat is jouw ervaring?

Ik volg de ontwikkelingen in Fiji op een forum waar elke dag de nieuwste informatie over de coup op Fiji op wordt gezet door mensen die op Fiji zelf wonen.

De coup is al aan de gang, alleen in Suva zijn er roadblocks en lopen gewapende militairen rond. Maar dit is dus eigenlijk alleen in Suva, de situatie is ook niet bedreigend volgens de inwoners zoals bv in 2000 wel het geval was. De situatie is normaal, de mensen gaan gewoon naar het werk en buiten Suva is er niets aan de hand. De mensen die niet in Suva wonen zeggen zelfs dat als ze bv de tv en radio niet zouden volgen niet eens zouden weten dat er een coup aan de gang is omdat ze er dus niets van merken.
Dus qua die situatie hoef je je geen zorgen te maken en kan je gewoon gaan.

Mocht je er toch nog over nadenken om je bestemming te wijzigen.

Het verschil tussen de Cook Eilanden en Fiji…

De eilanden van de Cook Eilanden zijn heel klein, je hebt bijvoorbeeld maar een uur nodig met de auto of bus om het eiland Rarotonga rond te rijden. Aitutaki ook.
Eigenlijk worden maar 3 eilanden het meest bezocht, Rarotonga, Aitutaki en Aitu.

Fiji heeft meer dan 300 eilanden dus keuze genoeg !! De eilanden in Fiji verschillen ook in grootte. De Mamanucas zijn heel klein, met 20 min. loop je het eiland rond, de Yasawas zijn een stuk groter, het hoofdeiland Viti Levu is groot, je hebt bv 3 1/2 uur nodig om van Nadi naar Suva te rijden, om het hele eiland rond te rijden heb je meer dan een dag nodig. Etc.

Op de Cook eilanden is naast luieren, op het strand liggen, snorkelen, beetje rondrijden, stadje bezoeken, de cross island track niet zoveel te doen. Het is dus een rustige relaxvakantie.

Op de Fiji eilanden is zoveel te doen en je kan kiezen, ga je naar de Mamanucas dan ga je luieren en relaxen, snorkelen etc. Yasawas ook maar daar kan je veel activiteiten en excursies doen.
Op het hoofdeiland en Ovalau bv. is zoveel te zien en te doen dat je tijd tekort komt.

De Cook Eilanden zijn precies wat je je voorstelt van de plaatjes van een tropische pacifische bestemming.

In Fiji ligt het er maar net aan waar je bent, welk eiland etc of je dit plaatje ook hebt.

De Cook Eilanden heeft een Polynesische bevolking.
Fiji een Melanesische bevolking waarvan ongeveer 50% Fijianen en 50% Hindoestanen.

1 like

Nog meer verschillen.

De Cook Eilanden horen bij Nieuw Zeeland en daardoor van alle moderne gemakken voorzien (wel Pacific style…)

In Fiji ligt het eraan waar je bent of je bent van alle gemakken voorzien of verstoken van alles en op veel plaatsen veel primitiever.
Fiji valt onder de noemer van 3e wereldland in de Pacific.

De mensen op de Cook Eilanden zijn heel aardig, maar vooral de Fijianen zelf op Fiji zijn vele malen aardiger en supervriendelijk.

Op de Cook eilanden is er meer afstand tussen de toeristen en de locals.
Op Fiji is deze afstand veel kleiner, je krijgt veel makkelijker contact met de plaatselijke bevolking, ze nodigen je uit, komt bij hen in het dorp etc.

Op de Cook Eilanden kom je niet echt in aanraking met de traditionele cultuur op Fiji kom je echt in aanraking met de traditionele cultuur.

Het landschap (binnenland) vooral op het hoofdeiland van Fiji, Ovalau en de eilanden naar het noorden zijn bijvoorbeeld veel ruiger dan de Cook Eilanden.

Ter plaatse is het in Fiji veel goedkoper (uit eten, boodschappen in de supermarkt, openbaar vervoer etc.) dan op de Cook Eilanden. De Cook Eilanden zijn ter plaatse duurder.

Kortom Fiji heeft eigenlijk veel meer te bieden.
Kies je voor de Mamanucas dan heb je een luiervakantie op een eiland, de Yasawas ook maar daar kan je nog activiteiten doen. Het hoofdeiland en de andere grotere eilanden is zoveel te zien en te doen dus je kan kiezen of je veel wilt zien en ontdekken of gewoon lekker luieren of een combinatie.
En je kan zoveel islandhoppen als je wilt.

