In april ga ik 3 weken (23dagen) naar bali. Super veel zin in! Nu ben ik bezig met het maken van een globale planning, en wilde graag jullie advies.
Dag 1: ams-denpasar
Dag 2: aankomst en Door naar sanur
Dag 3-6: sanur- nusa lembongan (staat al vast ivm boeking en vrienden die daar dan zijn)
Dag 6-9 nusa lembongan -Ubud
Dag 9 -10: Ubud- jutiluwih
Dag 10-13: Jutiluwih -lovina
Dag 13-15: Lovina - Amed
Dag 15-21: amed - Gili (willen alle 3 de eilanden )
Dag 21-23 Gili -sanur (hotel in de buurt vliegveld)
Dag 23: Denpasar - Amsterdam
Wij willen in nusa lembongan:
Duiken, relaxen en bijkomen reis
Persoonlijk zou ik iets minder vaak van verblijf wisselen. Kies bijvoorbeeld voor óf Ubud of Jatiluwih, en voor óf Lovina óf Amed. Hetzelfde verhaal bij de Gili-eilanden: ik zou kiezen voor één van de drie, en dan als je per se die andere ook wilt zien een dagtochtje maken. Je zou ook nog wat tijd kunnen winnen door alleen de laatste nacht een hotel op het vliegveld te nemen, en niet nog een keer twee nachten in Sanur te blijven.
Jatiluwih bijvoorbeeld ligt 40 kilometer van Ubud, dus je de rijstvelden daar in de buurt ook zien door een dag een auto met chauffeur te huren en een rondje door Centraal-Bali te rijden. In de buurt van Ubud zelf zijn er trouwens ook veel mooie rijstvelden, en dat zou je ook per scooter kunnen doen.
Ik vind zelf een dag dat je je verplaatst van het ene naar het andere verblijf altijd een beetje een tussendag, omdat je toch bezig bent met uitchecken, reizen met bagage, weer inchecken, e.d. Rustig (zonder bagage) dagtrips maken lijkt mij relaxter.
Misschien kan je een dagje van Lovina afsnoepen, want op de reis vanaf Jatiluwih kom je praktisch langs de gitigit waterval. En het strand is daar niet zo mooi hoor, zwart en heel smal, ligt vol met vissersbootjes. Heb je m.i. snel gezien.
Banjar hotspring is superleuk en lekker.
Gunung Batur zou je wellicht ook vanuit Amed kunnen beklimmen?
Bij Amed zou ik overnachten in de buurt van de Coral Gardens, Amed is n.l. heel lang uitgerekt en dan zit je zomaar een heel eind van die mooie snorkelspot verwijderd. Je kan hier trouwens ook prima een brommertje huren.
Verwacht van dat Salk lake op G. Meno niet veel hoor, ziet er niet uit…
Maar als je aankomt met de boot op G. Trawangan, prachtig!!! Turqoise zee, wit strand, aaahh. Op Trawangan zou ik zelf niet willen verblijven maar ieder zin ding natuurlijk [emoji6]
@indearchipel bedankt voor je reactie! Hier kan ik iets mee
Ik ga juliwati eruit halen en dat plaatsje meenemen vanuit ubud met een taxi. Leuk idee! Zoi ik dan bijv. Munduk
ook mee kunnen nemen? Wat betreft die 2 laayste dagen sanur…dat leek mij een veilige optir. Dan ben ik op tijd weg van de gilis en mis ik mijn vliegtuig niet. Misschien een idee om nog naar seminyak of waterbom te gaan?
@katerK jij ooj bedant voor je antwoord! Lovina dagje minder en amed dagje langer? Ik had een extra dag op lovina om lekker op het strand te genieten, maar als je zegt zonde vn de tijd neem ik dit graag van je aan.
Ik denk dat ik de vili eilanden liever inkort. Ebben jullie nog leuke tips of ideeën waarvan jullie zeggen ga lekker dat doen of zien ipv liggen luieren op een van de gili?
Geen dank. Je hebt het allemaal al heel goed voorbereid. Ik ga, in Indonesië, meestal minder goed voorbereid op pad en ik zie wel waar ik uitkom. Persoonlijk zou ik, aangezien je 3 weken hebt dus best wel lang, ook Lombok nog aandoen.
Je zou bijvoorbeeld vanaf Nusa Lembongan verder kunnen gaan naar Lombok (bijv. dag 6-9), daar een paar dagen verblijven in bijvoorbeeld Senggigi (en uitstapjes maken richting de Rinjanivulkaan met watervallen e.d., een paar tempels in het binnenland), dan een paar dagen naar een van de Gili-eilanden (bijv. dag 9-13), en dan heb je daarna nog 10 nachten voor Bali over.
Ubud naar Munduk kan wel in een dag, maar het ligt nog veel dichter bij Lovina. Alles ten noorden van Ubud is in mijn ervaring wel goed te bereizen: je bent natuurlijk langer onderweg dan over dezelfde afstanden in Nederland, maar in dat gebied zijn er nauwelijks files. Om halve dagen in de auto te zitten lijkt me echter niet ideaal voor je vakantie, dus persoonlijk zou ik er minder voor gaan om alle ‘highlights’ te zien, en meer er een paar uit te kiezen en daarvan te genieten. Als je Gili inkort en ook Lombok weglaat, dan heb je op Bali natuurlijk wel zo veel tijd om echt alle highlights langs te gaan.
Tenslotte, als je langer in Zuid-Bali blijft zou ik nog een uitstapje maken naar het zuidelijke schiereiland (bijv. Uluwatu-tempel en het strand van Padang-Padang). Zou ik verkiezen boven Seminyak of Waterbom.
Groeten,
Erwin
Ps. Ik heb het gisteren ook al in een ander topic geplaatst, maar een artikel die ik twee jaar geleden geschreven heb over reisopties naar de Gili-eilanden komt misschien van pas: Reizen naar de Gili-eilanden | In de Archipel
@indearchipel wederom bedankt voor je reactie. Ja wat betreft dat plannen. Mijn vriend is nooit verder geweest dan Egypte waarbij ik een hotel had en je hier verder 2 weken iet uit kwam. Hij is dus best angstig en wilt dus dat het een en ander een klein beetje gepland is haha.
Wat lombok betreft, is inderdaad een goede optie. Ga ik overwegen. Krijg misschien spijt als ik het niet heb gedaan. Ik heb inderdaad ook nog gekeken naar padang padang. Lijkt mij ook erg leuk. Ga ik in overweging nemen. Super fijn deze tips. Ik heb er heel veel aan.