4 maanden Argentinië

Hoi allen,

In december ga ik voor 4 maanden naar Argentinië toe voor een rondreis (met waarschijnlijk uitstapjes naar Chili en Bolivia). Beginnend en eindigend in BA, ben ik nu bezig met het uitstippelen van een route.

Ik ga absoluut niet de route al helemaal vastleggen, want als het ergens leuk en mooi is wil ik gewoon de vrijheid hebben om te blijven, maar ik vraag me wel af wat een beetje een handige route is. Ik ben van plan om alles per bus te reizen en na een maand of 2 ergens de grens over te steken naar Chili i.v.m. visum.

Voor nu heb ik grofweg in mijn hoofd om vanaf BA langs de kust zuidwaarts te trekken tot in Ushuaia. Vanaf daar noordwaarts via El Calafate, Bariloche, Mendoza, Salte en Iguazu. Ergens tussendoor dus nog uitstapjes naar Chili en Bolivia (en wellicht Paraguay?).

Wie heeft er goede tips over de route? Zeker i.v.m. drukte en warmte ben ik benieuwd naar goede tips. Ook benieuwd welk deel het de moeite is om langer te blijven. Ik ben er inmiddels wel achter dat dit overal kan zijn, maar goede tips zijn altijd welkom!

Tevens ben ik benieuwd of het de moeite is om een tent, slaapzak en matje mee te nemen? Of is het op campings ook vaak mogelijk om in een hutje of iets dergelijks te overnachten? In verband met de kosten wil ik niet altijd in een hostel moeten slapen.

Ik ben benieuwd naar jullie mening!

Groet,
ISEJ

Alles is mooi, wat dat betreft is het ideaal dat je 4 maanden hebt dan kun je ruim de tijd nemen om veel te zien. Kamperen is goed te doen, vooral in de zomermaanden december/januari. Je zult er echter achter komen dat je niet altijd alleen op de camping staat in die maanden, dus het kan nogal eens rommelig en gehorig zijn. Overigens is Patagonia in de zomer niet gegarandeerd warm, dus kamperen kan ook fris zijn in het zuiden.
Voor de rest zou ik zeggen: zak af via de kustlijn van Argentina en ga weer noordwaarts via de Andes (of andersom).

Veel plezier,

Jan

Hallo!

Ik ga ook in december naar BA en wil graag Argentinie, Uruguay, Chili en Bolivia zien. Ik doe ongeveer dezelfde route en wil absoluut niks plannen. Ik ga 3 maanden en zoals jij al zegt: je wilt wel de vrijheid hebben om te gaan en te blijven wanneer en waar je wilt. Alleen ik weet dat het december/januari vakantieperiode is voor de Argentijnen en dat het aardig druk kan zijn. Mijn vraag is dan ook of ik bepaalde dingen van te voren moet gaan boeken (hoop het niet…). Ik ga alles met de bus doen en ook naar Ushuaia. Ik hoor het graag!!

Groetjes Sevinc

@ Sevinc,

Het hangt er een beetje van af wáár je naar toe gaat. In januari kun je bijvoorbeeld hier in de Sierras de Córdoba (hele populaire vakantiebestemming voor de Argentijnen) geen hotel of vakantiehuisje boeken voor minder dan een week. De campings weet ik niet, dat is denk ik wel iets flexibeler. Aan de kust zal het niet veel anders zijn, daar is het topdrukte in januari & februari. Echter, als je de plekken mijdt waar de Argentijn massaal op vakantie gaat, dan hoef je volgens mij helemaal niet veel te boeken vooraf.

groet en veel plezier in Argentina!

Jan

Hoi Jan,

Dat is een helder antwoord, alleen… wat zijn dan de plekken waar de Argentijnen massaal op vakantie gaan in die periode behalve Cordoba en de kust? En is het overal aan de kust zo druk, of zijn er goede alternatieven?

Wij denken erover om een week voor de kerst te vertrekken uit BA en dan richting kust te gaan. Dus ook voor kerst en oud en nieuw in die regio. Ik snap dat met name Mar del Plata erg druk zal zijn, maar hoe zit het dan met de overige kustplaatsen?

Gr.
Cas

In december en richting Kerst valt het nog wel mee aan de kust, daarna wordt het erg druk. Denk dan aan de gehele Atlantische kust van San Clemente del Tuyú tot aan Necochea. Wat overigens niet wilt zeggen dat je geen plekje gaat vinden in januari, want ook hier is 2009 tot op heden geen topjaar qua toerisme.
De rest van de provincies is allemaal goed te doen, zoals gezegd, vooral Córdoba is populair in de zomer. Maar dit land is zó groot en er is zoveel ruimte dat je zelfs in Córdoba in de zomer de stilte kunt opzoeken.

groet,
Jan

Super! Dankjewel Jan, het is duidelijk. Denk dat het allemaal wel los zal lopen… ik heb er zin in!!

Groetjes Sevinc

Ik denk dat de Argentijnen sws niet masaal op vakantie gaan, zo goed gaat het niet in Argentinie