Even voorstellen

Ok, Chinabeer, dat is leuk om te horen dat je broer ook liefde heeft voor Hongarije.
Wij wonen hier nu 4 jaar en het bevalt nog steeds heel goed, veel ruimte (letterlijk maar ook figuurlijk!!) en heerlijke rust, 's nachts nog echte prachtige sterrenhemels…
Klik op de website en je ziet hoe we erbij zitten, ik weet niet waar je broer zit, maar vanaf het zuiden van het Balatonmeer is het ongeveer 1,5 uur rijden naar hier. We hopen hier ons bestaan te kunnen financieren van de verhuur, en het gaat redelijk.
En verder zien we wel, ik kan me voorstellen dat we over een aantal jaren onze 2 huizen hier verkopen en naar een volgend land gaan om wat op te zetten, waarom niet?? Het leven is toch één groot avontuur!!!

Ja, Sopirla, ga maar lekker reizen, zo veel je kunt! Het werk op het vliegveld brengt je al elke dag in de sfeer. Ik vond Costa Rica ook zo geweldig, zou daar ook wel willen wonen, maar dat is boven ons budget, Hongarije is gelukkig zeer betaalbaar, de huizen zijn heel goedkoop en het leven ook goedkoper dan in het Westen.
En inderdaad, het is hier hartstikke warm, gisteren 38C, was een beetje heel erg warm, vandaag wat milder 27C, er staat een lekker windje. Dat was voor mij ook wel een reden om te vertrekken uit NL, die vele bewolking en regen…

Chinabeer,
Ga je echt Chinees koken tijdens je reis naar China? Dat is wel heel gaaf!
Het Chinese eten is zo lekker, dat weekje dat ik in Peking was, heb ik zo genoten, ik begrijp niet dat ze het eten in Nederland bij de Chinees, Chinees eten noemen, want het heeft er niets mee te maken!
In Den Haag kun je bij The Mandarin Palace, een klein zaakje dat al een paar keer in de Lekker heeft gestaan, heerlijk echt Chinees eten en heerlijke Dim Sum… daar verlang ik hier wel eens naar.
Chinabeer ik heb een voorstel, als jullie naar je broer gaan aan het Balatonmeer, boek je ook een paar nachten bij ons, tegen betaling van Chinees eten wat jij dan voor ons klaarmaakt, Deal???

Ik hoor het wel en ben benieuwd naar je reiservaringen, misschien toch niet de laatste, Chinabeer…

Groet,
Sandra

Ach Flensa…

Ik moet realisties blijven, ik ben 72 over anderhalve maand 73 , mijn vrouw is 66 maar die heeft behalve Atrose en botontkalking en versleten heupen en knieën ook nog een hersen probleem, daarbij komt datb ik geen idee heb hoe lang ik nog wat kan bijverienen via uitzendbureaus, ik ga volgend weekend 4 avondern als verwijzer voor de GVB draaien als de Metro dicht is voor onderhoud, en dan is de AOW geen vetpot en mijn pensioen een lachterje.
Dus wat blijft er over…Inderdaad een Huisje in Ommen op een landgoed en als die hut vann mijn Broer klaar is een reisje naar Abrahameggy maar dan houd het gewoon helemaal op.
Ik heb op ons huurhuis met veel pijn en moeite een daktuin kunnen realiseren en daar ben ik elke dag op te vinden en daar heeft mijn Vrouw ook aardigheid in…verder als ik van de zomer weer de geest krijg zit ik aan de waterkant met mijn hengeltje…En voor de rest …ik pak wat ik pakken kan en komt er een reisje voorbij zeg ik Kip ik hebje maar dat is ook niet altijd mogelijk.
Ik kan het nu nog maar God weet hoe ik er volgend jaar of over twee jaar bij loop…

Groetjes
Beary.

Hi Sandra
Ik zou ook willen vertrekken, liefst waar het lekker warm is ( liefst boven +40°C), maar er is nog een persoon die bezwaar getekend heeft; onnodig te schrijven dat ik alle voordelen op tafel gegooid heb: het dak van palmbladeren zoals de rest van het huis, verwarming niet nodig (geen luchtvervuiling en een hoop geld voor de brandstof “in the pocket”), vensters en deur zijn facultatief, natuur alom, een nieuw taal leren (ja, kijk, men moet een beetje moeite doen voor alles wat je krijgt) en eten…maar het groeit gewoon langs de weg !! (bananen, papaya, jack fruit, ramboetan, enz.) en als men variatie wilt, er is ook geen probleem. Je hebt gewoon alles: vitaminen, rust, lekker eten ; ik begrijp hem niet !!! Misschien later…ik geef niet op !>>>

Lieve allebei,

Ik durf bijna niet meer te reageren, want ik voel mezelf ook wel een enorme bofkont.

