De kans bestaat dat wij deze zomer voor een periode van 3-5 jaar verhuizen naar Sorocaba, Brazilië. Mijn man werkt voor een internationaal bedrijf en wordt mogelijk uitgezonden als expat. Graag zouden we, voor we een beslissing moeten nemen, zoveel mogelijk informatie ontvangen over wonen en werken in Brazilië in het algemeen en indien mogelijk over Sorocaba in het bijzonder. Kan iemand ons vertellen hoe het is om te wonen in een beveiligde wijk? En hoe veilig/onveilig is het? We zijn natuurlijk buitenlanders en "dus’’ rijk. Je hoort vaak negatieve berichten over o.a. overvallen, berovingen en nog erger, is het echt zo erg en heb je veel beveiliging nodig of valt het allemaal wel mee? Wij hebben twee dochtertjes van bijna 3 en 1 jaar oud, en zijn dus ook zeer geïnteresseerd in het ‘‘leven met kinderen’’. En we willen ook graag wat weten over het schoolsysteem. Kortom: alle informatie (positief én negatief) is van harte welkom!
Wij hebben in Sorocaba een appartement gehad en mijn vrouw heeft daar zo’n 5 jaar gewoond. Het is een goed verzorgde stad met goede wegen, veel winkels waaronder de Carrefour die alles heeft en diverse mooie shoppings. Sorocaba is een stad met een groot aandeel middenklasse families en relatief weinig armen omdat het een stad is met veel industrie en werkgelegenheid. Een van de betere steden in de staat São Paulo. Een prima stad om te wonen. Dicht bij Sorocaba heb je enorm veel natuur en heuvel landschappen, erg mooi om te bezoeken.
Veiligheid is in mijn ogen niet veel anders dan in Europa. Overal vinden er inbraken en berovingen plaats. In mijn wijk in Eindhoven hadden we regelmatig inbraken, dat komt hier ook voor. De meeste huizen hebben cerca electrica (schrikdraad) ter preventie, vooral voor insluipingen (snelle inbraken). Zoals het in Nederland gewoon is een goed slot op de deur te monteren en dievenklauwen te plaatsen heb je hier cerca electrica en een alarm in huis. Een beveiligde wijk of condominium geeft een stuk meer veiligheid voor m.n. de kleine criminaliteit. We hebben een appartement met een beveiligingsmedewerker bij de ingang (soort condominium).
Persoonlijk heb ik me niet onveilig gevoeld hier in Itanhaém, ondanks dat er tot twee keer toe een laptop is gestolen in ons huis, gelukkig zonder vernielingen. Sindsdien hebben we wel schrikdraad en een alarm die aangesloten is op een centrale. Preventie is noodzakelijk omdat er altijd wel dieven op de loer liggen, meestal druggebruikers.
Kinderen worden vrijwel altijd naar school gebracht om risico’s te verminderen. Preventie is aan te raden, zeker omdat je een “rijke” buitenlander bent. De agressie op straat is, naar mijn ervaring, veel minder dan in Nederland. Ik zie nooit mensen vechten, schreeuwen of schelden. Wat dat betreft is het een stuk geciviliseerder. Kinderen zijn hier een deel van de cultuur en erg belangrijk, er is veel aandacht en ruimte voor ze. Wil je wat meer weten dan staat hier de nodige info, ook over veiligheid: http://www.portugeescursus.nl/Emigratie%20tips.pdf