Hallo beste reisvrienden
Ik ben Chinabeer en niet een van de jongste. Ik ben 72 jaar en verbaas me over de nonchelanche van de toer oparators die de groep Grijsaards maar steeds vergeten.
65 ++ hebben vaak de tijd en meestal de tijd om er langer op uit te gaan.
Ik wil bijvoorbeeld nu dit jaar nog 30 dagen rondreizen in China,maar dan moet ik of een prive reis boeken of ik moet het geijkte padje aflopen van de muur en het zomerpaleis de vebodenstad en het stenen woud en ook nog een uur of zo klimmen via een geitenpad om bij je hotel te komen of te gaan zitten duimen op een aftands troepentransportschip over de Yangtse…
Wel is er nog een reis die doet in die 30 dagen 18 stops dus je zit meer in een trein-bus of vliegtuig dan in een plaats om eens rond te kijken.
Kortom wie oh wie weet een alternatief…ik was reeds twee maal in China, de eerste keer heel fijne reis gehad de tweede keer na een week einde reis…maar nu…ik wil graag weer maar hoe???:mad::mad:
Hoi, allemaal
Ik ben gebeten door reis microbe…héél vervelend, hoor! Om maar te zwijgen over mijn eeuwige liefde voor vliegtuigen en luchtvaart, in het algemeen.
Het is met Creta begonnen, in de meest zuidelijke punt van het eiland; we hadden een kamer boven het restaurant (na 2 weken was ik 8 kilo zwaarder…hun fout, het eten was super!), zicht op zee, ik zal het nooit vergeten.
Dan is ernstig geworden: Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Hongarije, deel van Frankrijk + 2 keer Parijs, Malta, Egypte, Gambia, Kenya, India (Kerala), Thailand, Laos, Bali (2 keer), Venezuela (2 keer), Dominicaanse Republiek, Mexico ( Quintana Roo) VS (California, Nevada, Utah, Arizona), Costa Rica en voor 2012 is Roemenië op de lijst (familiebezoek) en in 2013 gaan we naar Vietnam.
Voor alle reizen nemen we minstens 5 weken vrij.
Alle reizen organiseer ik zelf en eens ter plaatse al ons geld gaat naar plaatselijke ondernemingen (bungalows, restaurants, souvenirs, etc).
Ziezo, ik lees ook “Columbus” (bekend, hoop ik), “Grande”, “Meridian Travel”, waar je tips en reportages kunt lezen over landen van de hele wereld; spijtig genoeg, niemand leeft zo lang om alle landen te bezoeken.
Ik heb een lijst gemaakt : er staan nog 25 landen op.
Ik hoop dat ik jullie, beste reizigers, een idee gegeven heb over mijn “ziekte”.
Hallo Sophirla
Ja dat is leuk …terplaatse beslissen hoe of wat, alleen in China werkt dat niet zo om te beginnen moet je bij de visum aanvrage aangeven waar je bent dus hotelnamen enzovoorts, daarnaast zijn er echt maar weinig Chinezen die engels spreken, en je kunt nou een maal niet alles met handen en voeten regelen.
pprobeer maar eens een pak melk te halen in de supermarkt, dat koste mij een halve dag en uit eindelijk had ik baby shampo…ik heb toen voor de deur gezocht naar een Nuffie met een acte tas en die gevraagd om het woord melk voor me op te schrijven…de eerste twee liepen snel door, de derde was zo lief om met mij mee naar binnen te gaan en een pak melk te pakken en bij de kassa te verklaren dat ik baby shamoo wou ruilen voor dat pak melk…Overigens mijn lijst van landen waar ik mijn achterse op een stoel liet zakken is zeker zo lang als de jouwe maar ik benm geloof ik ook een stukje ouder.
Chinabeer
Hey Chinabeer
Eerst en vooral moet ik u bewonderen voor uw vastberadenheid om naar China te reizen en 2 keer zelfs !:chin:
Ik heb gelezen hoe daar aan toe gaat: NIETS is simpel om te oplossen.
Maar…zou u niemand kunnen overtuigen om met u mee te gaan ? Misschien alle ontberingen en problemen gemakkelijker kunnen opgelost worden…ik geef gewoon een idee…natuurlijk u neemt de beslissing. Engels gebruiken brengt meestal niets op of zeer weinig. In de grote en moderne steden, de jongeren zullen wat Engels begrijpen.
Ok, voor uw vliegtuigticket zelf zorgen is een makkie; maar ter plaatse? Misschien een woordenboek (maar ik vermoed dat u al een hebt) en wijzen naar wat u wilt kopen want lezen wat er opstaat…heeft geen zin.