Juist om te voorkomen dat alle mogelijke gebreken een vertrek zou kunnen tegenhouden, hebben we de sprong in het diepe gewaagd.
En wat een ontzettend geluk dat we elkaar (ongeveer 35 jaar geleden elkaars jeugdliefdes te zijn geweest) 6 jaar geleden weer tegen het lijf zijn gelopen, allebei weer vrijgezel en allebei die drang om weg te gaan. Ja, hoeveel beter moet je het dan hebben. Ik zou het voor mezelf niet weten.

Als je een partner hebt die niet wil of niet kan is het denk ik ook niet handig om “door te drukken” er gaan best wat relaties kapot door de teleurstelling van het avontuur. Misschien dat op een later tijdstip je partner meer gewend is aan het idee en dat jouw enthousiaste hem aansteekt.
Wij hebben gewoon enorm geluk gehad met elkaar, dat we het allebei wilden en dat het (tot nu toe…) goed heeft uitgepakt voor ons allebei. Dan heb je ook een basis en weet je wat je aan elkaar hebt.

Ik begrijp je partner wel hoor, Sopirla, het onbekende lijkt vaak onprettig, zeker als je er zelf geen drang naar hebt. Je weet nu wat je hebt en niet wat je gaat krijgen en nogmaals ik heb hier ook genoeg teleurstellingen meegemaakt, helaas. Verkeerde inschatting, verkeerde verwachtingen, heimwee, en ga zo maar door, je weet toch nooit hoe het je bevalt.
Wij hebben gewoonweg stinkende mazzel gehad…

En Beertje, jij hebt andere sores, je hebt wel al 20 jaar langer geleefd dan ik, 20 jaar meer ervaring, ik moet het nog maar zien te halen!
Het is fijn dat je zoveel rekening houdt met je vrouw en dat je je eigen wensen daarvoor opzij zet, dat zegt toch ook wel wat van jullie samen.
Gelukkig heb je toch een eigen paradijsje gemaakt in Ommen, op een landgoed met een daktuin klinkt ook niet slecht, eigenlijk.
Ik vind het heel triest dat je pensioen niet voldoende is voor een wat comfortabeler leven en dat je bij moet verdienen, hopelijk doe je het wel met plezier. Enne wanneer ga je naar China??

Blijven dromen en hopen en vooral in de realiteit GENIETEN!!
Meer kun je niet doen, of het nu je daktuin is of de sfeer van het vliegveld. Count your blessings, het is het enige dat je hebt; een half vol glas is altijd veel lekkerder dan een half leeg glas!

We gaan het weekend weer in, dat betekent voor ons juist werken, morgen komen nieuwe gasten, dus het huisje moet weer helemaal pico bello in orde zijn, is ook erg leuk om te doen en dan de reacties te horen.

Een heerlijk weekend voor jullie beiden!
Groetjes,
Sandra

Lieve Sandra en Chinabeer
Ja, Sandra, je hebt gelijk; misschien het onbekende maakt hem bang, maar hij kent me goed genoeg, na 20 huwelijk (gevierd in Costa Rica) en hij weet perfect dat, waar dan ook we geweest zijn, ik kan mijn plan trekken; MAAR ik ga hem zeker niet “duwen”. Er is nog tijd genoeg, hoop ik. En ik ben ook een geboren optimist.
Hij zit graag in zijn gekende nest en, risico’s nemen, is niets voor hem. Wees gerust, ik maak ook geen sprong in het onbekende, maar het avontuur is op mijn lijf geschreven, al ben ik 49 jaar oud.
Oh, ja, “my time will come”.:wereld:

Ik was ook 49 toen ik hierheen vertrok… Mijn vader zei altijd het leven gaat in fases van 7 jaar, dan komen de grote veranderingen in je leven en neem je de grote beslissingen.
Tja, 7x7 is 49. Het is jammer dat hij dit niet meer heeft meegemaakt, in mijn geval heeft hij zeker gelijk gehad.
Maar inderdaad, jouw tijd zal komen, op de ene of op de andere manier!!!
>>>
Groetjes uit Hongarije!

