Even voorstellen

Ja, Berenmans, dat klopt, als je hier goulash bestelt krijg je een flinke pan met soep, die over het algemeen heerlijk is, maar erg veel en in de wat kleine restaurants erg vet.
Dat geldt ook voor de pörkölt dat is wat wij in NL goulash noemen. Je hebt pörkölt van rund, hert, varken en kalf, ook vaak vet, maar de smaak is heerlijk. a

Alles draait hier om de paprika en daarbij noemen ze alles een paprika, ook de pepers.
Ze staan bij veel mensen in de groentetuin (ik heb ook iets van 3 of 4 soorten gezaaid) om in september aan grote lange slingers te rijgen die op te hangen om te drogen en dan de verschillende soorten en smaken te vermalen tot poeder, die dan weer oa voor de pörkölt en goulash gebruikt wordt.

Ik heb nog een oud kookboek van Wannée uit 1910, van de Amsterdamse huishoudschool, de wellicht bekend. Ooit op een rommelmarkt gekocht voor 2 gulden ofzo. Mijn moeder had het ook en het is nog steeds een heerlijk kookboek voor de standaard recepten, ik kijk er nog regelmatig in. Het is helemaal kapot, maar dat mag de pret niet drukken.
Maar ja, de Aziatische keuken missen we hier wel hoor! Floor, mijn vriend, maakt graag saté met pindasaus op de BBQ. Onze gasten moeten er ook vaak aan geloven en de meeste Hongaren hier in het dorp lusten het ook, maar kenden het ook niet.
Maar echt Thais, Indonesisch, Chinees enzovoort, dat mis ik wel. Dat krijg je ook door het reizen. Je hebt al die smaken en kruiden, zo vreselijk lekker. ik heb standaard verse koriander in mijn kruidentuintje staan, om toch die muffe smaak te proeven, heerlijk!!!

Het is wel fijn om met de auto te reizen, Sopirla, dan heb je de vrijheid om te gaan en staan waar je wilt en kun je zelf bepalen hoe lang je ergens blijft. Het is wel een lange reis vanuit Belgie naar Roemenie, maar vast heel mooi!!! Wat een avontuur, heerlijk!
Ik houd erg van autoritten, je neemt mee wat je wilt en doet wat je wilt, je hebt een soort van eigen huisje bij je.

ik ga een beetje poetsen, we verwachten eind van de middag een jong Belgisch stel met een meisje van 6, het is altijd leuk om ook weer onze gasten te ontvangen en hierdoor ook weer nieuwe mensen te ontmoeten.

Lieve groet,
Sandra

Lieve vrienden
Eten en reizen…juist hemel; meer moet men niet hebben !
Wat schrijft u Sandra, saté’s met pindasaus? Alleen daarvoor stoppen we bij u (grapje!); zeg a.u.b tegen uw vriend, dat ik kilo’s kan verorberen; we zijn 2 keer in Bali en ik kon niet stoppen met eten, maar dankzij hun manier van koken, ben ik niet dik geworden, zoals in Kreta (na 2 weken, had ik 8 kilo’s op mijn lijf verspreid !); daarom is Griekenland voor me een “gevaarlijk” land: eten en hun wijn drinken is “very dangerous” voor je lijn.
Onze reis van 2012 gaat zo: België, Duitsland, Tsjechië, Slovakije, Hongarije, Roemenië; retour: Roemenië, Hongarije (ik hoop dat we elkaar kunnen zien!), Duitsland en België.
Ik ga verder u met rust laten en ik ga terug naar mijn boek in een zonnige veranda.
Tot straks, misschien:kus: Sopirla

Hallo Lieve vrienden

Overigens Beremans heet volgens de gemeente André maar mijn Nickname is beer dus Beremans mag zeker en vast ook.

Juist dat bedoelde ik, want heeeeel vroeger had men in Hongarije geen paprika, die kwamen uit Italië tot een of andere gochemerd zijn paprikas liet verdrogen en het allemaal stof werd.
Hij veegde het bijeen en nam het op de volgende reis naar hongarije mee en gaf het cadeau aan zijn afnemer…Die wilde daarna alleen nog maar StofPaprika…
Dat recept wat ik heb is uit een bepaalde streek , en daar gebruikte men geen paprika en ook geen Tomaat, maar wel Paprika poeder en dan wat de Hongarennnoemen EdelSüs . en uiteraard varkensvlees maar vet is mijn Goulasg nooit…

ik ga nu lunchen
André

Beste André
Hoe zit het met uw vliegtuigticket? Hebt u iets kunnen “versieren”?
En…Smakelijk !
Ik ga een sigaretje roken en verder zien wat soldaat Sveijk nog allemaal heeft misdaan (och, arme !).:smoke:

