feestdagen in Argentinië en patagonië

Hai allemaal,

Ik vertrek op 23 december voor 3 weken naar Argentinië en kijk er enorm naar uit. Nu de de datum wat dichterbij komt, komen echter ook wat vragen op. Want we zitten ook tijdens kerst en oudjaar / nieuwjaar in Argentinië en wat is dan handig om te weten?

We komen dus op 23 dec aan en blijven 1 nacht (sowieso) in BA. We willen vanaf BA doorreizen naar Patagonië om daar een trekking te gaan maken (el calafate?). We hebben op dit moment nog niets geboekt behalve de ticket en eerste hotelovernachting. De vraag is nu wat handig is: direct de 24e door reizen naar het zuiden en de feestdagen daar vieren of enkel dagen in BA blijven en voor oudjaar naar het zuiden afzakken? En is er wat speciaals te doen tijdens de feestdagen in BA of patagonië of ligt het leven juist stil (geen ov) dan?
(lees moeten we dit op voorhand al vastleggen?)

Voor patagonie hebben we overigens ook nog geen specifieke locatie bedacht. Waar we naar op zoek zijn is een plek waar we onder begeleiding van een gids en tocht van meerdere dagen kunnen maken door de prachtige natuur. We kijken dus sowieso naar het zuiden rond el calafate. Tips van reisorganisaties, benodigde boekingen of entreekaartjes vooraf zijn dus ook van harte welkom!

Ik hoop dat jullie me vooruit kunnen helpen!!
Sandra

Over de feestdagen doorbrengen in Argentinie zijn al verschillende topics geopend. Hou er wel rekening mee dat na kerst de ARgentijnen zelf ook vakantie hebben en de populaire bestemmingen en vluchten snel volzitten. Ik zou dus zeker vooraf boeken.

El Chaltén (vlakbij El Calafate) is hét wandelmekka van Argentinie. Een gids heb je hier in principe niet nodig. Wil je wat originelers, dan kan je bij Ushuaia prachtige meerdaagse tochten maken door de ruige natuur van Vuurland, met gids en campeermateriaal. Ook in Bariloche kan je geweldige meerdaagse huttentochten maken, tussen refugio´s (al dan niet met gids).

Hai Flipsen,

Bedankt voor je snelle reactie en je doorverwijzing naar eerdere posts over feestdagen. Ik heb ze even doorgenomen en zijn zeker waardevol, maar denk dat ik mijn vraag misschien verkeerd heb gesteld. Wat ik eigenlijk bedoel is of het leven stil ligt tijdens oud& nieuw en kerst. Voorbeeld: ik was vorig jaar met Kerst in Londen en dat was erg tegen gevallen. Op eerste kerstdag rijdt er totaal geen openbaar vervoer, taxi’s zeer beperkt en ook op kerstavond en 1e kerstdag is horeca nauwelijks geopend. Je komt als toerist dan eigenlijk op het verkeerde moment. Ik vraag me dus af of we op deze feestdagen in Argentinië gewoon kunnen reizen met OV als op andere dagen en of restaurant e.d. wel geopend zijn. Kun je hier misschien iets over vertellen?

Tips over trekkingen zijn top! Ga het zeker uitzoeken.

Sandra

In Argentinie is kerstavond (24e) veel belangrijker dan kerstdag. Dus voor de 24e zal je een restaurant moeten reserveren. Op de 25e rijdt het OV wel, maar wat minder frequent en zullen enkele restaurants ook gesloten zijn, maar zeker niet alle. Op 1 januari geldt eigenlijk hetzelfde.