De Cook eilanden is veel beperkter en “saaier”, luieren, snorkelen, het eiland rondrijden etc.

Het ligt er dus maar net aan wat voor soort vakantie je wilt.

Lekker relaxed op een prachtig eiland met de meest prachtige stranden (Cook Eilanden) of dat je ditzelfde kan combineren met veel islandhoppen om veel verschillende landschappen en eilanden te zien, de traditionele cultuur proeven en meemaken (Fiji).

1 like

Het toeristische gedeelte…

De Cook eilanden zijn veel toeristischer dan Fiji.

De Cook Eilanden bv Rarotonga is klein dus je kan elkaar niet “ontlopen” en komt altijd wel toeristen tegen.

In Fiji ligt het eraan waar je bent of het toeristisch is of niet.
Bv de Mamanucas en Yasawas zijn toeristisch maar hier zijn weer zoveel eilanden om uit te kiezen dat dit wel meevalt.
Nadi en de zuidkust van het hoofdeiland zijn ook toeristisch.

De noordkust, oostkust en de eilanden aan de oostkust en in het noorden zijn niet toeristisch. Dus je kan zelf kiezen …wil je toeristisch (west Fiji) of niet toeristisch (oost en noord Fiji).

Maar toeristisch in de Pacific moet sowieso niet hetzelfde worden gezien als toeristisch als in een strandplaats in Mexico of Spanje.

Als een bestemming toeristisch is in de Pacific en een resort bv is volgeboekt dan betekent dit dat je ipv 3 mensen maar 30 mensen of minder op een enorm lang strand zult zien en dan moet je nog goed kijken om ze te zien.
Je zult ookal is het “toeristisch” nooit een “beklemmend” toeristisch gevoel hebben.

Ookal is het high season het is er nooit bommetje vol zoals bijvoorbeeld in Benidorm maar vergeleken hierbij “leeg”.

1 like

Beste elf,

Hartstikke bedankt voor alle info… ik wacht nog even de situtatie af maar als het niet té gevaarlijk is op de fiji eilanden ga ik liever daar naar toe!

De situatie in Fiji nu…

Op het forum inzake Fiji staat dit…gepost door mensen die er wonen en er nu zijn:

Gepost op 5 dec 2006

it’s almost noon (wed) here in fiji and gosh, what a peaceful coup it is!!! nothing is happening really…

*To let you understand the atmosphere over here - on Monday night, the night of the actual “take over” when the intenational press was reporting "road blocks’ and “armed take overs”, we drove across town at night, from our home in the outskirts of Suva, past the government buildings, through two “armed road blocks” to see a reggae concert where I reckon about 1,000 people turned up. There is no curfew and no visible crisis. People are still at work. *

Gepost op 7 dec 2006

*I’m in Suva at the moment. Lovely sunny day. You wouldn’t know that there was anything wrong here. There are a few Military Checkpoints around the city, but the soldiers are all friendly and courteous. The city is as busy as usual and everyone seems quite happy. I heard the deposed Prime Minister on the radio the other day saying that 90% of the people support him. But 100% of everyone I’ve spoken to support the Commodore.

I would advise anyone booked to come here NOT to cancel. It’s business as usual. Don’t listen to the media. Actually, it concerns me that the Western media - mainly Australia and New Zealand - seem to be inciting an uprising.

I expected an empty plane when I flew in the other day, but to my surprise it was full. And nobody was remotely worried about the situation.

DON’T CANCEL. Come and enjoy yourselves in this lovely friendly country.*

En dit geldt voor Suva waar de coup aan de gang is, de rest vh eiland en de overige eilanden merkt al helemaal niets.

Hallo
Ik wil even rreageren op je bericht over de Cook island.
Ik ben er met mijn familie geweest in Juli 2003 en daar getrouwd, het is het mooiste plekje op aarde met de liefste mensen die je maar kunt bedenken.
In 1995 benik op Tahitie geweest, en de omliggende eilanden incl Bora Bora, ook erg mooi, maar meer toeristen.
Mocht je er meer over willen weten kun je van mij informatie krijgen.
groeten Patricia

Hoi!! In mei juni 2007 gaan vriend vriend en ik 3 weken naar de Cook eilanden. Wij hebben nog geen accomodatie geboekt. Ik heb begrepen dat je dit al gedaan moet hebben voordat je aankomt omdat je anders het eiland niet opkomt. Heb je een aanrader voor een mooie accomodatie, ennn… hoe boek je het tripje naar autiki, en (als ik vragen mag) wat zijn hiervan ongeveer de kosten?? Alvast bedankt!!! Groetjes Marjon

http://www.pacificislandtravel.com/
http://www.aitutaki.pacificresort.com/Home/Virtual_Tours_IDL=205_IDT=17_ID=54_.html
http://www.ck/aitutaki/paradisecove/index.htm
http://www.thepacific.co.nz/cookislands/
Hallo hier wat internet sites waar je een goed beeld krijgt van het gebied, en zelfs een onderkomen kunt boeken.
Wij hebben onze reis geboekt bij Pacific Island travel, in Amstrerdam, erg goed.
Wij hebben zelf via internet Paradise Cove gevonden, op Aitutaki kan ik je erg aanraden, de Mum daar is zelfs onze getuigen geweest bij ons huwelijk op Aitutaki, wat plaats vond op het resort Aitutaki Pearl beach, wat nu heet Pacific resort, erg lux maar peper duur, maar goed het mocht toen wat kosten, verder hebben we nog 3 dagen op one foot eiland verbleven, een onbewoond eiland in de lagoon, echt helemaal super.
Zoals je ziet hebben wij 3 locaties gehad op Aitutaki, waarvan Paradise Cove erg gemoedelijk was, je kunt daar een huisje huren op het strand, maar ook een goedkope kamer huren in het mainhouse, of een hutje van palmbladeren huren, ziet er uit als een kleine tent, met een 2 pers bed en koelkast.
Mocht je daar na toe gaan doe dan aub de groeten aan Mum van mij mocht ze noeg leven, ze was in 2001 al niet de jongste meer.
Mocht je nog meer willen weten dan hoor ik dat graag van je.
Verder veel plezier met de voorbereidingen, ik ben jalours op jullie.
Ik heb heel erg veel heimwee, en zou zo weer terug willen.
Pas wel op als je daar geweest bent, dan ben je voor je hele leven verpest.
Hoor graag meer van jullie, en natuurlijk hoe je het daar gehad hebt.
Ps Rarotonga is ook mooi, maar grote en drukker
Ati`s en Rarotonga beachresort was ons verblijf.
groetjes Patricia

1 like

Officieel moet je je accomodatie geboekt hebben voordat je aankomt maar in praktijk wordt dit helemaal niet gecheckt door de douane als je aankomt.

Zodra je de deur uitloopt van de luchthaven staat er een vrouw die vraagt welke accomodatie je hebt geboekt…dit is alleen om je naar de juiste balie te sturen, want sommige accomodaties hebben gratis shuttle vervoer die je ophalen als je aankomt en die staan dan te wachten en daar verwijst ze je naar. Thats it.

Als je zegt ik ga met openbaar vervoer naar je accomodatie is het ook prima (als je niet eens wat geboekt hebt)

Maar natuurlijk is het gewoon makkelijk om je accomodatie van te voren geboekt te hebben dus doe je het toch wel meestal.

Ik heb in Rarotonga overnacht in een geweldig hostel aan Muri Beach (het mooiste strand van Rarotonga) dus weet niet veel van de duurdere resorts. Even verderop zat wel Pacific Resort die zag er heel mooi uit en was zeer populair.

Op Aitutaki zijn ook veel mooie resorts maar ik heb gewoon bij een guesthouse overnacht bij locals, supergoedkoop en supergezellig…
Samade Beach is het mooiste strand aan de lagune daar ! Samade on the Beach is wel een mooi resort.

Ik heb alles gewoon zelf geboekt, ticket naar de Cooks, accomodatie zelf op internet opgezocht en zelf geboekt. Voor mij vele malen goedkoper op deze manier dan Pacific Islands travel.

Een retourtje Rarotonga - Aitutaki kost EUR 150.

Als je een creditcard hebt kan je dit gewoon boeken op de website van air rarotonga. Is gewoon een eticket.

Ik had een ticket naar Aitutaki geboekt en wilde mijn terugreis wijzigen, ik had toen gewoon gebeld naar Air Rarotonga toen ik er was en kon voor EUR 12,50 mijn terugreisdatum wijzigen.

P.s. als je naar Aitutaki vliegt vraag dan naar de stoel aan de linkerkant van het vliegtuig (zijn wel 1 persoons stoelen aan de linkerkant) maar daar heb je het mooiste uitzicht op Aitutaki als je aankomt vliegen en als je weer wegvliegt.

Als je geen tijd genoeg hebt voor Aitutaki kan je vanaf Rarotonga ook een 1 dags tour doen naar Aitutaki voor EUR 150 dit is inclusief retourvlucht en een hele dag een cruise op de fantastische lagune met maaltijd en shuttle van en naar je accomodatie op Rarotonga.

Van de Cook Eilanden is Rarotonga heel mooi maar de lagune van Aitutaki is echt niet te overtreffen !!!

Ik weet niet of jullie echt van dure resorts of luxe houden maar als dat niet nodig is voor jullie…ik heb zelf in een hostel overnacht op Rarotonga aan Muri Beach (het mooiste strand) daar betaal je EUR 25 voor een 2 persoonskamer (EUR 12,50 pp), ok het is geen luxe en wel een hostel maar er waren genoeg families met kids en stelletjes die er verbleven omdat het gewoon supergoedkoop is. En 1 nacht daar is 10x goedkoper dan 1 nacht bij Pacific Resort 300meter verderop. Je zit toch de hele dag buiten omdat het zo warm is…en de restaurants van de dure resorts zijn toegangkelijk voor iedereen dus daar kan je gewoon gebruik van maken als je dat wilt.

Omdat ik mijn eigen ticket naar de Cooks had geboekt, zelf retourtje Aitutaki geboekt en supergoedkope accomodatie zelf heb geboekt heb ik een superfantastische reis gehad naar een droombestemming voor 2x minder geld dan bij Pacific Island travel (inclusief mijn ruime zakgeld budget erbij gerekend !).

Dus als je niet echt luxe hoeft kán je voor weinig geld naar een dure bestemming. Want alles is heel simpel zelf te regelen.

Let er wel op dat vanaf 1 april 2007 Air Newzealand niet meer via Tahiti vliegt naar de Cook Eilanden. Dit betekent dat ze niet meer zo vaak naar de Cook Eilanden vliegen maar nog maar 1 of 2x per week !

ps 3 weken is wel lang hoor voor de Cooks
1 week Rarotonga en 1 week Aitutaki is genoeg…dan zou je er nog een paar dagen Aitu bij kunnen doen. Air rarotonga heeft ook triangle fares. Rarotonga - Aitutaki - Aitu - Rarotonga.

Heel veel plezier volgend jaar met julllie mooie reis !

Bedankt voor jullie reacties!! Erg fijn want op internet staat niet zoveel. Ook bedankt voor de info over de tickets, ik weet nu zeker dat we behalve naar rarotonga ook naar Aututaki zullen gaan!! Op 14 mei vliegen we naar Rarotonga, ik denk dat we daar een weekje blijven en dan idd naar Aututaki, Aitu, Rarotonga!! Lijkt me helemaal geweldig. Ik ga nu direct de internetsites bekijken welke jullie hebben doorgemaild, ben benieuwd. Mag ik jullie en en toe nog wat vragen als ik wat verder geinformeerd ben via de sites?? Trouwens, wij willen ook inderdaad niet te duur, ik denk dat na 4 maanden reisen (we gaan eerst naar hong kong-thailand-nieuw zeeland) ons budget al aardig is geslonken… Bedankt! Groetjes Marjon

Hoi Marjon

Als jullie budget na 4 maanden zodanig is geslonken zou ik zeker voor de budgetaccomodaties gaan in de Cook Eilanden ! Die zijn er genoeg ! En prima hoor. Hostels, huisjes etc. Maar die zal je niet snel tegenkomen bij reisbureaus ofzo en als ze ze aanbieden dan betaal je er flink meer voor dan dat je ze gewoon zelf boekt.

Ik heb gewoon alle budgetaccomodaties zelf geboekt, gewoon vanuit Ned. gebeld (wel hele slechte telefoonverbinding naar de Cooks).

Dit is de belangrijkste site voor de Cooks

www.ck

Kijk maar onder budgetaccomodations bij de eilanden.

Matriki Beach Huts op Aitutaki is bv maar EUR 17 per persoon per nacht, heel simpel maar wel heel populair.

En het voordeel bij alle budgetaccomodaties zit altijd een keuken zodat je altijd je eigen potje kan koken mocht je dit willen.

www.cook-islands.com

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel.