Boekingen:

Is it possible one can only book the trip to Machu Picchu until december 2013. We want to book on a date in june 2014 but from january 2014 it all says availability 0.
It it possible you can only book 2 months ahead?
Greeting Liesbeth.

Nee, je kan meer dan twee maanden van te voren boeken.

…maar ze zijn gewoon nog niet op stoom met hun website voor 2014. Peruanen hebben zo hun eigen ideeën over de toekomst, die wat anders zijn dan de onze. Gewoon regelmatig even kijken of er al wat leven in komt. Kan nog wel even duren. Voor juni 2014 ben je ruiuiuimschoots op tijd.
http://www.hostellima.nl/

Dank u voor de reactie. Effe voor alle duidelijkheid… Wij zijn van plan om te wandelen van Ollantaytambo naar Aques Calientes. Daar te overnachten en 's morgensvroeg naar MP te gaan. Wij zouden dit gewoon allemaal zelf regelen en de tickets op voorhand boeken. De tickets zijn te boeken via de voorgaande site maar kan enkel met VISA. Ik heb ergens gelezen dat ze de VISA-kaart aan de ingangen ook checken. Het is zo dat wij geen VISA hebben en deze van iemand die we kennen. Kan dit voor problemen zorgen?

Dat weet ik niet. Maar als het je lukt om met de visa kaart van een ander jullie toegangsbewijzen op jullie naam te kopen, dan zou er verder geen probleem moeten zijn. In ieder geval zou ik een fotokopie van de gebruikte credit card meenemen. Dan heb je bij de ingang iets om over te praten. Dat wil nog wel eens helpen in Peru waar het niet altijd even duidelijk is waarom ze bepaalde dingen wel of niet doen.
Het is inderdaad zo dat VISA erg populair is in Peru en kennelijk voor die website de enige is die werkt.

Hoi Liesbeth,

Je kunt inderdaad meer dan 2 maanden van te voren boeken maar wellicht waren hun 2014 prijzen nog biet beschikbaar, zoals Herman zegt gewoon blijven kijken op hun site, Peruanen zijn de snelste niet. Nu heb ik begrepen dat er problemen zijn met deze site, zelfs als je een Visa kaart hebt, wil het vaak niet lukken. Echter in juni moet het geen probleem zijn om een dag van te voren (of enkele dagen van te voren) ter plekke een Entree in Cusco te kopen.

Wat betreft het wandelen van Ollantaytambo naar Aguas Calientes heb ik wel mijn bedenkingen aangezien dat ten eerste niet is toegestaan. Er schijnt gecontroleerd te worden bij km 88 en 104 en ze sturen je gewoon terug….Het zou zonde zijn als ze jullie na zo lang wandelen terugsturen en ten tweede zou het best gevaarlijk kunnen zijn aangezien je toch door enkele tunnels zou moeten lopen. Indien jullie het toch gaan proberen hoor ik nadien graag hoe het is afgelopen :wink:

Indien je wilt besparen en geen problemen hebt met wat avontuur en wat wandelen dan is er wel een alternatieve route waarbij je het laatste deel ook langs het spoor loopt maar dat is de route Santa Maria - Santa Teresa. Wellicht zou je hier eens op kunnen Googlen.

Veel succes,

www.cuscoperu.nl

CuscoPeru schrijft: “Nu heb ik begrepen dat er problemen zijn met deze site, zelfs als je een Visa kaart hebt, wil het vaak niet lukken”. Inderdaad was dat zo en mogelijk is dat nog steeds zo. Maar, als dat nog zo is, bedenk dan dat men de ervaring heeft dat betalen met een Visa kaart via de spaanstalige site wél kan lukken, ook als het via de engelse site niet gaat. Er zijn er zelfs die het reserveringsproces met de engelstalige site beginnen en overschakelen naar de spaanstalige site als ze tot de betaling overgaan.

Wat betreft de route Santa María - Santa Teresa, het volgende is ooit door een twee belgen op internet geplaatst (er zullen uiteraard variaties zijn):
07:00 bus uit Cusco (Santiago terminal) naar Santa María, 15 soles pp, 5 tot 6 uur.
Collectivo van Santa María naar Santa Teresa, 30 soles voor de auto (4 personen), ongeveer een uur.
Combi van Santa María naar Hidroeléctrica installatie, 3 soles pp, half uur.
Lopen van Hidroeléctrica naar Aguascalientes, ongeveer 2½ uur, aankomst tussen 17:00 en 18:00.

De entrees voor Machu Picchu voor 2014 zijn inmiddels te koop op de website.

GrDonny
Proyecto Peru

Hoe zijn de ervaringen met beschikbaarheid?

Ik lees op Tripadvisor dat in het hoogseizoen (mei tot september) MP al vaak een week of meer van tevoren is volgeboekt.
Half mei ben ik in Cusco. Waarschijnlijk de eerste paar dagen wennen aan de hoogte.
Als ik bij aankomst iets boek richting MP, kan ik dan een paar dagen later ook daadwerkelijk daar terecht?
De klassieke Inca Trail hakt te veel in mijn budget, dus het wordt of bus/trein en dan lopen naar MP of de Inca Jungle Trail.

Moet ik dit al weken van tevoren vanuit NL boeken of kan het toch ter plekke in Cusco?

De beschikbaarheid van tickets van MP in die periode is nu nog bijna op alle dagen maximaal (op de site van MP).

Mei is nog niet echt het hoogseizoen, nog maar het begin. Je kunt gewoon naar Cusco reizen zonder iets van te voren te boeken. Boek daar voor een paar dagen later. Er zijn in Cusco en omgeving genoeg andere dingen te doen in die paar dagen. De ervaring is dat alleen de klassieke Inca Trail (die je toch al niet gaat doen) en de beklimming van Huayna Picchu (gelegen op het Machu Picchu terrein) volledig volgeboekt kunnen zijn. Verder is in Cusco alles nog wel te regelen, ook treks als je daarin geinteresseerd bent.
Om vanuit Cusco naar Machu Picchu te gaan noem ik nog de volgende geld besparende optie, die de laatste jaren steeds meer in zwang is geraakt. Een Belg, Jort, heeft eens ongeveer het volgende op internet gezet. Inmiddels zullen de prijzen wel veranderd zijn en er zullen ook wel wat variaties zijn ontstaan.
(Ik zie nu dat ik deze optie hierboven ook al genoemd heb) .
07:00 bus van Cusco (Santiago terminal) naar Santa María, 15 soles, 5 a 6 uur.
Collectivo van Santa María naar Santa Teresa, 30 soles voor de auto, te verdelen over de passagiers, 1 uur.
Combi van Santa Teresa naar Hydro Electrica installatie, 3 soles, half uur.
Langs de spoorlijn lopen naar Aguas Calientes, ruim 2 uur. Aankomst in Aguas Calientes omstreeks 17:30.

Thanks again Hein!

Ik wil tijdens de reis de meeste dagen aan Cusco en omgeving spenderen.
In het slechtste geval, als MP pas een 5/6 dagen later toegankelijk is, reis ik door naar Tambopata. Dan volgt MP daarna.

Ik heb in eerdere posts de optie gezien met de looproute langs het spoor. Lijkt me op zich de moeite waard.
Echter reis ik alleen en weet ik dus niet zeker of er in Cusco nog andere reizigers ook deze optie kiezen.
De Inca Jungle tour vind ik een mooi alternatief, want alle opties (trekking, toegang MP en bus/trein) zit in zo’n pakket voor 200 tot 250 euro. Zelf de Expedition treinreis (heen en terug), toegang MP en overig vervoer regelen, zit ook op zo’n bedrag.

Even een totaal andere vraag eigenlijk:
Ik reis met een grote rugzak/backpack (bagage) en een klein dagrugzakje (belangrijke spullen). Waar laten de meeste reizigers deze tijdens excursies? Zoals bijvoorbeeld de boottocht bij Paracas, trektocht Colca Canyon en de tour naar MP.
Ik heb een grote rugzak/backpack van 65L. Lees her en der (ook bij Tripadvisor en LP) dat de meeste backpackers met een 30L tot 40L rugzak reizen. Wat zijn hier de ervaringen mee?

Hallo Mark. Echt waardevolle zaken (paspoort, pinpassen, papiergeld, enz) draag ik op het lijf en heb ik dus altijd bij me. De kleine rugzak neem ik ook altijd mee. Overal waar zo iets aan de orde is zijn er mensen die de grote rugzak (tegen betaling) in bewaring nemen en betrouwbaar zijn. Bijvoorbeeld bij het vertrekpunt van de boten in Paracas. In Cusco (en elders) kan dat in de hostels waar de mensen verblijven.
Over het volume van rugzakken kan ik niets zinnigs zeggen. Ik weet niet eens het volume van mijn grote rugzak. Soms is hij goed vol, soms niet.