Mjjn vriend en ik gaan in juli naar Peru om daar voor een maand rond te reizen. We willen natuurlijk ook naar de Machu Picchu. We hoeven niet de inca trail te lopen maar wel graag een verkorte of alternatieve tour. Op het internet zie ik hoge prijzen voorbij komen voor deze altnernatieven routes (zo rond de 300-400 eurp p.p) Heeft iemand hier ervaringen mee? En hebben jullie deze tours van te voren geboekt of gewoon in Peru zelf? Ik twijfel namelijk heel erg of ik de tickets nu wel of niet van te voren moet boeken aangezien we wel in het hoogseizoen zitten…
Hierbij enkele opmerkingen omtrent jouw vraag / vragen. Ondanks het feit dat wij een reisbureau zijn gevestigd in Peru, zal ik proberen zo objectief mogelijk te blijven
**
Van te voren boeken of niet?**
De enige trail waar je van te voren voor hoeft te boeken is de klassieke Inca Trail, bij de overige trails kun je in principe enkele dagen van te voren ter plekke een reisbureau binnenlopen en kijken of er beschikbaarheid is en zo ja wat de prijzen zijn en wat inbegrepen is en (vooral) wat niet. Ter plekke binnenlopen bij een organisatie heeft daardoor als voordeel dat je wellicht wel wat kunt afdingen op de prijs. Vooral in het hoogseizoen is van te voren boeken dus eigenlijk niet noodzakelijk want zelfs voor de Lares Trail zul je in deze periode wel een organisatie vinden die vertrek gegarandeerd hebben voor een bepaalde datum.
Van te voren boeken heeft wel als voordeel dat je ruim de tijd hebt om je op internet in te lezen omtrent een organisatie, zodat je zeker weet dat men doet wat men belooft en jouw Trek een schitterende ervaring wordt. Ter plekke binnenlopen bij een reisbureau met vertrek een dag / enkele dagen later betekent daarnaast ook dat de groepen behoorlijk groot zullen zijn omdat er niet voldoende tijd is om de Trek zelf als organisatie te organiseren. In dat geval wordt men meestal ingedeeld bij een concullega (samenwerkende organisatie) die al een groep met gegarandeerd vertrek voor een bepaalde datum bij elkaar hebben en reeds hebben georganiseerd.
Hoge prijzen?
Een van de goedkopere routes is de Salkantay Trail (4 of 5 dagen) en daarnaast de Inca Jungle Trail. De Lares Trail en Inca Trail (geen beschikbaarheid meer) zijn inderdaad een stuk duurder. De prijzen zijn de laatste jaren inderdaad redelijk fors gestegen maar dat betekent niet dat reisbureaus exorbitante bedragen rekenen voor een trek, sterker nog als je alles bij elkaar optelt dan is het duurder of haast even duur om op eigen gelegenheid een dagtocht naar Machu Picchu te maken…want inclusief;
de kosten voor de bus heen terug Cusco - Ollantaytambo,
een retourticket per trein Ollanta – Aguas Calientes,
de bus retour Aguas Calientes – Machu Picchu en
de toegang tot Machu Picchu,
dan zit je al aan bijna 200 dollar per persoon als je alles zelf ter plekke organiseert en dan heb je nog geen rondleiding gehad van een professionele gids.
Als je dan ook nog nagaat dat gedurende bijvoorbeeld de Inca Jungle Trail, 3 overnachtingen zijn inbegrepen en alle maaltijden dan vallen de totale kosten in mijn opinie behoorlijk mee want 3 overnachtingen in een hotelletje in Cusco en daarnaast 3 x lunch en 3 x avondeten doe je ook niet onder de 100 dollar p.p. dus in TOTAAL is de Inca Jungle trail of Salkantay Trail zelfs GOEDKOPER dan op eigen gelegenheid naar Machu Picchu en 3 vrije dagen in Cusco
Veel succes met de voorbereidingen van jullie reis!
CuscoPeru.NL
Die prijs is wel redelijk goed voor een Inca Trail, alternatieve trekkingen zijn wat goedkoper maar helaas is Machu Picchu een zeer toeristische bezienswaardigheid waardoor die prijzen altijd wel hoog oplopen. Je moet toch wel minstens 200 euro rekenen voor de goedkoopste trekking.
Zoals reeds gezegd kan je alternatieve trekkingen ter plaatse kopen, maar dit heeft inderdaad zijn voor en nadelen. Als je flexibel bent is dit geen probleem.
van Santa Maria neem je een busje naar Santa Teresa en breng je de nacht door
de volgende dag loop je van Santa Teresa langs de spoorlijn naar Aguas Calientes: een dag wandelen (ca. 20 km), maar een onvergetelijke ervaring. Zeker als er ook een trein langsrijdt en je een gratis lift krijgt van de politie
in Aguas Calientes geniet je van de warmwaterbronnen en ga je op tijd naar bed
de volgende ochtend bezoek je in alle vroegte Machu Picchu
's avonds neem je de trein terug naar Cusco
Precieze prijs kan ik je niet zeggen, maar het duurste is het ticket naar Machu Picchu zelf (en dat wil je toch al doen) en de treinrit terug. De rest is in feite praktisch gratis en vond ik een onvergetelijke ervaring.