Leuk om te zien hoe de belevingen zo uit elkaar liggen. Het is ook net waar je van houdt natuurlijk. Maar ik ben hoe dan ook blij met al jullie tips!
Vanuit Cairns willen we sowieso een dag gaan snorkelen en ook naar Kuranda/het regenwoud. In Cairns zelf verwacht ik niet zo heel veel tijd te gaan doorbrengen.
Wat me overigens opvalt, is dat ik ergens weinig online informatie kan vinden over campings in Queensland. We willen met de camper van Cairns naar Brisbane en vinden het niet nodig om vooraf alle overnachtingen vast te leggen maar ik vind het wel interessant om een beetje te weten wat goede campings zijn, waar ik aan moet denken qua kosten etc. Is er iemand die hier misschien nog advies over heeft?
Dit is een hele grote in Australie http://www.big4.com.au/
Die hebben en zeg maar huisjes maar ook ligplekken voor campers enzo.
Wij hebben vaak bij hun gezeten in Tasmanie.
Wij vonden Brisbane ook leuk. City Cat ride, South Bank, Queen street, Mt Cootha Look Out (waar de afstandbediening van de auto niet werkt…) etc. Maar in 2 dagen hadden we het wel gezien. Zelfde voor Melbourne. Sydney zijn we alles bij elkaar wel 10 dagen geweest. Verveelt nooit. Adelaide voor de museums en de parken en voor The Oval (maar ik ben een cricketliefhebber) en de omgeving van Adelaide. Bv Clare en de southern Flinders. En KI en Fleurieu Pen. Wordt veel te vaak overgeslagen. Cairns zelf vonden we niet onaardig maar vooral de omgeving…
Yeehaw
Hmm, al een maand niet in mijn eigen topic geweest. De voorbereidingen waren even wat naar de achtergrond verschoven maar we zitten er weer middenin. Dit weekend realiseerde we ons dat we al over 7 weken gaan! :cheer: Het komt nu ineens wel heel dichtbij…
We hebben onze planning trouwens veranderd. We zijn flink aan het vergelijken geweest qua prijzen voor de binnenlandse vluchten en door de volgorde van onze reis iets aan te passen, hebben we flink bespaard. We doen nu Sydney, vliegen naar Alice Springs met daar een drie daagje georganiseerde tour, vliegen naar Adelaide, rijden naar Melbourne (over GOR en doen ook een dat Philip Island), vliegen naar Cairns en rijden vanuit daar met een camper naar Brisbane. De bestemmingen op zich blijven dus hetzelfde maar de volgorde is anders.
Ik ben nu veel in reisgidsen aan het lezen over de bestemming op zich en zie soms door de bomen het bos niet meer. Volgens die reisgidsen is namelijk alles leuk en tsja, wij hebben nou eenmaal niet de tijd om alles te doen en te zien Nou heb ik van Sydney volgens mij een redelijk beeld van de highlights maar wat mag ik volgens jullie zeker niet missen in Melbourne/Cairns/Brisbane?
Anders staan in de lonely planet gids ook bij iedere plaats wel een aantal campings op genomen incl telefoonnummers. Heb momenteel niet de laatste versie van de LP in huis. Dus kan niet controleren
Of probeer deze link eens http://www.goseeaustralia.com.au/. Is ook redelijk uitgebreid. Maar er zijn er veel meer, google maar eens op camping guide in Australia.
Ook heb ik aantal jaren geleden een campinggids gevonden bij de ANWB. Hierin was een groot aantal campings opgenomen. Ik heb die trouwens niet gekocht.
In Australie zelf is een boekwerk van ca 2-3 cm dik te koop (misschien ook wel bij de ANWB of een goede reisboekenwinkel), waarin alle campings en hun voorzieningen zijn opgenomen. Dit was niet goedkoop meen mij te herrineren iets van ca 70-80AU$. Kijk eens of je iets kan vinden op een Australische (web)Bookshop. Heb zelf kort gekeken maar nog niets gevonden. Als de naam of link mij nog te binnen schiet, zal ik hem nog toevoegen.
Met betrekking tot Melbourne:Ben al een paar keer in Melbourne geweest (mijn familie woont daar in de buurt). Helaas, van alle steden vindt ik dit inderdaad een van de mindere. Wel groot en ook best wel mooi, maar na een paar uur heb ik het daar wel gezien. Voor de rest is al veel geschreven. Dat ga ik niet nog eens overnieuw doen.
