(origineel bericht op be-more.nl)
even updaten
Hallo iedereen,
Er is alweer een week voorbij, de tijd gaat echt zo snel hier. Ik heb weer even een selectie gemaakt uit mijn persoonlijke dagboek om met jullie te delen. Zoals ik vorige keer al had verteld maak ik zoveel mee in een week en het is jammer dat ik niet alles op kan schrijven. Ik zal een aantal activiteiten en belevenissen van deze week wat nader toelichten. Afgelopen weekend was erg leuk en lekker relaxed. Zaterdag ben ik de stad in geweest. Om daar te komen was weer 1 grote belevenis. Na eindelijk een bodaboda gevonden te hebben zagen we verderop politie staan. Nietsvermoedend reden we erlangs. Maar in een snelle flits kwam er een politieman aanrennen met een spijkermat die hij naar onze bodaboda toewierp. We konden er nog net met een snelle beweging van onze chauffeur erlangs. Ik zat natuurlijk weer verbaasd te kijken en vroeg aan Sanne die achter mij zat of dat hier normaal is. Toen we dat aan de chauffeur vroegen blijkt dat die politie ons staande wilde houden en dat dat de manier is. Naja het zal wel, ze hebben wel meer rare dingen hier. Nadat ik mijn laatste berichtje had gedropt aan jullie in het internet café ben ik even gaan winkelen. Ik ben mooie Afrikaanse stoffen gaan kopen. Deze stoffen heb ik deze week bij ons in het dorpje bij een kleermaakster gebracht, die een broek,rok en tas voor me gaat maken. Dit kost bij elkaar nog geen 10 euro geloof ik (inclusief de stoffen die ik gekocht heb). Ik weet natuurlijk nog niet wat het gaat worden. Ze heeft wel al mijn maten opgenomen, maar broeken daar zijn ze hier niet zo van. Ik wil graag een broek die wijd van boven is en strak aan de pijpen, maar daar keek ze nogal bedenkelijk bij dus ik ben erg benieuwd. Om nog even bij zaterdag te blijven……… We zijn ook nog uit geweest. Ik wilde eerst niet mee, omdat het hier in de avond gewoon echt gevaarlijk is en ik dacht dat we in 1 of andere hut met riet terecht zouden komen waar ze een muziekje draaide en waar je belaagd werd met Afrikaanse dansers aan je lijf. Maar we gingen met z’n 12en en de eigenaar van het hostel ging ook mee. Hij bracht ons met een soort van oude camper waar ik al helemaal van dubbel lag, dat dat ding nog vooruit kwam sta ik nog steeds versteld van. De discotheek was echt heel erg mooi en luxe, en natuurlijk alleen weg gelegd voor de rijke Ugandezen. Je moest entree betalen en ook bij binnenkomst eerst door 3 toeganspoortjes, metaaldetectors en je werd nog gefouilleerd ook. Er lag tapijt op de grond en overal hingen schermen met leuke jaren 80 clips. Eenmaal binnen gelijk aan de swing gegaan. Wel heb ik goed mijn plaats bepaald want voordat je het weet moet je hier gaan schuren. Ik zag er ook erg charmant uit met een driekwartsbroek, gympen en een t-shirt met kleiresten. Maar het was een erg geslaagde avond kan ik je vertellen. De zondag heb ik gebruikt om lekker bij te bruinen in het zonnetje. Dit zijn ook de enige momenten dat ik mijn bikini aan kan, want bloot is hier niet echt geaccepteerd. Op zondagavond zijn we terug gegaan naar het project. Het werkende leven kon weer beginnen. Maandag hebben we een waterput gebouwd. Onze taak was de tank bekleden met cement. Nou dit is nog best moeilijk kan ik je vertellen, maar op een gegeven moment had ik goed de handigheid erin. Wel zat alles onder het cement, inclusief mijn haar, gezicht, nagels etc. Na de lunch