Hallo Lieve Meisjes

Roken doe ik niet meer ben ik 25 jaar geleden mee gestopt.
Sweijk is wel een naam die bij mij een belletje doet rinkelen maar ik weet niet meer waar de klepel hangt…

Kookboeken van Wannee, ik heb er 3 , 9 de druk, 11 de druk en de laatste druk een jubileum uitgave.
Overigens spaar ik Beren en Kookboeken…van beiden heb ik er meer dan 400.

Als we nu gezelig mailadressen uitwisselen kunnen we ook fotos door mailen en recepten ik heb er 1000 den dus

En over reizen blijven we hier kleppen, misschien komt er nog een iemand bij…

Beary.

Lieve reisvriend
Ik rook sinds ik 13 jaar was en tot heden (49 jaar oud) en ik ben niet van plan om te stoppen.
Sveijk is de “geweldige” soldaat van Jaroslav Hasek; het is zo lol2
Ik moet wel toegeven dat ik geen keukenprinses ben; omdat ik eet 1 keer per dag, rondom 15 uur, 3-4 sandwiches en ik heb genoeg mee.
Wat foto’s betreft, mijn echtgenoot is 2 jaar geleden begonnen met “Facebook” waar hij foto’s “plakt” van onze vakanties: adres: http://www.facebook.com/smits.danny
http://home.scarlet.be/pics/
Als nog iemand bij komt…hoe meer hoe liever, zou ik zeggen.
Zeg, hoe zit het met uw vliegtuigticket?
Groetjes,
Sopirla

Beste Chinabeer
Ik heb een e-mail naar u gestuurd met onze privé e-mail.
Groetjes
Sopirla

Hallo, hallo,

Dit wordt wel een hele gezellige kwebbelbox, van reizen naar paprikapoeder, echt geweldig!!!

Als je zo van beren houdt, Beremans, heb je nog een uitstekende reden om naar hier te komen, in Pécs bevindt zich een Berenmuseum, -winkel, ziekenhuis. een super leuk klein en je raadt het al, stampvol winkeltje met een leuke spirituele vrouw, die overigens uitstekend Engels spreekt. Zij heeft dus ook wat met Beren!! Er zijn erbij die niet te koop zijn, maar ook die dat wel zijn en geheid zit ze met draad en naald “operaties” uit te voeren. Is heel leuk, ik heb nog wel een paar foto’s van toen we er met vrienden waren, hij kocht een beertje voor zijn kleinkind. Dus die komt eraan!
Wel leuk die recepten en ik vind het geweldig dat mensen koken zo leuk blijven vinden, ik ben natuurlijk nog een jonkie, maar ben het een beetje zat, elke dag koken… terwijl ik het altijd met veel plezier heb gedaan, mijn moeder kookte ook heerlijk en altijd iets bijzonders, nooit gekookte aardappels, gekookte bloemkool en een karbonaatje, blub… Wij kregen al vroeg nasi en rijsttafel, en mooie salades en aspicen. Maar ja, dit is niet de site van eetwijzer, dus kappen maar, ik krijg er honger van.

Zo Sopirla, een roker, nee, dat doe ik gelukkig ook niet meer. Ik ben altijd een zon en feestdagen roker geweest, toen ik Floor ontmoet heb die niet meer rookte ben ik er ook mee gestopt.
Hij moest er lachen toen ik vertelde dat je voor de saté met pindasaus wel een ommetje wilde maken, haha. hij is altijd zo trots dat iedereen het zo lekker vindt, en dat is het ook!!! We hebben ook al menig Belgje de pindasaus voorgezet. vorige week hadden we Fransen en die vonden het ook heerlijk. (en Fransen doen altijd zo ingewikkeld over eten…).

Ik ga jullie achter de schermen mailen, en jeetje, dit is verslavend, ik kom niet meer aan het gewone leven toe…

Dag leuke mensen!!

