Dag allen,
Ik en mijn vrouw hebben de afgelopen 20 jaar vele fietsvakanties gehad in Europa en Zuid-Oost Azië (Vietnam, Cambodja, Laos, Thailand, Maleisie, Borneo) en zijn nu voornemens om van 18-9-2015 tot 18-10-2015 een fietsvakantie te houden in Indonesië. Een beetje preciezer: Java, Bali en Lombok met eigen fietsen en bepakking. We zijn gewend om dagelijks, mede afhankelijk van wat we onderweg tegenkomen en hoe zwaar of licht de route is, tussen de 50 en 110 km te fietsen.
We hadden het plan opgepakt om te starten in Yogjakarta en dan terug te vliegen vanaf Denpasar.
Tevens willen we tegen het einde van deze weken nog enkele dagen verblijven op de Gili-eilanden om te duiken en snorkelen. Kortom; een stel dat heel veel wil doen en zien ( waarbij er vooral genoten wordt tijdens het fietsen…) in een groot gebied en dat in 4 weken…
Leo.
De hele infrastructuur is f.ck. De wegen vol met kuilen door de hevige regenval van de laatste jaren , en dat wordt niet opgeknapt maar opgelapt.
Was vandaag met de auto van Karangasem -Candidasa- naar Tabanan , het was een verschrikking , heb zoveel ongelukken zien gebeuren als nooit tevoren in de 14 jaar die ik hier nu woon. Bezint eer ge begint, Java is nog erger , daar zijn hele stukken van wegen weggeslagen en overstromingen zijn daar dagelijks nu al jaren aan de orde.
Fietstochtjes maken in Indonesie is leuk. Vooral als je te midden van rijstvelden en slaperige dorpjes rustig van de omgeving kan genieten.
Een fietsvakantie zou ik niet aanraden. De wegen zijn vaak slecht en als ze goed zijn wordt er als gekken gereden. Niemand houdt rekening met een fietser en bij ongelukken op Bali rijdt men vaak gewoon door als de schade beperkt is. Stoppen en de politie erbij halen betekent vaak discussies met corrupte agenten en die probeert men te ontlopen. Zoals Paulana al opmerkte “bezint eer ge begint”.
Mijn vrouw en ik hebben ook heel veel gefietst in Azië, en ook veel op Bali. We namen ook altijd onze eigen fiets mee. Ik kom nu nog elk jaar in Indonesië. Bij het fietsen hebben we gebruik gemaakt van de reisorganisatie “Vlieg en Fiets” en ook van “Asian way of live”. Routes van beide organisaties zijn nagenoeg identiek. Ze beginnen en eindigen beiden in Kuta. Hun routes gaan voornamelijk over de doorgaande wegen met heel veel verkeer, gevaarlijk en veel luchtverontreiniging, vooral in het zuiden.
Tijdens die route in het zuiden zie je weinig van het landschap vanwege dat aan beide zijden van de weg alles volgebouwd is (industrie, werkplaatsen en wonen). Pas na Bangli wordt deze route rustiger, minder verkeer, mooiere uitzichten en pas na Tirtagangga heel mooi, relaxed en begin je contact te krijgen met de omgeving en de mensen.
Je zou ook kunnen overwegen om alleen in Ubud te verblijven (centraal Bali) en van daaruit enkele van mijn fietsroutes te doen (of eventueel met een brommertje, is ook heel relaxed en goedkoop), je komt dan in ieder geval ver buiten het commerciële toerisme. Op de site van Actief in de Tropen heb ik vele routes staan, die allemaal beginnen en eindigen in Ubud.Deze fietsroutes (behalve de fietsroutes richting het zuiden) gaan allemaal over rustige en veilige wegen, dwars door kampungs, hele mooie desa’s, prachtige rijstvelden en je komt zeker in contact met de lokale bevolking.
Wil je echt duiken in de Balinese cultuur en leven van de Balinees, en wil je het nog ervaren zoals het vroeger was, ga dan naar het eiland Nusa Penida, lees er maar iets over op mijn site.
Veel succes met de voorbereiding,
Hans
Bedankt Hans,
We gaan eens kijken op je site!