Expat op Antillen

Wie kan mij aan meer informatie helpen.

Wij zijn ons aan het orienteren om voor een nederlandse werkgever voor 1 jaar te gaan werken en wonen op aruba of st maarten.

wij hebben drie kinderen in de leeftijd 1,5, 4, en 7 jaar.
Ik heb een heleboel vragen en ben opzoek naar mensen die dit avontuur in een zelfde soort samenstelling zijn aangegaan.

Vragen die ik heb zijn o.a.

Blijf je wel of niet in nederland ingeschreven of emigreer je voor deze periode en wat zijn de voor en nadelen hiervan?

Hoe zit het met basisonderwijs, heb je recht op vergoeding van schoolgeld zoals in nederland of betaal je zelf voor het onderwijs?

Zijn er meerdere nederlandstalige scholen dan de Schakel?

wat zijn geschikte plekken om te wonen met je kinderen en waar moet je absoluut niet zijn?

Wat doen de andere moeders zoal met hun kinderen na schooltijd (wat zijn eigenlijk de tijden?) vinden de kinderen elkaar na schooltijd ook om te spelen net zoals in nederland?

Welk eiland zou beter geschikt zijn, Aruba of st Maarten? en waarom?

Een heleboel vragen dus, alle antwoorden zijn welkom!

Hallo Timmer - Ik heb geen antwoorden voor je, maar ik loop al een tijdje met dezelfde gedachten rond. Vraag me af hoever jullie zijn en wat de huidige ervaringen zijn. Grt, Jan

Beste lezers,

Qualitivity is al meer dan 15 jaar actief in de bemiddeling van personeel naar de Antillen en Aruba.

Tegenwoordig in een ander jasje, maar zijn we nog steeds de grootste op het gebied van personeelsbemiddeling naar de eilanden.

Ik nodig iedereen van harte uit om onze maandelijkse informatieavonden te bezoeken om daar antwoorden te krijgen op je vragen.

Eric Bakker

Ik begrijp dat je al een baan hebt, dus dat is geen issue meer?
De keuze tussen Sint Maarten en Aruba is wat mij betreft heel gemakkelijk: Aruba dus. Sint Maarten vind ik erg crimineel, duur en behoorlijk vervuild, om niet te spreken over toch de jaarlijkse risico’s van orkanen. Aruba is vriendelijk, veel minder crimineel, relatief schoon en met een stabiel politiek/sociaal klimaat.
Maar weet wel waar je aan begint voor maar een jaar, een complete volksverhuizing met 4 kinderen. Je moet het natuurlijk zelf weten, maar onze ervaring is dat je minstens drie jaar nodig hebt om echt te wennen en in te burgeren. Het is niet voor niets dat de meeste expats (marine bijv.) driejaars contracten krijgen.
De Schakel is de enige particuliere NL school, redelijk goed, hoewel tegenwoordig er wel wat vraagtekens bij gesteld worden en erg duur met schoolgeld boven 10.000 afl. per jaar per kind. Er zijn andere scholen die min of meer goed onderwijs geven op Aruba zoals Washington en Mon Plaisir, maar houd rekening met lange wachtlijsten en een streng aannamebeleid. Mon Plaisir bijv. neemt in beginsel alleen protestante kinderen aan met een doopbewijs. Pas als er na aanname van hen nog plaats is kunnen ook andere kinderen eventueel worden toegelaten. Washington is momenteel zo’n beetje de beste school en heeft alleen al daarom een lange wachtlijst. Scholen zijn vroeg uit, ik dacht 1 uur al en beginnen ook vroeger dan in NL. Houd er rekening mee dat het niveau van het onderwijs echt minder hoog is dan in NL. Als je terugkeert kan het zijn dat je kind een achterstand heeft opgelopen. Vooral het onderwijs in de NL taal is in het algemeen slecht. Moeilijk ook als een leraar of lerares zelf al niet goed NL spreekt.
Je kunt niet in Nederland ingeschreven blijven. Sowieso mag je maar legaal 180 dagen op het eiland verblijven per kalenderjaar, waarna je weer moet vertrekken. In die periode mag je niet werken. Je zult dus uit moeten schrijven uit Nederland en na een jaar je weer opnieuw inschrijven. Je zult altijd een werkvergunning moeten aanvragen, samen met je werkgever. Dat kan pas als je de vacature ook bij DPL op Aruba hebt aangemeld, die vervolgens de vacature toetst aan de arbeidsmarkt. Het is verplicht de vacature eerst voor te leggen aan Arubaanse kandidaten en pas als blijkt dat deze niet te vinden zijn, mag een niet Arubaan geworven worden. Je zou wel als bijv. consultant een poosje namens het Nederlandse bedrijf hier kunnen werken, maar op die basis zou ik al absoluut niet een emigratie van het hele gezin in gang zetten, het is immers maar voor een korte periode, je mag tenslotte niet langer dan 180 dagen blijven. Het aanvragen en afwikkelen van een vergunning duurt al snel een half jaar en daarvoor heb je de medewerking van je werkgever nodig, die moet immers garant staan voor jouw inkomen, zodat jij en jouw gezin niet ten laste komen van overheidsvoorzieningen.
De meest populaire plekken op Aruba voor expats zijn Noord, Palm Beach, Westpunt en alle wijken daartussen. Inderdaad spelen kinderen samen na schooltijd, tenminste als ze bij elkaar in de buurt wonen, zoals dat in NL ook gaat en verder gaan ze naar de gangbare dingen zoals sportclubjes of balletlessen enz. De meeste moeders werken hier, om het gezinsinkomen wat op te krikken, maar dat zal voor jullie niet haalbaar zijn, ze moet immers dan haar eigen werkvergunning aanvragen en daarvoor een werkgever zoeken enz. enz.
Tja verder heb je natuurlijk het strand wat een continu bron van plezier vormt. We hebben niet voor niets de mooiste stranden van de wereld (vinden we althans zelf)
Heb je nog meer vragen, laat gerust even weten. Groeten uit een warm Aruba