Accomodaties en excursies vantevoren boeken?

Hallo allemaal,

Ik ben aan het kijken hoe we Peru het beste kunnen verkennen. Ik vraag me af of je behalve Machu Picchu veel moet reserveren, of kan je als je minder kieskeurig ben een tweetal dagen voor vertrek bellen of er plaats is in B&B/Hostel. Zijn tevens de meeste excursies eenvoudig een dag vantevoren te regelen, het liefst wil ik daar gewoon kijken waar we zin in hebben?

Excursies kun je ter plaatse gewoon boeken. Hotels meestal ook, al zul je misschien niet precies je hotel naar keuze kunnen boeken als je tot het laatst wacht (wat je al zegt: als je minder kieskeurig bent). In de meeste toeristische plaatsen is genoeg keuze, dus niet maar één fijn hotel per stad. Ik heb ook regelmatig advies van een taxichauffeur gevolgd; dan kom je vaak terecht bij gloednieuwe hotels die nog in geen enkele reisgids staan. Ja, de chauffeur krijgt dan commissie van het hotel, maar als hij tegelijkertijd een mooie kamerprijs voor mij weet te regelen en de kamer ziet er prima uit, waarom niet? Ik heb er wel goede ervaringen mee.
Maar wanneer ga je (en hoe lang)? In het hoogseizoen is het wellicht wat lastiger, en tijdens bijzondere feestdagen (die staan vermeld in je reisgids).

Bussen kun je ook kort van tevoren regelen, eventueel zelfs op de ochtend van vertrek zelf (dan kan het wel erg druk zijn met rijen), maar zelf vind ik het prettig om alvast een dag van tevoren een ticket te kopen en stoel te kiezen, zodat ik niet achter in de bus beland. Tijdens drukke periodes (bv. Semana Santa) zetten ze vaak wel extra bussen in, dus de kans dat je helemaal geen stoel meer kunt bemachtigen, is klein.

Kortom, behalve Machu Picchu kun je redelijk flexibel reizen in Peru!

Veel plezier!

“het liefst wil ik daar gewoon kijken waar we zin in hebben”. Niet iedereen heeft die instelling. Sommigen willen alles van te voren geregeld hebben. Maar als je die instelling wĂ©l hebt, dan is Peru een heel geschikt land om te bereizen. Je vindt altijd wel wat. Voor wat betreft hostels kijken sommige reizigers terwijl ze op reis zijn op bijvoorbeeld hostelbookers en boeken één of twee dagen van te voren, soms slechts een paar uur van te voren. We hebben het wel eens meegemaakt dat ze in de ochtend arriveerden voordat we in de computer de reservering hadden gezien (die ze diezelfde ochtend hadden gemaakt).
Zou je op de luchthaven van Lima aankomen en niet gelijk naar bijvoorbeeld Cuzco doorreizen, maar in Lima overnachten, dan geef ik je wel in overweging iets in Lima te reserveren. Tenminste als je niet aan Peruaanse / Zuid Amerikaanse gewoontes gewend bent, je nog niet behoorlijk Spaans spreekt en mogelijk vermoeid bent van de reis.
http://www.hostellima.nl/

Maar hoe zit het dan met tours in het Manu reservaat? Ik lees op de websites van de organisaties geadviseerd door mijn rough guide, dat er steeds fixed dates zijn, vaste vertrek dagen.
Louiseke

Tripje naar Manu kun je prima kort van tevoren regelen in Cusco. De vertrekdata worden bepaald door het aantal reserveringen. Buiten het regenseizoen om gaan er volgens mij iedere dag wel een paar busjes die kant op. Als je van tevoren via internet gaat reserveren betaal je waarschijnlijk helemaal de hoofdprijs. Het is al een behoorlijk uitgemolken tripje, want nergens in Zuid Amerika zijn de Amazonetrips zo duur als naar Manu. Het is wel mooi hoor, dat zeker, maar betaal er niet te veel voor (dus informeer je goed).

1 like

Voordat mijn vriend en ik naar Peru gingen was ik eerlijk gezegd een beetje bang dat ‘daar regelen fout af kon lopen’ maar we hebben geen 1 keer een slechte ervaring gehad
In Peru kun je alles goed van tevoren regelen,

Nou dan, das goed om te horen! Thx x

veel hangt natuurlijk af welke periode van het jaar, je naar peru komt. In laagseizoen is alles ter plaatse mogelijk, maar juli, aug, sept zou ik toch dingen vooraf vastleggen, wil je niet elke keer 2 a 3 hostals gaan bezoeken, of er plaats is. Ook als je machu picchu en vooral wayna picchu wil doen moet dit ruim vooraf geregeld worden. Heb je voldoende tijd en kan je bij eventueel volzet een extra dag of dagen wachten of ga je voor lange tijd op reis, dan raad ik aan te wachten om alles ter plaatse te regelen. Maar heb je beperkte dagen en wil je niet veel tijd besteden in het zoeken naar excursies, hotels, en bustickets zou ik een stuk vooraf regelen. Daar als je tijd ter plaatse beperkt is, besteed je die best aan bezoeken en niet aan zoeken ,

allright
 MP en trail is al geregeld and that’s it
 oh ja de binnenlands vlucht terug naar Lima, voor de terugreis.
En we zullen idd in juni / juli in Peru zijn.
We gaan wel vier weken en hebben dus wat tijd, denk ik!
Op goed geluk dan!
greets Louiseke