Excursies (Titicaca, M.Picchu, Colca, jungle) internet boeken of ter plaatse??

Hallo! Ik ga va. jan. 2009 4 maanden reizen in Z.Amerika en ben benieuwd of ik excursies (denk aan Titicaca, Macchu Picchu, Colca Canyon, jungle) nu al moet boeken via internet, of het beter gewoon ter plaatse kan regelen.
Zitten zulke dingen snel vol en zo?
elfi

Hai Elfi,

Je kan die excursies het beste gewoon ter plaatse boeken! Het zit eigenlijk nooit vol, vooral Titcaca, colca en jungle niet. Ik ben afgelopen zomer 2,5 maand door Z-Amerika gereisd en had van te voren een tour naar Machu Picchu geboekt omdat mensen hadden gewaarschuwd dat het anders vol zou zitten. Dat is echt onzin! Het waren mensen van reisbureaus die dat zeiden, logisch, maar toen ik daar was waren overal nog excursies te boeken. Er zitten overal echt heel veel bureautjes die bijna dezelfde tours aanbieden. Het beste kan je langs een paar gaan en even met elkaar vergelijken, maar overal is er echt nog genoeg plaats. Voor alle vier de excursies die je noemt! Ik heb Titicaca een dag van te voren geregeld bijvoorbeeld en colca ook. Jungle misschien 3 dagen eerder, maar alles was dus nog mogelijk.
Heel veel plezier, het is super!

Wanda

Hee Wanda, hartstikke bedankt! Dat scheelt een boel gedoe :slight_smile:
Elfi

Gewoon ter plaatse boeken. Je kan meestal gewoon de volgende dag al op pad (of soms dezelfde middag). De meeste van die bureautjes hebben niet eens websites. En degene die dat wel hebben, zijn dan waarschijnlijk ook een stuk duurder en worden bijvoorbeeld gerund door buitenlanders.

Als je de Inca Trail naar Machu Picchu wilt lopen (dus die wandeltocht van 4 dagen) schijn je wel een permit te moeten kopen en die raken wel maanden van tevoren uitverkocht. Maar er zijn ook weer manieren om toch nog ter plaatse aan permits te komen, lees de Inca Trail / Machu Picchu FAQ thread op Lonely Planet.
Als je gewoon met de trein naar Machu Picchu gaat, is dat niet nodig. Maar ik geloof dat het wel handig is om minstens een paar dagen van tevoren te boeken want die raakt wel eens vol.

Ook hotels boek ik pas ter plaatse, zo kan ik ook beoordelen of ik de kamer wel leuk genoeg vind. Zo niet dan zoek ik nog even verder.
Een buskaartje koop ik meestal een dag van tevoren vooral omdat ik het prettig vind om nog de stoel te kunnen kiezen, en ook omdat veel bussen ontzettend vroeg in de ochtend vertrekken en ik wil dan niet nóg vroeger opstaan om op tijd een ticket te bemachtigen.
De infrastructuur is prima, vooral in de populaire gebieden (gringo trail, langs alle highlights van Peru) zijn enorm veel hotels, restaurants, tour operators en ook veel busmaatschappijen en heel veel ritten per dag van A naar B en C etc. Al gaat het natuurlijk wel op z’n Peruaans dus met af en toe lekke banden, blokkades door stakers, gevaarlijke chauffeurs, vertragingen, soms slechte wegen (maar meer en meer glad asfalt), slechte bussen, kippen in de bus, etc etc.

Als je pas ter plaatse boekt houd je ook veel meer vrijheid en flexibiliteit, met 4 maanden de tijd wil je dat wel neem ik aan. Dat als het ergens heel leuk is of je komt leuke mensen tegen, dat je dan kunt besluiten om gewoon wat langer te blijven of een tijdje met die mensen samen op te reizen, in plaats van dat je gebonden bent aan een tour in Lake Titicaca die je maanden van tevoren al via internet had geboekt.

¡Suerte! (je bent toch wel al Spaans aan het leren hoop ik? 4 maanden daar reizen zonder de taal te spreken is echt een gemis)
Cécile