De eilandengroepen die ik heb bezocht Fiji, Samoa en Cook Eilanden zijn alledrie zo anders.
Fiji:
Het hoofeiland is heel ruig en nog ongerept. Best groot en veel te zien en te doen. En makkelijk te bereizen (als je ruimmm… de tijd neemt). De bevolking bestaat vooral uit Hindoestanden en de Fijianen zelf. Vooral de Fijianen zelf zijn supervriendelijk! De hoofdstad Suva is gewoon net zoals elke andere stad. Nadi is veel kleiner en dorpser.
De eilanden aan de westkant zijn supertoeristisch.
De Mamanucas zijn heel klein. Gewoon een berg zand met palmbomen die uit het water herijzen met 1 of 2 resorts erop. Je loopt zo om het eiland heen.
De Yasawas zijn veel groter en veel mooier. Ook nog geheel ongerept.
Verder is er naast het resort niets op deze eilanden (naast de traditionele dorpjes op de Yasawas) dus geen winkels, geen restaurants, geen pin…niks niks. Daarom is de prijs van de resorts ook altijd inclusief 2 of 3 maaltijden.
De eilanden aan de oostkust zijn niet toeristisch en je moet er even moeite voor doen om er te komen. Maar deze zijn helemaal geweldig! Zo mooi en ongerept.
Ik heb naast het hoofdeiland in totaal nog 4 eilanden van Fiji bezocht. Maar ja Fiji bestaat uit meer dan 300 dus een keuze moet je maken!
West-Samoa (dus niet Amerikaans Samoa):
Van de 5 heb ik de 2 grootste eilanden bezocht. Het hoofdeiland Upolu en Savaii.
Beiden eilanden zijn nog totaal ongerept en heel puur. De bevolking is zooo ontzettend lief en vriendelijk!
Maar voordat je daar naar toe gaat moet je wel goed de lokale regels van gedrag lezen ivm de stamhoofden etc. (Je mag bv buiten een resort nooit zomaar op een strand gaan, naar een waterval gaan, in een dorp komen etc. zonder eerst toestemming te vragen!) Ben het 1x compleet vergeten en werd met een hakmes achterna gezeten haha. Na lang praten dat ik het echt vergeten was, was het goed.
Er is op beide eilanden veel te zien. Maar zonder auto ben je een dag onderweg om bv maar 1 waterval te gaan bekijken. Dus een auto huren is er wel een must. Beide eilanden zijn mooi maar vooral Savaii was prachtig, zo puur en ongerept nog!
Cook Eilanden:
Hier heb ik 2 eilanden bezocht. Het hoofdeiland Rarotonga en Aitutaki. Dit zijn echt eilanden wat je ziet op de mooie plaatjes en wat je je ervan voorstelt.
Rarotonga is niet groot. Met een uur ben je het eiland rond met de bus of je scooter. Of iets langer op de fiets. Auto huren heeft er geen zin want het eiland is toch te klein. Het halen van je scooterrijbewijs is er verplicht en een hele belevenis !
Verder is het eiland echt “Nieuw Zeelands” m.a.w. ze hebben veel banden met NZ en gewoon NZ geld naast hun eigen geld.
Op Rarotonga is er eigenlijk niet zoveel te doen, naast alle stranden te ontdekken, beetje eiland voor de zoveelste keer rondrijden, snorkelen en luieren.
Het eiland Aitutaki zelf is niet zoveel aan…maar de beroemde lagune van Aitutaki met de eilandjes erin…die is werkelijk waar adembenemend mooi. Echt schitterend. Alle kleuren felblauw en lichtblauw water die je maar voor mogelijk houdt en spierwitte stranden. Zonnebril nodig ! Vaak kan je gewoon (als je wat langer bent) van het ene naar het andere eiland lopen door het water. Het snorkelen is er heel mooi. Naar Aitutaki ga je dus alleen voor de lagune!
Kortom:
Fiji vond ik heel mooi en er is zoveel te zien en te doen en zoveel verschillende eilandjes te ontdekken. Elk eilandje is weer anders. Je komt er tijd tekort.
De mensen zijn supervriendelijk en het openbaar vervoer is best goed geregeld.
Ook is het ter plaatse niet duur in Fiji.
En er zijn zoooveel goedkope budgetresorts!
West-Samoa is schitterend, zo puur en nog ongerept. Handjevol toeristen maar.
Openbaar vervoer is niet zo denderend. Wel de verbinding naar de luchthaven. Maar voor de rest…een auto huren (oftewel een 4 wheel drive ! is echt een must daar).
De mensen zijn tot nu toe het vriendelijkst die ik ooit ergens ben tegengekomen! (wel de gedragsregels goed lezen alvorens te gaan).
Super budgetaccomodaties!
Cook Eilanden, ja niet zoveel te doen daar besides, zwemmen, snorkelen, luieren, scooteren, fietsen. Openbaar vervoer op het hoofdeiland is prima (de bus rijdt gewoon steeds het eiland rond…) Op Aitutaki is geen openbaar vervoer.
Maar de eilanden zijn precies zoals van de plaatjes en de lagune van Aitutaki is echt adembenemend mooi !!
Het goedkoopst ter plaatse is Samoa, daarna Fiji. Deze eilanden zijn dus niet duur als je er eenmaal bent.
De Cook Eilanden hebben meer de “gewone” westerse prijzen (wel goedkoper dat dan wel).
Wat ik wel geweldig vond van Fiji en Samoa…je kan gewoon overal in de tropische regenwouden lopen…zonder giftige dieren tegen te komen!! Dus je hoeft nergens voor uit te kijken, alleen dat je niet valt of uitglijdt (alles wat maar giftig en gevaarlijk kan zijn zit nl. in het water).
Wat nu de mooiste is om te bezoeken?? Dat is heel persoonlijk want alle 3 eilandengroepen zijn totaal anders ! Dus heel moeilijk om een keuze te maken uit deze 3 eilandengroepen.
Maar mocht ik toch een keuze moeten maken.
Samoa omdat dit nog zo ongerept en puur is en echt hele mooie eilanden (nog heel wild, woest en ruig).
Fiji omdat ze ook best ongerept zijn en er zoveel te ontdekken is en te zien en je er tijd tekort komt.
Cook Eilanden…voor de ontspanning…de mooie stranden, plaatjes en de lagune van Aitutaki !!
Omdat ik dus naar deze eilanden ben geweest ben ik zeker wel ook nieuwsgierig naar Tahiti.