Nog iets meer dan een weekje te gaan! Het wordt nu wel echt spannend!
We zijn nu nog aan het uitzoeken hoe we van Adelaide naar Melbourne willen rijden. Keuzes, keuzes, ik zou alles wel willen zien maar heb er helaas de tijd niet voor.
Francine, je hebt gelijk, we hebben een vrij strakke planning. We hebben hier bewust voor gekozen omdat we zoveel mogelijk willen zien in die 5 weken. Iedereen roept “5 weken op vakantie, dat is lang”. Wij hebben allang ontdekt dat het voor Australie alleen maar veel te kort is
Yeehaw, bedankt (wederom!) voor je tips. We hebben nu een globale planning gemaakt met jouw tips in ons achterhoofd. Het ziet er als volgt uit:
Vrijdagavond: Aankomst vlucht in Adelaide
Zaterdag: Auto ophalen en gaan oefenen met links rijden De planning is om 's avonds in The Grampians uit te komen.
Zondag: The Grampians bekijken (nog tips anyone?) en rond een uur of 15.00 willen we vertrekken richting Port Fairy. We hopen daar dan te kunnen overnachten.
Maandag: Het rijden van de Great Ocean Road! Het doel is om 's avonds in Lorne te eindigen en daar te overnachten.
Dinsdag: Rijden van Lorne naar Phillip Island. Onderweg willen we Torquay bezoeken. We willen rond 16.00 op Phillip Island zijn zodat we die avond de Penguin Parade kunnen zien.
Woensdag: Overdag de rest van Phillip Island bekijken en dan op ons gemakje naar Melbourne rijden.
Is deze planning haalbaar wat jullie betreft? En als er nog tips zijn (ook bv voor stops onderweg): Graag!
Zijn er trouwens nadelen aan het feit dat wij de Great Ocean Road “andersom” rijden?
Over de stedendiscussie: voor de steden zou ik persoonlijk sowieso niet naar Australie (of Nieuw Zeeland) gaan. De natuur is geweldig, voor mooie steden reis ik liever in Europa:-)
Natuurlijk Sydney is mooi voor een dagje, evenals Melbourne. Ik vind Brisbane en Cairns (stadje) niet echt veel aan. Dan blijf ik liever een dag langer in een mooi natuurgebied.
Maar, ieder zijn ding!
Komt echt wel dichtbij nu Susanne! Tussen Adelaide en de Grampians kom je Nhill tegen. Fotootje maken?
Slaap je in Adelaide zelf of dichtbij de (nieuwe) luchthaven. Is ook niet zo ver. 15 minuten of zo.
Ik zou niet weten wat de nadelen zijn om GOR van west naar oost te rijden.
Voor links rijden. De trickiest parts zijn als je stops langs de kant van de weg en daarna de weg wil weer oprijden. Let vooral 's morgens vroeg goed op. De eerste jaren legden wij een papiertje op het dashbord de avond te voren met: Keep LEFT. Let op bij rotondes , het verkeer komt nu van rechts en let vooral op bij het oversteken van een weg te voet…
En rijd dus noooooooooit tussen dusk en dawn buiten de steden.
Je gaat een geweldige reis maken.
Yeehaw
Btw. Sydney is geweldig. Neem de ferry van Circular Quay (spreek uit Key) naar Manly.
Haha, dat briefje op het dashboard vind ik een goed plan!
En al je andere tips schrijf ik op, die gaan mee in de bagage! Kun je anders niet mee als onze persoonlijke gids
We gaan een paar weken naar Turkije in mei (alleen golfen en luieren, geen cultuur -lol-) en in september weer naar de USA. Helaas geen Australia dit jaar…
We zijn weer terug! En wat hebben we een geweldige tijd gehad! Een fantastich land met zoveel uiteenlopende prachtige dingen! Ik zou zo terug gaan
Mede dankzij jullie tips hebben we op voorhand een planning gemaakt en we hebben ons hier tijdens de reis zo goed mogelijk aan gehouden. En het is super gegaan! Nergens echt tijd tekort gehad en ook niet het gevoel gehad dat we moesten haasten. Kortom, bedankt voor alle tips!
Welkom thuis en goed te horen dat jullie het fijn hebben gehad. Mocht je nog wat tijd over hebben dan zouden we graag meer van de reis willen horen Misschien een tripreport?
Yeehaw
Yeehaw, we hebben een heel uitgebreid reisverslag bijgehouden Deze kun je teruglezen via sanderensuus.waarbenjij.nu
Om zelf niks te vergeten, hebben we iedere dag een stuk geschreven. We zijn hier erg blij mee want we merken dat we, nu al, dingen vergeten zijn die we in het begin hebben meegemaakt.
Sinds een goede week weer actief op dit forum en dit draadje doorgenomen.
Ik zal jullie reisverslag ook eens doornemen. Een groot deel van Australië hebben wij reeds “gedaan”. Alleen het stukje Melbourne - Adelaide moeten wij nog “doen”. Voor het stuk Adelaide - Perth willen we vliegen. Wanneer?
Ondanks dat we al veel gezien en meegemaakt hebben blijft er nog genoeg over.
Zijn er al stiekem gedachten om nog een keer te gaan?
Voor mijn afstudeerscriptie ben ik bezig met een onderzoek naar social media en reis bestemmingsinformatie.
Hierbij heb ik jullie hulp nodig! Door mijn enquête in te vullen help je me heel erg, en ben ik je eeuwig dankbaar!
Je komt bij de enquête door op deze link te klikken: Enquête + Vragenlijst + Onderzoek + Panel = thesistools.com
Zo te lezen heb je genoten van de vakantie in Australië…
Wil jij de reisverslag met een link plaatsen in onze rubriek Reisblogs?
Is altijd interessant voor alle toekomstige reizigers naar Australië
Kees, ik heb de link van ons verslag geplaatst bij de reisblogs.
En Christiaan, ik zou heel graag terug willen maar concrete plannen zijn er niet. Qua werk en geld is het voorlopig sowieso niet mogelijk om weer zo lang weg te gaan en bovendien willen we ook nog vele andere plaatsen op de wereld zien. We zijn in ieder geval nog niet uitgereisd
Ik vroeg mij af of het bovenstaande rondje (van Susanne) mogelijk was in 5 a 6 weken. Fantastisch om dit topic aan te treffen! Het is dus mogelijk. Hopelijk willen jullie mij verder helpen met mijn vragen.
klimaat: Wij willen ergens in de eerste helft 2012 deze reis maken. De verschillende klimaten afwegende dacht ik eerst aan de periode begin maart tot half april. Maar ik las dat je ook rekening moet houden met de paasvakantie. Aangezien die volgend jaar de eerste 2 weken van april valt denk ik nu aan half april tot eind mei. Is dit een geschikte periode of zie ik nog iets over het hoofd?
vluchten: Bij wie hebben jullie de intercontinale en binnenlandse vluchten geboekt? Ik las hier namelijk ook dat je korting kunt krijgen voor binnenlandse vluchten als je vliegt met Quantas of Maylasian Airlines. Iemand hier ervaring mee? Is dit inderdaad voordeliger?
vervoermiddel: Hoe zijn jullie tot de keuze gekomen om Adelaide-Melbourne met de auto te doen en Cairns-Brisbane met de camper? Waarom bijvoorbeeld niet Adelaide-Melbourne met de camper en Cairns-Brisbane met de auto?
Als je iets meer dagen zou hebben gehad, waar zou je die ingevuld hebben?
Dit werden toch meer vragen dan gedacht. Hopelijk willen jullie ze beantwoorden. Alvast bedankt!
Over vliegen binnen Australie kan ik je laten weten dat je het goedkoopst af bent met Jetstar of Virgin Blue dat zijn low budget maatschappijen. Klimaat april-mei is goed te doen het zal wel wat meer regenen omdat het dan herfst is. Temperatuur is rond de 15 a 20 graden ligt eraan waar je bent. Als je naar Queensland gaat of Darwin dan is het weer suptropisch wij hadden toen rond de 30 graden.
Leuk dat je ook plannen hebt om naar Australie te gaan. Wat mij betreft een absolute aanrader
Qua klimaat hebben wij ook lang getwijfeld. Uiteindelijk hebben we als compromis voor mei gekozen. Het regenseizoen in Queensland is dan voorbij maar het is nog niet echt winter in NSW/VIC. Maar goed, garantie van mooi krijg je nooit. In VIC was het bij ons namelijk best koud en in Queensland hebben we toch nog af en toe regen gehad. Ook in de Outback was het niet heel warm (geen t-shirtjes weer :)) maar op zich was dat niet erg omdat we daar actief bezig waren met wandelingen etc. Alles bij elkaar hebben we geen spijt van de periode die we gekozen hebben. Maar goed, je moet toch gewoon geluk hebben met het weer.
Wij hebben twee binnenlandse vluchten gedaan met Tiger, die zijn erg goedkoop. Ik las vorige week alleen wel in het nieuws dat er wat problemen zijn waardoor de toestellen momenteel aan de grond gehouden worden. Wij hebben echter totaal geen problemen gehad en het was een ideale manier om erg goedkoop te vliegen. 1 Vlucht hebben we met Quantas gedaan, was wel duurder maar de enige optie die in onze planning pastte. Het is echt de moeite om verschillende maatschappijen met elkaar te vergelijken want het kan je heel veel geld schelen! De internationale vlucht hebben wij met Maylasian gedaan maar ik weet verder niks van een korting op binnenlandse vluchten. (Zie verder over Tiger Airways deze topic.)
Wij hebben ervoor gekozen om de oostkust met een camper te doen omdat we dat een mooie route en periode vonden. Over het stuk Adelaide-Melbourne hebben we maar 4 dagen gedaan en dat vonden we wat kort voor een camper. Bovendien zijn er langs de oostkust ontzettend veel campings waardoor het ook heel makkelijk is om te kamperen.
Als we meer dagen hadden gehad, hadden we die waarschijnlijk gebruikt om te rusten. We hebben absoluut geen spijt van hoe we onze reis gedaan hebben maar soms was het erg pittig qua tempo. Een volgende keer zouden we wat meer rustdagen inbouwen, bijvoorbeeld in Byron Bay, Airlie Beach of ergens tijdens de GOR.
Ja, dat is altijd het “probleem”" met reizen naar Australia. Onze voorkeur voor het stuk Brisbane/Adelaide is februari en maart. Maar voor Brisbane/Darwin/Cairns is dat september/oktober. Blijft dus altijd keuzes maken. Binnenlandse vluchten hebben we alleen gemaakt van Melbourne naar Tasmania en Tasmania naar Sydney met resp. Jetstar en Virgin BLue. Prima allebei maar let wel op de bagage bepalingen. Voor de rest hebben we alles met de auto gedaan. Heb je al eens gedacht aan Tasmania? Erg mooi en prima te bezoeken in februari. Een soort combi rondreis met 2 weken Tasmania en 4 weken in het ZO kan prima.
Yeehaw