Even voorstellen, dan een serieuze vraag..

Hallo.
In 2002 heb ik mijn Canadese vriendin, via internet ontmoet. Sindsdien ben ik daar ongeveer 2x per jaar naartoe geweest en is zij ook een paar keer naar Nederland geweest. Onze relatie is zeer serieus uitgegroeid en we hebben nu samen een zoon van bijna 7. . . Ik kwam in Canada voor het laatst in December 2008 en, omdat we van heel veel kanten (ook van internet af) te horen kregen, dat het niet meer mogelijk was, om een verlenging van toeristenstatus aan te vragen, heb ik een sprong gewaagd in het hele diepe en ben daar tot Februari 2011 illegaal verbleven. Ik ben uit mezelf weer terug naar Nederland gekomen, want mijn verloofde (nu) en ik willen gaan trouwen, maar ik ben nu bang, dat immigration me het land niet meer in zal laten…heb ik nog kans?

Ruim twee jaar illegaal verblijven en meteen weer teruggaan geeft je weinig kansen om toegelaten te worden. Ook is het mogelijk dat dit invloed zal hebben op je procedure voor permanent resident (van wat ik heb gelezen van anderen). Laat jouw vriendin eens bellen naar de CIC hotline hoe je het beste je reputatie kan ‘repareren’.

Succes!
Jurjen

Bedankt Jurjenb, daar was ik al bang voor.
Toen ik wel weer terug naar Nederland kwam, was ik dus erg alert, dat iemand van customs of immigration me zou vertellen dat ik voor langere tijd Cnanda niet meer in zou mogen. Maar ik heb geen immigration gezien en de enige douane was bij het controleren van mijn handbagage… Eenmaal in Nederland, heb ik mijn paspoort nog eens nagekeken en heb inderdaad gemerkt dat ik alleen maar stempels heb van immigration, ten tijde van aankomst in Canada, maar nooit bij mijn vertrek uit Canada.
In 2008 ben ik ook naar Canada gegaan met een retourticket en immigration verteld dat ik maar een paar weken zou blijven. Hoe kunnen zij dan uberhaupt weten, dat ik daar zolang illegaal ben geweest?

Volgens mij weten ze dat je bent vertrokken op grond van informatie van de luchtvaartmaatschappij. Ben ik overigens niet 100% zeker van.

Wat kan ik nou het beste doen om met zo min mogelijk problemen (of liever zonder problemen) weer terug te kunnen naar Canada?

Niets is zeker, alles hangt af van de immigration officer op de luchthaven en wat diegene aan jouw vraagt en wat voor verhaal er uit komt rollen. Je kan het proberen, maar je hebt altijd de kans dat je op het vliegtuig terug gezet wordt.

Dat de Canadese douane informatie krijgt van de vliegtuigmaatschappijen dat klopt, maar wat als je vanuit Canada naar de usa gaat en vanuit daar naar NL vlieg? Komt de Canadese overheid er dan achter?

Ik ben nooit over land van Canada naar de VS gegaan. Wat ik uit verhalen kan afleiden is dat men dan toch langs Canadese douane komt. Anders verwacht ik dat ze de info van de VS krijgen.