Deze zomer reis ik, samen met een vriendin, drie weken door Mexico. Het lijkt ons erg leuk om tijdens deze reis ook een stukje Guatemala mee te pakken, maar we hebben gezien dat wij met onze huurauto niet de grens over mogen. Nu zitten wij erover te denken een 2- of 3-daagse excursie vanuit Palenque te boeken naar Guatemala. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Welke plaatsen kun je tijdens 2 of 3 dagen goed bezoeken en kun je deze excursie ter plaatse nog boeken? Iemand zelfs ervaring met een goede aanbieder misschien??
Ik ben afgelopen oktober vanuit San Cristobal naar Antigua gegaan. Vanuit daar ben ik wel doorgereist naar Belize.
Ik ben dus alleen in Antigua geweest, aan het stadje vond ik persoonlijk niet zo veel aan maar het was wel een geweldige ervaring om een werkende vulkaan te beklimmen (wandelen) Die exursies kun je gewoon daar zelf boeken. Als je smiddags gaat wandel je in het donker weer naar beneden waardoor je de lichtjes van Guatamala city mooi kan zien liggen.
Maar zoals ik al zei aan Guatemala vond ik niet zoveel aan verder, Mexico was veel leuker en had ik een fijner gevoel.
Ga je met de auto zelf door Mexico rijden?
Je kan ervoor kiezen om een dagje rond te lopen in Tikal. Heb zelf een georganiseerde rondreis gemaakt. Heb even een stukje uit de gids gekopieerd om je een indruk te geven:
De Usumacinta rivier vormt de natuurlijke grens tussen Guatemala en Mexico. U verlaat Guatemala langs deze rivier en dwars door de jungle. Bij aankomst in Palenque kunt u op eigen gelegenheid alvast de stad ontdekken of even relaxen in uw hotel. Overnachting in hotel Plaza Palenque. Ca 7 uur reistijd.
Mocht je Guatemala verlaten en Mexico ingaan en andersom. Zorg dan dat je al je stempels en documenten in orde hebt ! Ik heb bij dr grensovergang echt heel veel ellende gezien met hoge boete’s !
Mocht je naar Guatemala gaan controleer dan wel vene het reisadvies van het ministerie.
Volgens mij zag ik in Palenque een plek waar alle shuttlebusjes vertrekken. (in de hoofdstraat) Neem aan dat die ook richting Guatemala gaan.
Vanuit San cristobal weet ik het iig zeker. Daar gaan de shuttlebussen naar alle bekende plekken in Guatemala: Tikal, Antigua, Lago Atitlan. Lanquin etc. Het ligt er maar aan hoever je bereid bent te reizen, naar Antigua ben je toch wel 12 uur onderweg.