Lieve vrienden
Eten en kokerellen - spijtig genoeg voor mijn echtgenoot (maar hij is een begripvol mens) was/is/zal nooit mijn passie zijn. Als u leest mijn antwoord aan Chinabeer, per dag eet ik 3-4 sandwiches rondom 15 uur en dit is het. ‘s Morgens zonder koffies bestaan gewoonweg niet, met de lekkere sigaretten erbij. Maar als er iets lekker ontdek, dan eet ik wel, heel zeker. Ik heb gerekend wat kost ik per dag wat eten betreft: rond 2 euro. Het is toch niet veel, hé? Het is ook waar dat ik 54 kg weeg voor 1,74m; het gaat juist goed. Zonder eten kan ik leven, maar zonder koffie en sigaretten, het gaat niet.
Flensje, u hebt gelijk…het is geen leven meer…om de 5’ komen kijken als mijn vrienden geantwoord hebben; mijn man bekijkt me alsof hij twijfelt over mijn mentale gezondheid; ik heb hem gerust gesteld. Hij kent me toch…ik ben altijd een beetje “anders” geweest dan de massa en ik hou het graag zo.
Een ommetje maken voor saté’s? Het zou zonde zijn om langs te zoeven op een autostrade waar niets te zien is i.p.v. aardige mensen te ontmoeten met dezelfde liefde (reizen), lekker een glaasje drinken (dit is mijn bijdragen) en een halt houden voor de honderden km saaie autostrade.
I’m comin’>>>
Groetjes van een Sopirla

hallo lieve meisjes

Ik heb een paar passeis.
Ik kook niet alleen graag en veel maar ik verzin ook veel recepten.
Nu zijn dat niet altijd geheel nieuwe recepten maar ik zie iets en bekijk dat en ga dan aan het expirimenteren…Zo heb ik een een Pasta saus ontwikkeld die zelfs in Italië word gewaardeerd.
Maar daar ben ik twee jaar aan bezig geweest voor hij naar het zin was.
Ook met Aziatisch koken moet ik vaak mijn grijze cellen aan het werk zetten
want niet alles is hier te koop en vervangers is heel moeiljk uit te vogelen.
Als je bij voorbeeld een recept uit Indonesië maakt dan smaakt het met de opgegeven kruiden voor geen meter…Want…die recepten zijn vaak heel oud uit de tijd dat er nog geen koelkasten waren dus het vlees was niet zo heel erg goed meer maar door de kruiden werd dat verdoezeld.
Maar hier koop je goed vlees en dan die kruiden er bij …daaaaag smaak.
En die kruidenmixen van Conimex en zo die zitten vol met chemie en E nummers, die mag Conimex zelf op eten.Ik had een visvriend een oude Indonesier en als die wist er komen gasten bijvoorbeeld bij verjaardagen of zo…dab hig het vlees en de kip een aantal dagen daarvoor op zolder in een afgelsoten kisten de avond voor de gasten kwamen werde de Satés gesneden en in de marinade gezet enhet andere vlees bewerkt en ook vis zoals makreel in een hete suas…na afloop moest je altijd je vingers tellen…

Beertje

Hallo Chinabeer
Ik heb nog iets gevonden wat u reis naar China betreft.
www.airstop.be
Een retour naar Hanoi kost 620 euro; vertrek vanuit Brussel, periode:17.08 -31.12.2011; luchtvaartmaatschapij : LOT ( Polish Airlines)
U kunt zelf uw ticket kopen; het zal u goedkoop uitkomen. Een tussenpersoon moet altijd ook iets aan verdienen !
Kijk maar, het kost niets !
Succes en laat me iets weten :cheer:
Sopirla

Da’s een goede en dan me de fiets verder, ach Sopirlaatje, je laat ons Beertje toch niet zomaar los in Vietnam???
Hoeveel wijntjes al op??
kusje uit Hongarije!

Lieve vriendin
Ik zou mee gaan, hoor, maar hij gaat naar China en we, in 2013, naar Vietnam.
Wat zuipen betreft, drink ik al 1 week niet meer; niet dat een grote overwinning is, maar toch…zolang mijn lever niet klaagt, is alles ok. Dus, ik mag rijden 0,0 promille ,hé,hé,hé !!!
Kusjes van in de regen lopende
Sopirla:kus:

:cheer:

Hallo Lieve meisjes

Ik kan je vertellen dat ik vanavond een heerlijk stuk zalm had gebakken en voor haar twee schofilets ( Pladijs)…met gebakken aardapeltjes en doperwten en rode besjes toe…MMMMMMMM