Lieve Sandra
In feite, moet ik niet klagen: we wonen op 20 km van Brussel, in een bos, rustige straat, de merels maken me wakker (we hebben veel vogels in de tuin - ze zijn mijn baby’s), tuin van 8a, garage (lekker warm voor onze auto), huis met 1 verdiep (geen kinderen, geen dieren), alleenstaande huis in een regio waar het is moeilijk om iets woonbaar te vinden onder 200 000 eur…met andere woorden als u nog op weg naar Nederland bent, onze deur staat voor u open. U bent altijd welkom!
Maar …ergens…iets…laat me niet met rust. Ik zou willen reizen tot ik niet meer kan (lotto? maar ik spel niet, dus kleine kansen om iets te winnen) lopen, dragen en verdragen.
Momenteel moet ik tevreden zijn: we gaan Kerstmis vieren in Londen, bij mijn zus; lekker koud(buiten) en massa’s toeristen om te shoppen. En dan, pas in mei 2012 vertrekken we richting Roemenië:crybaby: …ik hoop dat ik zal overleven.

En, als de zon schijnt, lig ik op mijn ligstoel, naast de grote raam van onze veranda en maak ik plannen; want voor elke reis, de voorbereidingen beginnen 1 jaar op voorhand: voor volgende jaar, ons verblijf in Praag (5 dagen) heb ik al geboekt; voor Kerstmis, ons hotel in Londen heb ik al geboekt. Waarom? ik hou niet echt van slechte verassingen en hoe vroeger, hoe beter; u weet het heel goed, als werkende in de reissector.
Het is zeer spijtig dat uw vader niet meer kan zien hoe ver zijn uw dromen waar geworden en mijn moeder die zo graag in de natuur leefde. Het leven is niet altijd eerlijk! Juist?

Hallo Sopirla,

Maar het is ook geen klagen, je mag toch altijd wel streven naar een vollediger leven.
Ik hoor geen geklaag hoor, in je wens om verder te kijken, het leven is toch kort en er is zo ontzettend veel om te doen, zien, ontdekken.
Het is een feest, natuurlijk met af en toe een domper op het feest, maar het feest moet op een gegeven moment weer doorgaan.

Het klinkt wel heel lekker jullie woonplek, mooi dicht bij het vliegveld en toch super in de natuur, ja mijn moeder was ook een natuurmens, als wij hier zitten te kijken of het een puttertje is wat op de druivenplant zit of een vinkje, weet ik dat mijn moeder het wel zou weten. Jammer he, dat je ouders doodgaan, het hoort erbij, maar hoe ouder je wordt hoe leuker ze worden, maar ja dat is een ander verhaal…
Leuk Kerst in Londen, dat is ook wel een evenement, daar vieren ze nog Kerst zoals het hoort! En als jullie nu straks in Roemenie zijn, dat is toch dicht bij ons… maar jullie komen zeker met het vliegtuig?

Beremans, is niet ingegaan op mijn aanbod om lekker Chinees te koken tegen over een paar nachten verblijf in ons Droomhuis, als we dat nu combineren en jullie komen ook deze kant op. Hoe leuk en verrassend kunnen internet contacten zijn… Jullie gaan door naar Roemenie en Chinabeer (inmiddels Hongarijebeer) gaat door naar het Balaton en wij hier kunnen nagenieten van een wonderlijke ontmoeting dat begon met Chinabeer zijn vraag over China. Bovendien kunnen we ook nagenieten van een heerlijke Chinese maaltijd.

dáág!
Sandra

Hallo daar Hongarije bewoners…

Ik wil best voor jullie chinees koken , hoef ik niet eerst weer voor naar China
ik heb al op 3 verschillende chinese scholen een dagcursus gedraait en ik heb in Yangshou in een restaurant keuken met een kokkie gewerkt en dat was wel maar een gercht maar dan 16 keer voor betalende gasten…
Ik kan hier geen fotos invoehgen helaas…wanneer ik naar Hongarije ga weet ik niet, hangt niet alleen van mij af…

Ik ga mijn bed opzoeken…

Overigens dat huisje in Ommen is een vakantie huisje op het landgoed wat eigendon isvan de Delta Loyd waar mijn Vrouw werkte en mijn Broer een van de Directeuren was., dat huurde we dus gewoon voor twee of 3 weken.

