Ja, Berenmans, dat klopt, als je hier goulash bestelt krijg je een flinke pan met soep, die over het algemeen heerlijk is, maar erg veel en in de wat kleine restaurants erg vet.
Dat geldt ook voor de pörkölt dat is wat wij in NL goulash noemen. Je hebt pörkölt van rund, hert, varken en kalf, ook vaak vet, maar de smaak is heerlijk. a
Alles draait hier om de paprika en daarbij noemen ze alles een paprika, ook de pepers.
Ze staan bij veel mensen in de groentetuin (ik heb ook iets van 3 of 4 soorten gezaaid) om in september aan grote lange slingers te rijgen die op te hangen om te drogen en dan de verschillende soorten en smaken te vermalen tot poeder, die dan weer oa voor de pörkölt en goulash gebruikt wordt.
Ik heb nog een oud kookboek van Wannée uit 1910, van de Amsterdamse huishoudschool, de wellicht bekend. Ooit op een rommelmarkt gekocht voor 2 gulden ofzo. Mijn moeder had het ook en het is nog steeds een heerlijk kookboek voor de standaard recepten, ik kijk er nog regelmatig in. Het is helemaal kapot, maar dat mag de pret niet drukken.
Maar ja, de Aziatische keuken missen we hier wel hoor! Floor, mijn vriend, maakt graag saté met pindasaus op de BBQ. Onze gasten moeten er ook vaak aan geloven en de meeste Hongaren hier in het dorp lusten het ook, maar kenden het ook niet.
Maar echt Thais, Indonesisch, Chinees enzovoort, dat mis ik wel. Dat krijg je ook door het reizen. Je hebt al die smaken en kruiden, zo vreselijk lekker. ik heb standaard verse koriander in mijn kruidentuintje staan, om toch die muffe smaak te proeven, heerlijk!!!
Het is wel fijn om met de auto te reizen, Sopirla, dan heb je de vrijheid om te gaan en staan waar je wilt en kun je zelf bepalen hoe lang je ergens blijft. Het is wel een lange reis vanuit Belgie naar Roemenie, maar vast heel mooi!!! Wat een avontuur, heerlijk!
Ik houd erg van autoritten, je neemt mee wat je wilt en doet wat je wilt, je hebt een soort van eigen huisje bij je.
ik ga een beetje poetsen, we verwachten eind van de middag een jong Belgisch stel met een meisje van 6, het is altijd leuk om ook weer onze gasten te ontvangen en hierdoor ook weer nieuwe mensen te ontmoeten.
Lieve groet,
Sandra