Buiten de bekende paden is het meest interessant, natuurlijk, en juist daar beginnen de problemen.
Ik zal duiken in mijn archivering en als ik iets bruikbaar vind, laat ik u iets weten. Nog enorm succes toegewenst !
hallo Sopirla…
Kijk als je met een groep reist heb je een reisbegeleider en die kent vaak een paar woorden Chinees, maar als je nagaat dat een landes voorschrift is dat als er iemand in een ziekenhuis ligt de reisorganisatie moet zorgen dat er iemand die zowel chinees als de taal van de patiënt 24 uur op 24 aanwezig is…
Verder gaat laaes echt niet alleen slegt of moeilijk hoor, Op Bejijng ben je sneller buitenn dan op Schiphol en je krijgt een kaartje als je met een taxi moet met een taxinummer er op en owe als die zijn best niet doet, als je klaagt is hij zijn vergunning kwijt.
Nee maar het is gewoon zo dat die hanepoten voorons absoluut onbegrijpelijk zijn. en geef z een ongelijk…laten wij maar Chinees leren…alleen ik heb daar geen zin meer in.
Dit word mijn derde en vermoedelijk laatste keer dat ik daar ben want dan zijn de centjes op en wie weet hoe ik er lichamelijk dan aan toe ben.
Fijn weekend
China Beer.>>>
Beste Chinabeer:wereld:
Voor alles iseen oplossing, dit weet u zeker. Door iemand vinden als medereiziger, bedoel ik zeker niet in een groep, georganiseerd en gids; het is de slechtste manier om een land te bezoeken (welke dan ook); we(mijn echtgenoot en ik) doen het nooit op dit manier.
En als men moet het taal leren van iedere te bezoeken land, hoe gaan we dan op reis?..centen? want als je leert dan heb je geen tijd om te gaan werken, nietwaar?
Nu even serieus, ik bedoelde een medereiziger (1persoon, maximum 2) en een goede nederlands-chinees woordenlijst + uw ervaring + uw moed en u bent vertrokken !
Ik vergeet u niet…waar ik iets vind die u kunt gebruiken, dan kijk maar op “wereldwijzer” (het zal op uw naam staan).
Zonnige week-end !:zon:
Beste Chinabeer
Stom van mij om u vergeten te vragen: hebt u een planning al? Welke plaatsen u interesseren en dergelijken?
Hallo Sopirla…
Sorry dat ik wat laat reageer, maar ik was op ziekenbezoek in Gouda
en mijn tom tom was de weg kwijt…
Jawel,Beijing-Pingjao -Xián -ChengduLijiang/Dali-Yangshou-Hong Kong, dat zijn Must daar mag best nog wat tussen in.
China Beer
Beste Chinabeer
Gisteren, per toeval en met opruimen van mijn “nest”, heb ik overeen artikel verschenen in “Meridian Travel” van editie 2 van 2011, titel: “Hangzhou - een niet verwesterd Chinees juweeltje” en verder"; de inleiding klinkt: “Hemel op aarde.Aldus omschreef globetrotter Marco Polo ooit de Chinese stad Hangzhou - ‘In heaven there is paradise, on earth there is Hangzhou’ Voor wie op zoek is naar een stukje authentiek China zou deze stad aan de zuid-oostkust zeker in zijn reisprogramma moeten opnemen.We kennen allemaal Beijing, Shanghai en Hong Kong, maar juist de relatieve onbekendheid van Hangzhou prikkelt de verbeelding.” Iets voor u?
“Columbus” heeft ook een schat aan informaties over China. Probeer hun site, misschien is er iets waard voor u (“www.columbus.nl”, of “www.meridiantravel.nl”).
Ik bleef zoeken.
Goedemorgen…ik zoek ook en Hangsjou ken ik niet maar zal zeker kijken
beary@xs4all,nl.
Chinabeer.
Ze zeggen dat daar de “must do’s” zijn: “West Lake (Xi Hu)”, “Ling Yin tempel”, “Qing He Fang street”, de “Water Towns”, wandelen in de bergen.
De stad ligt aan de kust (volgens de kaart van dit reismagazine), tussen Beijing en Hong Kong.
De beste reistijd: van maart tot mei en van september tot oktober; de zomers in Hangzhou kunnen erg warm en klam zijn en dus minder geschikt om te reizen. :zon02:
Goede dag, Chinabeer
Ik ben u niet vergeten, ik had alleen maar te druk. Ik heb nog iets voor u; ik ga vriendelijk vragen aan mijn echtgenoot alles te scannen en dan stuur ik u een email met bijlage.
Mag ik u e-mail adres?
Laat u me iets weten?