:slapen:Beary…

Goede morgen, lieve Sandra,
Lekker geslapen? Ik ben pas opgestaan en mijn eerste koffie is ook al op.
Nu, over onze plannen (er zijn geen plannen, het is zeker): we vertrekken met de auto op 23 mei richting Praag (een juweeltje die mijn echtgenoot allang wou bezoeken) en op 25 mei zijn we op onze plek, op 20’ met de trein buiten de stad; we verblijven daar tot 31 mei; dan verloopt onze traject zo: Praha - Brno - Uherské Hradiste - Trencin - Zilina - Poprad - Presov - Kosice - Miskolc - Tokay - Nyiregyhaza - Oradea - Beius - Deva - Petrosani - Tg.Jiu - R.Vâlcea - Pitesti - Bogati - Câmpulung - Brasov - Onesti - Bacau - Brasov - Sibiu - Deva - Arad - Nadlac - Szeged - Budapest - Györ - Wien - Linz - Passau - Regensburg - Nürnberg - Wûrzburg - Frankfurt/Main - Köln - Aachen - Aarschot - Tremelo (thuis); in totaal 2 894 km.
Ja, het zou echt tof zijn om samen te zitten en een lekkere glasje witte wijn drinken en praten over reizen !
Maar op 30 juni moet ik terug zijn, op mijn werk; meer dan 5 weken samen krijg ik niet; daarna heb ik nog verlof maar enkele dagen, niet genoeg om een groot verlof te nemen. Maar ja, een groot verlof en dan snipperdagen. Normaal, vertrekken we op 29 juni terug, maar als het lukt om samen te zijn dan moet ik weten wanneer moet ik in Balaton zijn. Jaaaa, het zou zo fijn zijn…; we hebben Balaton en omstreken bezocht, jaren geleden.
Dus, nu, het is aan u, als gastvrouw, te “bevelen” wanneer is de “vergadering”; het zou echt super zijn…en bedankt voor de uitnodiging !

Goede morgen, Chinabeertje
Het is ons niet gelukt…ofwel onze scanner is “ziek” ofwel waren we te moe. Hoe dan ook, ik heb u de tijdschriften waar ze allemaal te vinden zijn met wat informatie bij. Ik hoop dat ze nog te vinden zijn, ze zijn niet oud, ze zijn de zomer edities dus…een uitgebreide krantenwinkel heeft ze zeker of anders kunt u ze bestellen bij uw gewone krantenwinkel. Hou me op de hoogte, anders vinden we een andere oplossing.
Trouwens, wanneer vertrekt u naar China?
Groetjes
Sopirla

Hallo Lieve Vrienden

Sopirla Ik ga naar China zo eind september en kom dus eind oktober weerom.
Zou jij kunnen nazien wat China vluchte heen Beijing retour Sjanghay van
af Zaventem kosten?
Van af schiphol met KLM is 848 €

Ik zal ook nog eens bij Catay kijken want die is ook meestal niet zo duur.

Voor allemaal…Ik ben een behoorlijk onderlegde Hobbykok en kook graag aziatisch, maar ik leer graag bij en snuffel altijd en overal naar lekkere recepten.
ook zoek ik Oude recepten van Groot en Bed overgrootmoeders in beduimelde kookschiftjes waar je de moeite moet nemen het te ontcijferen…
Ik heb een recept van een Oude grootmoeder uit Hongarije van Goulsh soep.
Nu is goulash altijd soep, maar een hoop lieden weten dat niet.Ik wil ook niet stellen dat dit het enige ecte Goulash recept is maar een heerlijke variant.

Dus heb je nog iets ouds …laat horen beary@xs4all.nl

Groetjes en een heel fijn weekend.

Goedemorgen lieve reisvriendjes!

Ja, het was vannacht wat koeler dus prima geslapen! Heb mijn appeltje met yoghurt ook al op met mijn bakkie thee.

Is het niet geweldig dat 3 mensen die elkaar totaal niet kennen, maar in elk geval één grote passie hebben nu met elkaar schrijven alsof ze al jaren iets met elkaar hebben!!
Het internet brengt echt mensen bij elkaar en afstanden zijn er niet. Daardoor is het ook makkelijker in het buitenland te zijn voor langere tijd.

Hahaha, nee we gaan niets bevelen, ik zou zeer vereerd zijn als jullie een moment kunnen vrijmaken om hier naartoe te komen.
Vanaf Budapest is het 2,5 uur met de auto. Als onze eigen huurhuisjes dan vol zouden zijn, hebben we nog wel een huisje van een vriend van ons waar jullie kunnen verblijven. We zitten helemaal in het zuid westen van Hongarije, een klein uur rijden van Pécs, wat overigens een prachtige stad is. Budapest is ook een mooie en leuke stad!!
Ik ben als puber met mijn ouders ook in Praag geweest, dat staat ook nog zeker op mijn lijstje.