was iedereen eigenlijk al redelijk gesloopt, maar we hadden het middagprogramma nog. Hierop stond dat we eldery people gingen bezoeken die besmet waren met hiv/aids. Dit zijn we daarom ook gewoon nog even gaan doen. We hebben erg veel families bezocht. We werden overal heel hartelijk ontvangen. Er worden dan gelijk allemaal kleden naar buiten gehaald en stoelen zodat we konden zitten. Steeds gingen we in een kring zitten met de familie en dan werd er door de lokale vrijwilligers geïnventariseerd waar de mensen last van hebben, wat ze aan voorzieningen missen en waar ze tegenaan lopen. Opvallend was dat de ene persoon er veel slechter uitziet dan de andere persoon. We hebben twee personen gezien die er wel erg slecht aan toe waren. Een man had hele dikke benen en wanneer hij daar in drukte met zijn vinger bleef zijn huid gewoon ingedrukt staan. Ook een vrouw hebben we bezocht die in een heel klein kamertje woonde met 3 weeskinderen waar ze voor zorgde. Zelf was ze hiv besmet en ze zag er echt heel verzwakt uit. Dinsdag ben ik een stoof gaan bouwen op de lokale school. Dit is een groot fornuis van klei. We moesten lekker onze schoentjes uit en stampen maar, natuurlijk weer een lekkere grote snee in mijn voet. De Ugandeze hebben allemaal een grote eeltlaag waardoor ze volgens mij echt niets voelen. Ze lopen ook continu op blote voeten. Maar onze tere huid kan niets aan. In de middag ben ik naar het vrouwenclubje gegaan. Hier zijn de vrouwen dan aan het handwerken, en dit verkopen ze dan op de markt. Ze waren manden van riet aan het maken, en ik deed natuurlijk gezellig mee. Onze vaste bodaboda rijders (2 mannen) stonden erbij en keken ernaar. Normaal helpen ze mee met de dingen die we gaan doen. Ze moesten ook erg lachen toen ik ze erop wees dat het toch echt een vrouwenclub is dus dat ze misschien ergens op de hoek maar een mannenclub moesten gaan beginnen. Ze gingen dat vervolgens maar doen. Woensdag ben ik naar het ziekenhuis geweest en heb ik daar geholpen. Het is echt een ongeorganiseerd, onsteriele omgeving. Ik heb eerst medicijnen uitgedeeld waar ook geen logica in zat. Het was hiv/aids dag vandaag dus het was ook erg druk. Ik heb ook nog gekeken hoe de hiv testen worden gedaan. De hiv test wordt eigenlijk net zo gedaan als een drugstest of een zwangerschapstest, alleen dan met bloed. Je smeert een druppeltje bloed op een teststrookje. Verschijnt er 1 streep dan heb je het niet, verschijnen er 2 strepen dan heb je het wel. Ook de malariatest bekeken onder de microscoop. Dit doen ze met speeksel. Je kunt erg goed zien wanneer iemand malaria heeft, dan zie je namelijk een soort van stippen in het speeksel drijven. Toen we uit het lab kwamen zag ik ineens 2 ondervoedde baby’s. Ze gingen net op bezoek bij de dokter. We zijn meegelopen en hebben de allerkleinste babykleertjes gegeven. De baby’s zagen er heel zwak uit en waren echt heel erg dun. Wel weer schokkend om te zien. Morgen (het is nu woensdag namelijk) gaan we muurschilderingen op de nieuwe school maken en wat huisbezoeken afleggen. In de avond gaan we weer naar de backpackers in Masaka. Vrijdag gaan we namelijk een weekendje op safari en een waterval bezoeken. Ik ben echt heel erg benieuwd. Mijn belevenissen en of ik nog wilde dieren heb kunnen spotten zal ik jullie volgende keer mededelen. Dikke kussen voor iedereen.
(voor meer foto’s kijk even bij de weblog van sanne streefkerk)