Tot straks
Sopirla
Hallo Chinabeer
De artikels zijn te vinden in “National Geographic Traveler” nr3/2011 “Lonely Planet Magazine” van juli 2011; deze gaat u gemakkelijker vinden in grote en betere krantenwinkels. Dit in geval dat scannen niet zou lukken.
groetjes
Sopirla
Hallo Chinabeer,
Heeft u ook bij de wat andere alternatieve touroperators gekeken.
Ik ben ooit met Djoser naar Ecuador gereisd en vond het heerlijk dat ik vervoer had ter plekke, de hotels waren geboekt, je kreeg wat informatie en voor de rest kon je lekker doen wat je zelf wilde.
Dus wel het gemak van een groep, met af en toe wat aanspraak, maar ook zeker je eigen tijd zelf indelen en niet naar de geijkte paden als je niet wilt, je bepaalt je eigen dag als je ergens bent met of zonder groep(je).
Koning aap ken ik niet, maar is ook een wat eigenwijzere organisatie.
Succes en in elk geval een fijne reis toegewenst, ik ben ooit een week ik Peking geweest en vond het prachtig, overweldigend en de Chinezen veel aardiger en leuker dan ik gedacht had…
Groet,
Sandra
Hallo Sandra en anderen…
Ik heb zo ongeveer alle reisorganisaties aan de tand gevoeld, en er is maar
heel weinig wat voor ouderen en mensen die graag wat meer willen weten
op de markt.
Motto van deze tijd schijnt te zijn…30 dagen reis …dan 18 plaatsen
Dat houd dus in dat je meer in bussen treinen en vliegtuigen bivakeerd
dan in een plaats.
Kortere reizen gaan nog wel maar begin niet over combineren want dan word
er een nieuwe smoezentrommel open getrokken en krijgen de vliegmaatschapijen de schuld.
Ik heb nu helaas een indivuduele reis moeten boeken die die plaatsen aandoet die ik leuk vind en het nadeel is dus dat ik alleen op reis ben.:chin:
Beary
beary@xs4all.nl
Hey, Chinabeer, Flensa en andere met reis microbe
Ja, momenteel bent u alleen maar wie weet waar u een reisgenoot vindt?
Individueel vind ik (persoonlijke mening) nog altijd de beste manier om te reizen waar dan ook ter wereld. Je doet wat je wilt, je tijd is van je, geen wachttijden om de rest van de groep bijeen te krijgen…kortom : de totale vrijheid.
Chinabeer, op verschillende manieren kunt aan de bevolking van Nederland laten weten dat u vertrekt…die datum, type van reis, traject, enz. Dit is uw probleem momenteel: een andere persoon vinden; de rest is een makkie. Had ik nog geld over…maar we zijn net terug van Costa Rica, anders was ik met u mee gegaan.
Wat ik u belooft heb, komt zeker in orde.
In de “National Geographic Traveler”, de artikel gaat juist over de traject Xi’an - Hanzhong - Guangyuan - Chengdu (waar de “Chengdu Research Base of Giant Panda Breeding” te vinden is - tof!).
Ik stuur alles naar u.
Tot straks,
Sopirla
Beste Flensa
Waarom ben ik zo’n voorstander van individuele reizen? Omdat, 2 maanden naar de aanslag bij de tempel van Hatshepsut (Egypte),hebben we (mijn echtgenoot en ik) ook een reis naar Egypte geboekt. Onze gids was een egyptoloog en ik heb 1 jaar voor onze afreis bijna dag en nacht over de oude Egypte gelezen; dus ik was zeer geïnteresseerd in zijn uitleg. Het ging niet…onze mede-reizigers vond het maar niets, ze praten hard over andere onderwerpen er was geen A/C bij de tempels !; hun doel was zo snel mogelijk terug naar de schip (croisière op het Nijl) waar alles te vinden was !!
Ik heb niet kunnen genieten van de enorme kennis van onze gids en we moesten overal wachten in de stralende zon (+50°C) op de andere die ernstig bezig waren om te shoppen !!!
Sorry, maar als we een land bezoeken, willen we iets leren, zien, proeven, praten met “the locals” en 5 weken doen alsof we van daar behoren.
Dit was mijn enige ervaring met georganiseerde reizen, de eerste en de laatste. Het was einde augustus 1998.
Hallo Sopirla,
Ik kan je alleen maar gelijk geven, ik ben het volkomen met je eens! De georganiseerde reis naar Ecuador die ik heb gedaan, ik geloof in 2004 was ook de enige in mijn 53 jarige leven! Het liefst gewoon een ticket, 1 of 2 nachten hotel op de plaats van aankomst en dan zien we wel, en dat is altijd prima bevallen. Maar ik vond Ecuador in mijn eentje toch een beetje té gewaagd, had ik een reispartner gehad, had ik het ook individueel gedaan.