Doordat we hier nu zo’n ander leven hebben is het reizen niet meer zo vanzelfsprekend. Aan de ene kant leven we hier al alsof we elke dat vakantie hebben (soms heel hard werken hoor, maar toch…) dus de behoefte is minder. Aan de andere kant hebben we 2 honden en 2 katten en kippetjes gaan er nog komen, dus je kunt ook niet zomaar even weg zonder dat je iets geregeld hebt. Het is hartstikke leuk om die beestjes om je heen te hebben, ze hebben een tuin van 6000 m2 en kunnen dus lekker hun gang gaan, het geeft zoveel lol en veel gasten zijn gek op ze, maar we hebben al afgesproken als ze naar de andere wereld gaan, nemen we geen anderen meer, dan kun je veel makkelijker je eigen neus achterna.
Bovendien hebben we de afgelopen 4 jaar opgebouwd wat we nu hebben, nu hebben we ook steeds meer het gevoel dat we meer tijd hebben voor andere dingen, we willen ook Hongarije nog eens gaan bereizen, we zijn hier nu toch en spreken de taal al redelijk, dus dat is ook handig.
Stel dat jullie het kunnen inplannen, wie weet dat je man aangestoken wordt door wat we hier hebben, je weet maar nooit. Kijk maar eens op onze website of het je aanspreekt, het stijltje waar we de huizen in gestopt hebben. www.droomhuisinhongarije.com

En Sopirla, je zult het nu wel heel druk hebben op het vleigveld, midden in het hoogseizoen!
Ik begrijp uit jouw beschrijving dat je het liefste naar Azie of zuid Amerika wilt met de temperaturen boven de 40C en de tropische vruchten. Er is zoveel mooie op de wereld, ik ben ook wel heel benieuwd waar je ooit terecht gaat komen.

En, ja Beremans, wanneer gaat jouw grote reis plaatsvinden?
Ik dacht iid dat je woonde in Ommen, sorry voor de foute constatering.
Je houdt ook van vissen? Dan zal je broer ook wel verteld hebben, dat Hongaren fervente vissers zijn, er zijn veel vismeren in Hongarije en in het Balatonmeer zul je ook wel op bepaalde stukken kunnen vissen, dus neem je hengel mee!

Ik wens jullie een fijne dag en ben heel benieuwd wat hier uit voort komt!

Groetjes,
Sandra

Hey Chinabeertje
Gisteren heb ik toevallig op 2 sites gekeken, maar u moet snel zijn: www.connections.be en www.joker.be
Bij “Connections” een vlucht naar Shanghai kostte 545 euro; ik heb niet gekeken naar de voorwaarden.
Schrijf u in op hun gratis nieuwsbrief; zo, bent u altijd op de hoogte van de goedkoopste tarieven. Die 2 zijn goed, ze zijn bij IATA aangesloten, dus het is veilig.
Als u nog iets nodig hebt, laat me weten. Succes !:cheer:

Beertje, ik heb snel op “Connections” gekeken en ik heb als vertrekdatum 27.09 ingegeven en terug 27.10 (allemaal fiectif, natuurlijk) en het blijkt dat “Air China” vliegt in die periode voor 770,05 euro naar Shanghai, met 2 tussenstops in Frankfurt en Beijing, beenruimte 86 cm.

“Let op, voor dit tarief is nog 1 stoel beschikbaar” ! aldus “Connections”

Lieve Sandra
We reizen met de AUTO! Waarom? omdat 2 jaar geleden hebben we vast gezeten ook in Roemenië “dankzij” de lieve vulkaan in Ijsland en dit jaar in New York, omdat de “vriendelijke” Amerikanen onze vlucht geannuleerd hebben zonder ons te verwittigen ! We zijn thuis geraakt via Schiphol en dan met de trein naar België.
Ah, neen, geen 2 keer afhankelijk van een ander vervoer; als we in Europa reizen, nemen we onze auto…voor alle zekerheid…

En trouwens, in mei, Europa is nog steeds aan het werken, terwijl andere gelukkige mensen (wij) profiteren van lage tarieven en geen massa toerisme…fijn, hé?

en als uw vertrek en retour flexibel zijn en u vermijdt week-ends en u vliegt in het midden van de week, de kans dat u iets goedkoper vindt, is nog groter.