Nee, Melbourne is ook niet onze favoriete stad. Wel mooi allemaal en dat trammetje heeft ook wel wat maar geen Sydney. Hoe lang heb je tussen Adelaide en Melbourne?
Als ik moet kiezen tussen Sydney of Melbourne is de keuze rap gemaakt. Sydney is The Opera House en dan enkel zakenlui die niet rap genoeg van hun kantoor naar hun favo koffiebar kunnen gaan en daarbij niet nalaten je omver te lopen. Melbourne heeft schitterende musea, de suburbs bestaan vaak uit kunstenaarscommunity’s en hebben schitterende markten. Ook de stad zelf heeft zoveel betere restaurants dan Sydney en is zoveel vriendelijker. Sydney is Keulen, Melbourne is Parijs!!!
Ik wilde eerst reageren met “Ben je gek?” maar dat kan natuurlijk niet, ieder heeft zijn eigen mening. En eigenlijk is het prachtig om te zien hoe iedereen de dingen anders beleefd. Ikzelf vind Sydey juist zo ontzettend relaxt, zoals ik het in geen andere stad heb gevoeld.
Het is ook heel persoonlijk ik vind Melbourne geen bal aan en ook nog eens geen sfeer hebben. Ik vind Sydney ook geweldig en meer te doen dan Melbourne. Dat is dus heel persoonlijk gelukkig maar.
Vraag eens aan elke Australier (niet Melbourne of Sydney bewoner) of aan elke Nieuw Zeelander welke stad ze verkiezen! :teeth:
Tis gelijk kiezen tussen Auckland of Christchurch, again geef mij maar Christchurch, maar inderdaad ieder zijn eigen gevoel. Hangt er wellicht vanaf hoe lang je verblijft. Bleef in elke stad 2 maanden en Melbourne heeft een meer laid back gevoel. Perth is nog beter by the way!!!
Hier een ChCh fan maar niet nu na die aardbeving. Perth??? Nou we hebben vrienden in Perth en komen er toch regelmatig, maar om 6pm gaat het licht daar uit en is de City een spookhol. Kings Park blijft mooi natuurlijk…
Ja ik woon nu in Auckland en we zijn druk op zoek naar een huis in de Northshore van Auckland. We zijn hier nu 3 weken wonen tijdelijk in een appartementje in het centrum.
Een paar berichten geleden had ik geschreven dat ik nog iets zou posten over Campinggidsen.
De RAVC geeft de “RAVC Tourist Parc Guide” uit. Hierin staan alle Campings in Oz opgenomen inclusief hun voorzieningen. Zowel de betalende als de vrije. Kost rond de AU$ 20,00 (in Australie tenminste).
BTW meest favoriete stad verkiezeing kunnen we beter een aparte sessie openen. Ik denk dat Sydney met afstand bovenaan staat en daarna mag wat mij betreft Perth op twee komen. is ook een geweldige leuke stad.
Super bedankt voor je camping tips! Die gids die je noemt, lijkt me erg handig! Die gaan we tijdens onze vakantie misschien maar eens aanschaffen!
Gisteren duurde het nog precies 6 weken voordat we vertrekken, wat vliegt de tijd toch! Aan de ene kant heb ik er super veel zin in, aan de andere kant vind ik het jammer dat het zo snel gaat want dat betekent ook dat we snel weer terug zijn!
Wat vliegt de tijd, over 2,5 week gaan we al! De kriebels beginnen nu toch ook wel echt te komen.
We zijn ons alvast een beetje aan het orienteren op hotels/hostels etc op de route Adelaide-Melbourne. We willen nog niks vastleggen zodat we ter plekke per dag kunnen beslissen hoever we rijden. Wel willen we alvast een lijstje meenemen van interessante plaatsen om te overnachten. Dus als er iemand nog tips heeft langs deze route, graag
Langs deze kustroute hebben we overnacht in Lorne, Port Campbell en Robe. Ik kan ze alle drie aanbevelen. Die kreeften in Robe waren geweldig (zowel kwa smaak als kwa omvang…). Port Campbell is ideaal om het mooiste gedeelte met de 12 apostles enz te bekijken en Lorne was een gezellig dorp.
Een erg druk programma zonder al te veel rust, maar ik denk dat het wel te doen is.
Philip Island is best een stuk rijden en of het nou zo heel bijzonder is…ik vond het niet zo. Zou ik denk ik wat extra tijd nemen voor de GOR en dan mogelijk via The Grampians naar Adelaide rijden.