Wij zijn in september / begin oktober in Argentinie, en zouden het festival (Fiesta de Nuestra Señora del Rosario) in Iruya, op de 1e zondag van oktober, mee kunnen maken als we een strakke planning maken.
Ik ben heel benieuwd of iemand hier dit weleens heeft bijgewoond, op internet heb ik nog geen ervaringsverhalen kunnen vinden.
Is het verder te doen om Iruya op een dagtrip vanuit Humahuaca te bezoeken? Of ben je dan de hele dag aan het hobbelen in de auto?
Hola Jaco y Josine,
Ben zelf niet bij het festival geweest (ook nog nooit Iruya bezocht- what a shame - eigenlijk).
Maar verschillende gasten van ons hebben dit wel gedaan… Omdat jullie in het droge seizoen daar zijn is het mogelijk om het met je eigen (gewone) auto te doen, omdat de rivier die je door moet dan droog staat. Het is wel zo dat je deze dag op “karakter” doet. De “ripio” hier is veel erger, hobbeliger en stoerder dan het stuk Salta - San Antonio.
Misschien is het een idee om een overnachting te nemen in Humahuaca en daar je auto achter te laten bij het hotel/hostal en dan de “gewone” bus die dag op en neer te nemen naar Iruya, is een stuk relaxter. Wat ik begrepen heb is dat de bus plusminus 9.00 uur vertrekt uit Humahuaca en dat er aan het eind van de middag er weer 1 terug gaat 17.00 vanuit Iruya. De trip duurt ongeveer 3 a 3 1/2 uur - enkele reis - .
Misschien een overweging waard.
Saludos
Alex y Rijkje
San Lorenzo (Salta)
www.lacasahernandez.com.ar