Je kunt helemaal doen wat je zelf wilt en hoeft ook geen rekening te houden met anderen. Daar komt nog bij dat is vrij lang zelf in de reiswereld gewerkt heb, dus dan hoef ik op reis niet ook nog met andere toeristen opgezadeld te zitten, hahaha…
Voorlopig zit ik nu in Hongarije en hoop in de toekomst hier vandaan ook weer leuke reisjes te maken, of gewoon op vakantie of om ons weer elders te settelen, tja het blijft trekken; andere plekken, andere mensen; een rijkere ervaring in je leven kun je niet krijgen!!!
Groet,
Sandra
Hallo Alle lieve reisfanaten…
Flensa Mijn broer heeft een huisje aan het balatonmeer nabij Abrhameggy of iets dergelijks.
Zo gauw het klaar is zouden we daar een paar weekjes heen gaan.
Maar voor iedereen…Ik ben al van af mijn jeugd gefacineerd door China.
Al heel lang wilde ik er heen maar daar waren allerhande bezwaren en problemen. In Hong Kong waren we al een keer of 3 twee maal voor de overname en 1 maal daarna, helaas wil mijn vrouw geen lange vliegreizen meer maken want we waren altijd getweën onder weg.
Door dat ik na mijn 65 ste op Schiphol ben gaan werken kon ik flink sparen en toen mijn jongste broer overleed en ons wat geld naliet ben ik voor de eerste keer , weliswaar met een groep maar zonder Vroue naar China geweest met Koning Aap
Die reis hebben ze nu nog maar hij is wat uitgebreid qua stopplaatsen en een stukje Tibet.
Verder was dat een heerlijke reis en de eerste 4 dagen was ik helemaal alleen in Beijing omdat ik erder vertrokken was en dat was een fantastische ervaring, mijn hotel stond op 50 meter van de oudste Hutong die ook op de wereld erfgoed lijst staat en ik heb daar genaoten.
Toen kwam de groep en gingenn we de geijkte punten doen Verboden stad-Muur-terracotta_ en daarna wat leuke plaatsen als Pingjao enzovoorts. Naar de Panda’s mochten we niet dat was nog verboden gebied…heerlijk de cruise over de Yangtse, enn genoten van de slordige afwerking van de 3 klovendam en van alle verdronken landschappen die in het heldere water zichtbaar waren.
Uiteindelijk gingen we via Longji en yangshou Via Guangzhou vliegen naar Bejing met anderhalf uur vertraging door mist naar huis…
Mijn tweede reis een jaar later was geboelkt als 30 dagen maar na 7 dagen viel voor mij het doek.
Ik heb een heerlijke week gehad tot ik in Dali een trap in mijn nek kreeg en in het ziekenhuis belande waar ik mnar een week weer werd vertransporteerd naar honkong en daar in een Heel nieuw hoapital terecht kwam en daar voorzien werd van een Pace Maker en na een laatste week revalidatie in een 5 sterren hotel en het opnieuw ontdekken van het totaal vernieuwde Hong Kong en een laatse controle mochte ik naar huis waar ik een dag vóór de groep aankwam .
Nu heb ik via Passaat verrereizen.nl een prive toer geboekt die me een waardig afscheid van China belooft en waar ikm ook nog mijn hobby ( Koken) kan beoefenen en leren.
Dat ik een reisgenoot of note zoek is omdat 'savonds een gezellige babbel of in een slaaptrein toch ook prettig is.
Beary.
Beste Sandra
Oh, de wereld is zo groot en zo mooi…ik heb een lijst gemaakt waarop ik 25 nieuwe bestemmingen heb en ik hoop dat ik ze allemaal kan zien.
We reizen al 20 jaar en ik werk op luchthaven van Zaventem; het is dé werk van mijn leven, geen minuut spijt en ik ben altijd (in mijn gedachten) weg. Ik lees bijna uitsluitend reisliteratuur, de ervaringen van andere mensen is ook leerrijk.
Ik hoop dat ik mijn 50 kg nog lang op mijn rug kan dragen en als ik kan, help ik andere mensen ook graag.
We zijn net terug van Costa Rica, volgend jaar is Roemenië aan de beurt en in 2013 komt Vietnam en zo leef ik in de toekomst, van een reis naar de andere.
Fijn verlof in Hongarije (ik weet dat daar is warmer dan nu in onze kikkerlanden!) en geniet van alles met volle teugen !!
Groetjes
Sopirla:dag: