Betalen op de Cook islands

Goededag,

Wij gaan in september 2011 twee weken naar de Cook:

• Aitutaki (Paradise Cove)
  • Rarotonga (Palm Grove)

Nu is mijn vraag wat het handigst is mbt geld:

• Creditcard / Pinpas, zijn er uberhaupt pinautomaten?
  • Cash Euro’s meenemen en lokaal wisselen?
  • In Nederland reeds NZD’s wisselen?
  • Wat vinden de locals het prettigst om te ontvangen?

Alvast bedankt voor de tips!

Hoi RuBa,

Zelf ben ik 5 jaar geleden naar rarotonga geweest en heb toen met NZD betaald. Ik denk dat je het beste in nederland al kan wisselen.

Om daar een scooter te huren moet je eerst een test doen. Tip, neem 1 of 2 pasfoto s mee, dan hoef je die daar nit te laten maken.

Veel plezier,
Petra

Op beide eilanden zijn gewoon pin-automaten (“ATM’s”), op Raro wat meer omdat het echt het hoofdeiland is. Creditcards brengen je een eind, maar wees niet verbaasd als mensen ook gewoon contant willen. Apparatuur (zoals een pinautomaat in een winkel) is duur en voor reparatie moet het allemaal weer van het eiland af, dus is het nog duurder. Ik heb mensen letterlijk voor een dagje met hun pc onder de arm uit het vliegtuig zien komen op Rarotonga, om die avond weer met een gerepareerde pc terug te gaan naar hun eigen eiland. :slight_smile:
Ik zou voor 2 weken niet al te moeilijk doen (NZD moet je volgens mij tegenwoordig aanvragen) en gewoon pinnen bij je hotel, dat is vrij veilig. Je betaalt dan misschien 2 euro per transactie, afhankelijk van je bank.
Neem wel bijvoorbeeld wat Amerikaanse dollars mee, voor een kopje koffie op de vliegvelden en voor noodgevallen.

Voor een scooter heb je inderdaad een rijbewijs nodig: als je het geluk hebt om eerst op Aitutaki te zijn, haal hem dan daar! Mijn internationale rijbewijs maakte dat ik na een gesprekje van 5 minuten en 5 dollar weer buiten stond: op Raro kost het je 30 dollar en een rijtest.

Ik wens je in ieder geval heel erg veel plezier: het is schitterend daar! :dag:

Zoals Cyriellie is het op zich niet eens nodig om vantevoren geld te wisselen naar NZD. Op het vliegveld in Rarotonga is er een pinautomaat van Westpac als je naar buiten loopt. Let wel op dat de meeste Nederlandse pinpassen zelfs met een Maestro logo hier niet in werken. Visa en Mastercard zijn geen probleem.

In Aitutaki is het iets moeilijker om aan geld te komen dus het beste kan je al wat dollars meenemen voor je vertrekt naar daar. De enige pinautomaat is de ANZ deze ligt ongeveer 5-10 minuten lopen van Paradise Cove (waar je creditcard ook gewoon wordt geaccepteerd). Buiten de resorts moet je er alleen op rekenen dat je enkel en alleen met contact geld kan betalen. En niet belangrijk om te vergeten op de laatste dag even je Cook Island Dollars opmaken aangezien je deze niet kan omwisselen in Nederland.

Wat ik zelf ook wel mooi vond in Aitutaki is om een dagje naar het Aitutaki Lagoon Resort & Spa te gaan, kost normaal NZ$50 maar is het best wel waard, je mag namelijk ook van alle faciliteiten en kano’s etc. gebruik maken. Daarnaast is het uitzicht prachtig en om daar in een hangmat te kunnen liggen met een cocktail in je hand met dat uitzicht is ongeloofelijk. Als je wil kan ik je wat foto’s doorsturen zodat je zelf kan zien of het waard is om ervoor te betalen.

Ik heb inderdaad ook een dagje aan de lagoon gelegen, die om de bocht bij het vliegveld. Wat heerlijk hè… Ook daar de Island night gedaan, wat een belevenis!

Styloboy: je kunt ook wat foto’s naar je profiel uploaden, dan vraag ik of Wereldwijzer een foto-topic in het Oceanië forum wil aanmaken. Dan kunnen we allemaal je foto’s bewonderen! Daar komen ze dan automatisch in te staan namelijk. :smiley:

Ik heb op Rarotonga en Aitutaki gewoon geld gepind en vervolgens met NZD cash betaald. Maar let op er is op Aitutaki maar 1 pinautomaat! (Ik had op Rarotonga al gepind).

De driverstest om je rijbewijs te “halen” om scooter te mogen rijden op Rarotonga is echt hilarisch en was het meest grappige wat ik ooit heb meegemaakt! Stelt niks voor maar zo funny! Het komt erop neer dat je een rondje achter een motorpolitie-agent rijdt van bij elkaar 50 meter. Als je in dat rondje geen kip overrijdt of van je scooter valt ben je geslaagd.

Ik heb op Aitutaki gewoon een fiets gehuurd. De lagune van Aitutaki is inderdaad schitterend !! Wat je vooral moet doen op Aitutaki is een dagtocht met de boot doen naar de verschillende motu’s in de lagune!!
(En een stempel halen op het postkantoortje op een motu daar!). (Niet de stempel op de boot laten zetten, die is nep maar echt de stempel op het postkantoortje halen, die is echt).

Je betaald dus gewoon met NZD maar het is heel leuk om als souvenir 2 of 3 verschillende briefjes van Cook Island Dollars mee te nemen. (Bij veel winkels kan je gewoon je NZD omwisselen voor een CID briefje, deze hebben nl. echt hele mooie opdrukken (zeemeermin op een haai, een kano, schelpen, vogels).

Inderdaad, absoluut naar het postkantoor gaan op One Foot Island: dit is het enige postkantoor op een onbewoond eiland.
Toendertijd mocht die stempel zelfs in mijn paspoort, bij mijn andere reisstempels. Leuk aandenken!
En naar postzegelverzamelaars in je vriendenkring moet je natuurlijk even een kaartje sturen, erg bijzonder! :smiley:

Dat stempel mag officieel niet in het paspoort, ik heb Australiërs gesproken bij wie hun douane daar een probleem van maakte. Ik heb het stempel gewoon op een kaart van het eiland laten zetten.

Op Aitutaki heb ik overnacht in Gina’s Garden Lodges www.ginasaitutaki.com, 75 NZD per nacht (120 NZD voor twee personen) voor een grote eigen bungalow compleet met keuken. Brommertje erbij gehuurd, overal naartoe getuft. En twee lagoon tours gedaan met twee verschillende operators, één daarvan ging ook buiten de lagune, gingen we op schildpadden “jagen”! Mis bij het snorkelen tijdens die lagoon tours niet de Giant Clams, die zag ik nergens anders. Island nights heb ik gezien in het Pacific Resort (duurste resort van het eiland) en bij Samade on the Beach.

Op Rarotonga zat ik in www.aquariusrarotonga.com op 100 meter van het vliegveldje, en later in Muri Beach in http://aremango.co.ck/ allebei aanraders. Er gaan ieder uur (behalve 's nachts) twee bussen het eiland rond: eentje clockwise en de ander counterclockwise.
Alle grotere hotels op Rarotonga hebben Island Nights, er is een wekelijks schema van.