Al lange tijd wil ik naar Australië toe. Op dit moment ben ik me aan het orienteren hoe en wat ik mijn reis wil gaan indelen. Omdat ik alleen ga en niet alleen in een 4x4 ga rijden, vroeg ik me af hoe het zit met het boeken
van excursies in Australie zelf. Iemand ervaringen hiermee ? En tips voor bureaus die dit organiseren?
Op elke plek waar je komt kun je excursies boeken. Je hoeft dat meestal niet lang van te voren te doen. De echt populaire plekken (Uluru, Whitsunday’s…geen idee waar je heen wilt) adverteren veel. Je komt hun advertenties overal tegen en kunt dan iets boeken. Dat gaat echt heel makkelijk. Ik zou hier in Nederland nog niets regelen (tenzij je maar een paar weken gaat en alles geregeld wilt hebben), maar lekker afwachten tot je daar zit. Echt waar: no worries!
Er zijn talloze organisaties en iedereen kan er wel een paar af- en aanraden. Het ligt vaak aan de groep en wat je er zelf van maakt en waar je van houdt. Je merkt daar snel genoeg wat je wilt. Geen probleem!
Helemaal eens met Francine.
Ik heb Frasier Island met de 4x4 gedaan en reisde toen ook alleen. In het hostel waar we verbleven werd door de organisatie een groepsindeling per auto gemaakt en de volgende dag gingen we op pad.
Ik ben in Oz bij Peter Pan, een speciaal reisbureau voor backpackers, binnengestapt en heb daar mijn activiteiten geboekt. Ik vond het fijn om wel een soort van overzicht vooraf te hebben, ook omdat ik de reistijden wat lastig inschatten vond, maar vanuit Nederland boeken is zeker niet nodig.
In iedere plaats zijn wel een of meer bureautjes waar je tours, maar ook overnachtingen kan regelen.
Vaak hebben die op gebied wel eens leuke aanbiedingen of kom je op een plaats waar je vooraf niet aan gedacht had.
Behalve de eerste overnachting en evt autohuur in Australie, regelen wij vooraf niets.
In ieder geval relax en geniet van je aanstaande reis en de voorbereiding darvan.
Ik heb 1,5 jaar geleden 2 maanden door Australie gereisd; ik hield me destijds ook bezig met dit soort dingen. Ik kan je vertellen, net zoals bovenstaande reacties, dat het boeken van tours/excursies erg makkelijk gaat. In ieder plaatsje zitten boekingsbureautjes, de 1 wat prijziger dan de ander, maar wat ik vaak deed was een tour boeken via het hostel waarin ik verbleef. Ik kon op m’n gemak alle brochures doorlezen en voor vragen werd ik direct geholpen aan de balie.
Wat betreft het reizen; ik heb gebruik gemaakt van de Greyhoundbussen. Soort van hop-on, hop off-bussen voor lange afstanden. Zou ik ook daar boeken, scheelt je alweer. Bureaus van Greyhound zijn te vinden in alle (toeristische) plaatsen; zie website Greyhound.
Wij willen onze oostkust trip (sept 2012) afsluiten in Cairns. Bezoek aan het Great Barrier Reef in combinatie met Palm Cove. Is het verstandig dit in NL al te boeken, bijvoorbeeld via australieonline (389 euro pp, 3 nachten) of kan dat ter plekke ook goed zelf?
De meeste reacties wijzen meer in de richting dat het prima daar kan, al vraag ik me af of dat in september met de drukte ook geldt.
Wij boekten onze tours bij: http://www.adventuretours.com.au/
Het waren groepen van ongeveer 10 personen internationaal gezelschap.
Overal hadden wij goede gidsen.Ook sliepen wij in tenten die deze maatschappij overal in Australie klaar heeft staan.s’Avonds werd wel gevraagd om mee te koken.Dit was echt heel gezellig.Een verslag van onze reis vinden jullie op onze website in de vorm van foto’s en video’s:
Wij zijn 28-31 augustus in Palm Cove geweest en hebben 1 dag gesnorkeld. Hotels hadden we allemaal al in Nederland geboekt, maar er was ook best nog wat vrij, ook in Palm Cove.
Het hangt er denk ik ook vanaf of je door de week of in het weekend in Palm Cove wilt overnachten. Het is ook een erg populaire plaats voor aussies voor weekends weg en trouwerijen.
Wij zaten in het Reef Retreat en het was echt perfect
Boottocht (snorkelen/duiken) hebben we 3 dagen eerder geboekt, in Australie, toen weervoorspellingen bekend waren. Zou dat wel daar doen om genoemde reden.
Wij gingen met Poseidon vanuit Port Douglas naar het Agincourt reef, dat is het verste punt van het barrier reef. Er gaan nog 2 organisaties heen, maar zou zeker aanraden om 1 vd 3 te nemen. Heb gelezen dat het verste punt het mooist is.
Wij vonden het inderdaad práchtig en een onvergetelijke ervaring!