Mijn naam is Jeffrey en sinds een kleine twee jaar heb ik een Canadese vriendin. Ik ben ondertussen 5 keer op bezoek geweest bij haar. Ook zijn we tijdens mijn bezoeken samen op reis geweest in Canada, Mexico en Cuba geweest. Ze woont in Kerrisdale in Vancouver, BC en komt voor haar werk, en tegenwoordig ook prive, erg vaak in Nederland dus ik heb haar gelukkig vaak kunnen zien.
Komende zomer is het zover. We gaan in Vancouver trouwen en een feest geven. Onze ouders en haar familie komen en er zijn ook wat Nederlandse vrienden die serieuze plannen hebben om te komen.
Vervolgens wil ik de Family Class (spouse) visumaanvraag indienen in Berlijn. Ook wil ik na onze bruiloft, of misschien zelfs ervoor, mijn huis verkopen. Ik heb goede hoop dat mijn huis goed in de markt ligt. Als die verkoop eenmaal gelukt is dan ben ik van plan mijn baan op te zeggen en op een toeristenvisum naar Canada te vertrekken.
Ik verwacht voldoende overwaarde op mijn huis om het 2 jaar zonder werk uit te kunnen houden, of hoe lang het dan ook mag duren tot mijn Family Class is goed gekeurd. In de tussentijd ben ik wel van plan om vrijwilligerswerk te doen en actief bezig te zijn in de maatschappij aldaar. Mijn toeristenvisum zal ik, in afwachting van de goedkeuring van mijn Family Class, elke zes maanden verlengen d.m.v. een buitenlandse reis.
Mijn verwachting is dat het een hoop geregel zal zijn: huis, inboedel en auto verkopen, alles opzeggen in Nederland, immigratie papieren invullen en insturen…
Gelukkig is het voor een geweldig doel: mijn Anita!
Welkom in de groep! En ook helemaal verslingerd aan zo’n leuke Canadese.
Mocht je overigens eerder naar Canada willen verhuizen, dan kun je altijd de inland procedure doen. Krijg je na het goedkeuren van je sponsor meteen een open werkvergunning. Om aan de slag te kunnen totdat jijzelf bent goedgekeurd. Berlijn heeft op het moment behoorlijk lange wachttijden (14 maanden als ik het mij goed herinner).
Het enige nadeel: je kan geen inboedel meenemen tot je kunt ‘landen’ als PR.
Volgens mij hebben jullie in ieder geval een hoop bewijs voor jullie procedure. En hopelijk komt daar komende tijd nog veel meer moois bij!
Inmiddels is mijn huis verkocht onder voorbehoud van de financiering en de eigendomsoverdracht is gepland voor 16 april. Ik verwacht dat de koper eind maart of begin april de financiering geregeld heeft en dan ga ik mijn baan opzeggen. Met een maand opzegtermijn zou ik dan eind april of begin mei naar Vancouver kunnen gaan.
Begin january 2012 heb ik de spousal aanvraag ingediend en nu is het afwachten tot alles goed gekeurd is.
Mijn plan is om voorlopig op een toeristenvisum in Vancouver te verblijven tot mijn aanvraag goed gekeurd is. Tot die tijd wil ik wat cursussen en vrijwilligerswerk doen.
Wees voorzichtig met vrijwilligerswerk want niet al het vrijwilligers werk mag je zomaar doen zonder werkvergunning. Verder natuurlijk veel plezier hier.