Dan ga ik jullie nu even gek maken…

Dag 1 Amsterdam Beijing
Dag 2 Hotel Spring Garden vrije dag.
dag 3 als 2
dag 4 als 2 +3
dag 5 als de vorige dagen…
Dag 6 van Beijng nar Pingyao Softsleper trein. Hotel Roncheng
dag 7 pingyao Hotel zelfde n aam als Pingyao
dag 8 Pingyao
dag 9 Pingyao naar Chengdu Softsleper
dag 10 Chengdu
dag 11 Chengdu groeps excursie naar de Panda’s
dag 12Chengdu vrije dag
dag 13 Chengdu naar Dali Vliegtuig Hotel Jim’s Tibetan
dag 14 Dali vrij
dag 15 Dali vrij
dag 16 Dali naar kumming OV Bus gereserveerde plaats
van Kumming naar Yangshou vliegtuig Hotel Outside In
dag 17 Yangshou vrije dag
dag 18 yangshou hernieuwen vriendschap + boottocht 2/3 uur op river Li
dag 19 Yangshou vrij
dag 20 yangshou vrij
dag 21 Yangshou naar Sanjiang met Prive auto Hotel Dong Village.
dag 22 Sanjiang…De mooiste plek van China
dag 23 Sanjiang…
dag 24 Sanjiang…
dag 25 Sanjiang… naar Guilin Prive auto Guilin naar Shanghay nacht trein
Soft sleper.
Dag 26 Shanghay hotel Metropole
dag 27 Shanghay naar Suzhou trein Hotel Pingjiang Lodge
dag 28
dag 29
dag 30 Shanghay prive auto transfer per prive auto naar airport Shanghay
Shanghay -> Amsterdam.

Riemen vast there we go…:cheer::kus:
:

Lieve Beertje
WOW!!! LEKKER!!!
Hoe kan het dat uw programma plots klaar is?
En met welke vliegtuigmaatschapij vertrekt u ?
Ongelofelijk !!
Ik kan bijna niet meer wachten, geef me wat meer details, a.u.b.!:wereld:

Nou, nou Beertje, dat is wel heel gaaf!!! Overigens de zalm en scholfilets ook wel, hahaha.

Lekker slapen :slapen: en droom maar alvast van je mooie reis.
Groetjes,
Sandra

Met welke vliegmeneer ik vlieg weet ik nog niet…maar het hele land arangament kost me maar iets meer dan € 1150,- de KLM vraagt € 848,-
dus zit ik nog onder mijn budget…

En die zalm was heerlijk, just sec gebakken in wat vloeibare boter en de scholfillets met een beetje viskruiden voor Miep want die vind Zalm niet lekker. meer.

Ik speel nog wat spelletjes en dan slapen.

:kus: Beertje

Goedemorgen dame, heer en eventueel andere lezers!
Hoe staat de zondag ervoor? Heeft Beremans lekker gedroomd van zijn prachtige reis naar China, ik verheug me nu al op een uitgebreid verslag!!

Trouwens Beertje heb je al op het Chinaforum gekeken, daar heb je nog meer informatie en andere Chinagangers, ook deze website maar dan bij de landenforums!!

En onze Belgische vriendin, lekker gedroomd van Roemenie en Vietnam???

Hier loopt een allerliefst meisje van 6 jaar, die al helemaal verliefd is op onze hondjes en de paarden van de buren al begroet heeft, een gezellig kind die nergens bang voor is wat zullen onze honden moe zijn over 2 weken, haha. En het is heerlijk weer, wordt een graad of 32C dus het gaat weer warmer worden.

Ik wens allen een hele fijne en mooie zondag!! :zon02:
Warme groet uit Hongarije!
Sandra

Goede morgen, lieve vriendin,
Ja, héél goed geslapen en mijn morgen ritueel is ook al gebeurt.
Wat schrijf je? 32°C om 08.30? Ben je zeker dat je geen personeel nodig heb om je te helpen? Ik zou daar blijven tot de temperatuur begint te dalen, tegen oktober of zo…
Wat onze reis naar Roemenië betreft, ik ben er mee bezig, elke dag een beetje, want voor dat je weet, is tijd om te vertrekken. Ik volg de prijsschommelingen van de brandstof in alle landen die we bezoeken. Tot nu toe, het verschilt niet veel van onze prijzen; een oplossing heb ik gevonden: tanken ver van autostrade in een tankstation die niet van een grote firma behoort (Shell, Total, Q8, enz). Zie, ik ben elke dag bezig…
We hebben zo’n 20°C, maar ik ga mijn nest maken in onze veranda en ik werk verder aan onze reis.
Wisselvallige groetjes uit Tremelo van jullie vrienden
Danny & Sopirla:kus: