Fietsvakantie op Bali en Lombok

Omdat wij in het voorjaar graag naar Indonesië willen zijn wij ons
nu aan het oriënteren.

Nu kwamen wij een fietsvakantie tegen op Bali en Lombok en dat lijkt ons heel leuk.
Deze reis hebben wij gezien bij SNP.nl.
We zijn namelijk fietsers, zoveel in Nederland als in de Alpen, dus van een fietsvakantie
worden wij wel enthousiast.

Wij vragen ons af er mensen zijn die ervaring hebben met een fietsvakantie op Bali en Lombok.

Ons idee is om eerst naar Java te gaan om vervolgens richting Bali te vertrekken.
Maar andere ideeën zijn altijd welkom.
Wij hebben zo’n 6 weken de tijd voor deze vakantie.

Ik heb zelf geen ervaring met fietsen op Bali. Een afdaling op de fiets van een van de hellingen van een van de vulkanen staat op het programma voor komend jaar.
Wat wel in me opkomt is dat het klimaat (zeer warm en vochtig) en de staat van de weg je wel zal beperken in af te leggen afstanden zoals je die in de Alpen gewend bent. Maar het lijkt me wel geweldig om zon trip te ondernemen. Ben benieuwd naar de ervaringen.

Voor de af te leggen afstanden zijn wij niet zo bang, de langste afstand bij SNP is 52 km
per dag.

Ik ben ook benieuwd of er mensen zijn die ook fietsen gehuurd hebben.
Tenminste ik vond wel wat en dat waren meestal mountainbikes.
Via SNP huur je een hybride van Koga Miyata en die kost 230 euro voor 15 dagen.
Dat lijken mij goede fietsen.

Als je een fietsvakantie doet zou ik zeker een fiets invliegen of huren bij het bedrijf wat de vakantie organiseert. Als je een fiets ‘op straat’ huurt is de kwaliteit niet even goed. Daarmee bedoel ik dat je geen/weinig versnellingen krijgt, en het fietsen onnodig zwaar is.

Zelf heb ik twee keer gefietst op Bali. Met een fiets de vulkaan af, dat was gaaf. En een keer een fiets gehuurd, maar dat was te zwaar. Volgens mij heb ik toen maar 30-40 km af kunnen leggen op een dag, want het landschap in het midden van Bali was veel te stijl.

Ik zelf heb al heel wat gefietst in Azië, waaronder ook een paar maal op Bali. Mijn fiets altijd meegnomen in het vliegtuig, goede fietsen zijn ter plaatse niet te huur.
Ik heb ervaring met 2 reisorganisaties, “Asian Way of Live” en “Vlieg en Fiets”. Beiden volgen ongeveer dezelfde route op Bali, ze gaan soms wel over zeer drukke wegen. Als je wat verslagen wilt lezen, dan zou je even naar mijn site moeten gaan “Actief in de Tropen”, ik heb daar trouwens ook veel informatie in staan, haal er gewoon uit wat je nodig hebt of je kunt me altijd mailen als je specifieke vragen hebt.
Succes met de voorbereiding,
Hans