alternatieve incatrail boeken

Liefste wereldwijzers,

Helaas weer zo’n topic, maar vind niets recents wat mijn vraag kan beantwoorden.
Mijn vriend en ikzelf sluiten eind mei-begin Juni in Peru bij mijn zus aan die op reis is door Zuid-Amerika.
We zouden graag een trail naar macchu picchu doen, de inca trail is al volzet dus op zoek naar alternatieven.
Mijn oog is gevallen op de Quarray trail, maar andere trails zijn ook nog n optie. Maar dus de grote vraag: boeken we dit vooraf via internet of gewoon ter plaatse in een travelagency, gelet op kostprijs en andere voor/nadelen. Iemand hier recente ervaringen mee?
We komen op 19 mei in Cusco aan en zouden dan op 21 of 22 mei aan de trail willen starten.

Alvast enorm bedankt voor het meedenken!

In mei zit je nog vóór het hoogseizoen en aangezien de Inca Trail toch al afvalt zie ik geen enkele reden om van te voren via internet te reserveren. Beperk je tot oriënteren en kom tot zaken als je er eenmaal bent. Tenzij je bij het oriënteren iets bijzonders zou tegenkomen.
http://www.hostellima.nl/

Dat lijk voor een Europeaan zo riskant :wink: Maar dan hebben we sowieso een correctere prijs? Mijn oog was eigelijk gevallen op SAM travel, geen idee of iemand daar ervaring mee heeft?

Hoi,

De meeste bureaus hebben dezelfde prijs, ongeacht of je nu vooraf boekt en ter plekke (wij uiteraard ook). Hoe komt het dan dat je zo´n hoge prijzen ziet op internet? Dat komt omdat die bureaus veel marge hebben en dus flink kunnen adverteren en optimaliseren waardoor ze hoog in google staan, mensen kunnen inhuren etc. waardoor je steeds die bureaus tegenkomt op internet. De kleinere lokale organisaties hebben geen goede website, zijn niet actief op forums etc. waardoor je ze niet makkelijk kan vinden op internet. Maar dat betekent niet persé dat de tour minder goed georganiseerd zou zijn. Daardoor is het dus lastig om de optimale prijs/kwaliteit te vinden.

Ik woon in Cusco en heb bijna alle trails en trekkings wel gedaan, maar de Quarray trail ken ik niet. Ik heb het opgezocht en het lijkt mij wel een leuke interessante tour zo rondom Ollantaytambo, want dat is een mooie omgeving. Alleen de prijs is behoorlijk aan de hoge kant als je het vergelijkt met alternatieven (zelfs de inca trail is goedkoper!) en het wordt mij niet duidelijk waarom.

Je kunt buiten het hoogseizoen alternatieve trekkings naar Machu Picchu nog ter plekke boeken. Er is wel een klein nadeeltje: wil je bij Machu Picchu ook Waynapicchu beklimmen of andere opties, dan is dat niet meer mogelijk want dat is altijd ruim vooraf al volgeboekt. Ook als je een bepaalde trein terug wilt (waardoor je niet midden in de nacht terugkomt in Cusco) dan heb je last-minute vaak weinig opties meer. Maar als dat je niet veel uitmaakt, boek dan gerust last-minute!

GrDonny
Proyecto Peru

Bedankt Donny, dat geeft weer wat extra stof tot nadenken.
Welke tocht zou je echt aanraden?

Ik vind zelf de Salkantay een mooie trek. Maar dit is ook een behoorlijk pittige trek, nog een stukje pittiger dan de Inca Trail. Je klimt op de 2e dag naar een hoogte van 4650 meter, op die hoogte zit je tot de uitlopers van gletchers, heel gaaf. En dan daal je af naar de uitlopers van de jungle. Veel hoogteverschil, maar dat maakt het qua diversiteit juist zo mooi, je komt alles tegen. Echt een natuurtrekking dus, niet zozeer cultuur want behalve Machu Picchu op het einde heb je niet onderweg al wat kleine ruines zoals op de inca trail of zoals ik ook las op die quarray trail. Maar ga je voor de natuur, dan moet je zeker naar de Salkantay kijken. Let wel op, omdat je al snel tot grote hoogte klimt moet je wel al een tijdje op hoogte zijn (Cusco, titicacameer, bolivia…) zodat je daar geen last van krijgt.

GrDonny
Proyecto Peru

Helaas zit dat laatste er niet echt in, we vliegen rechtstreeks van belgie naar Cuzco en reizen dan van daar verder, dus maar enkele daagjes acclimatiseren.
Kun je me vertellen bij welke touroperator je gekeken hebt waarbij de Quarry zo duur is? Bij Sam travel is t ongeveer even duur voor alle alternatieven?

1 like

Ik zag bij die Sam travel een prijs van $ 570 usd. Als je dat vergelijkt met alternatieve trekkings naar machu picchu als salkantay of inca jungle trek… die kosten bij de meeste agencies nog niet de helft. Ik snap niet waarom dat verschil er is, vandaar mijn opmerking daarover. Maar ik had bij diezelfde agency niet naar hun andere tours en trekkings gekeken en die zijn allemaal prijziger dan gemiddeld dus dat zal het wel zijn.

Als je geen tijd hebt om te acclimatiseren dan raad ik het inderdaad niet aan om de salkantay te doen. Ik zie wel dat bij die quarray trek je op de 2e dag naar een hoogte van 4457 meter gaat. Ook erg pittig! Als je die trek gaat doen raad ik wel aan een paar hoogtepilletjes mee te nemen, die kan je in Cusco gewoon bij de drogist kopen en die vind je overal in de stad. Die pilletjes kan je gewoon preventief innemen, zijn een soort aangepaste aspirientjes.

GrDonny
Proyecto Peru

Oei kun je me dan suggesties geven voor andere agency’s? Ik vind alleen prijzen rond die range :nadenken:
Die pilletjes klinken goed, onder welke naam vinden we ze dan in Cusco in de drogist?

Suggesties voor agencies vind ik lastig. Wij verkopen zelf ook tours en die zijn goed geprijsd en goed georganiseerd, maar ik ben natuurlijk niet helemaal onpartijdig daarin :slight_smile: Als je een agency vindt die in ieder geval al wat langer bestaat en ergens in een reisgids vermeldt staat dan is het over het algemeen wel prima. Het is echt niet zo dat je zomaar ergens opgelicht wordt ofzo, dat zijn hele uitzonderlijke verhalen. En de trails/trekkings van de verschillende agencies zijn uiteindelijk op wat details na precies hetzelfde. Je loopt dezelfde route, slaapt in dezelfde soort tenten op dezelfde campeerterreintjes, zit in dezelfde trein terug uit Machu Picchu etc. Is je budget niet superruim, let dan vooral op de prijs, want de kwaliteit verschilt niet zoveel.

De pilletjes voor de hoogte heten ¨Sorojchi pills¨. Je ziet het vanzelf want alle drogisterijen in het centrum verkopen die. Op de dag dat je de hoogte in gaat begin je met innemen (hoeft niet al een dag vooraf ofzo) en je neemt er dan eentje in elke 8 uur. Kan je gerust een aantal dagen doen. Het zijn grotendeels aspirines met nog wat extra zodat je bloed iets verdund wordt en makkelijker/sneller rondgaat en daarmee de zuurstof beter transporteert want het probleem is op hoogte dat je minder zuurstof hebt/opneemt.

GrDonny
Proyecto Peru

Begrijp ik het goed dat het boeken ter plaatse veel geld kan besparen ten opzichte van de prijzen die overal online staan? Wij willen het liefst op eigen houtje rondreizen, maar als we wat prijzen online bekijken, dan kunnen we nog beter de reis laten organiseren. Echter ligt een georganiseerde toer boven budget en hadden we het idee dat we geld zouden kunnen besparen als we zelf ter plaatse zouden boeken. Graag horen we meer!

Hoi Kelly,

Dit valt te zien, online vind je soms verschrikkelijk hoge prijzen (tot soms zelfs 1000 euro voor dezelfde route en daarom niet beter).
Wachten tot je daar bent om te boeken is ook weer riskant, soms is de Inca Trail tot 6 maanden op voorhand al volgeboekt.

Samen met mijn Peruaanse vriend hebben we een reisbureau’tje online in Cusco, wij bieden bijvoorbeeld de Inca Trail aan aan 410 USD, een zeer redelijke prijs en niet duurder dan dat je die ter plaatse kan kopen. Mail gerust als je graag meer info ontvangt.

Veel plezier alvast!

Valérie

Bedankt Valérie,

de Inca trail willen we sowieso niet lopen, maar we willen graag de vrijheid om ter plekke te beslissen wat we gaan doen en hoe lang we ergens blijven. De prijzen op internet zijn erg hoog, vandaar de vraag of het ter plekke goedkoper is om zaken te regelen. Ik zie op jullie website echter helemaal geen prijzen staan, klopt dat? 410 USD is inderdaad wel goedkoper dan de meeste prijzen die wij hebben gezien voor bijvoorbeeld de Salkantay trail.
Volgens mij is eind oktober, begin november ook niet echt hoogseizoen meer, waardoor het makkelijker is om ter plekke zaken te regelen?

Eind oktober, begin november is zeker geen hoogseizoen. Je kunt alles ter plekke regelen als je maar flexibel bent en bereid bent een paar dagen te wachten, als dat nodig blijkt. En niet de wens hebt om de Inca Trail te lopen of Huayna Picchu te beklimmen. Peru is heel geschikt om naar bevind van zaken te bereizen, zoals jullie kennelijk willen. Maar er zijn nu eenmaal ook mensen die graag alles van te voren regelen.
http://www.hostellima.nl

1 like

Hoi Kelly,

De Salkantay is vrijwel altijd goedkoper dan de Inca Trail. De klassieke Inca Trail is populairder vandaar dat die duurder is.
Ik stuur je een privé-berichtje met meer informatie over onze aanbiedingen.

Oktober - november is inderdaad geen hoogseizoen dus dan moet dat normaal wel lukken om ter plaatse te boeken.

1 like